Tolkien

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:08
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Tolkien

Inlägg av Flikkan » 5 september 2002, 15:03

Har några funderingar vad gäller allas vår favoritförfattare J.R.R Tolkien, och hoppas att någon av er andra kan svaren på dem:

Var Tolkien religiös? Och vilken religion tillhörde han isåfall?

Politisk inriktning?

Och så undrar jag vem Tolkien själv ansåg som sin favoritfigur i LotR?

Hoppas på svar. (:

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Re: Tolkien

Inlägg av Lindir » 5 september 2002, 15:39

Flikkan skrev:Var Tolkien religiös? Och vilken religion tillhörde han isåfall?
Tolkien var mycket övertygad och ganska konservativ katolik.
Flikkan skrev:Politisk inriktning?
Jag skulle tro att han hade en del ganska typiska överklass-/universitetskonservativa drag, kombinerat med en konstnärs typiska antiauktoritära drag. Framför allt var han miljö- och livsstilskonservativ, motståndare till den moderna teknikaliseringen och trafikiseringen av tillvaron och naturen. Vid något tillfälle kallar han sig t o m reaktionär.

Vidare finns ett citat ur ett brev från 1943 (till sonen Christopher) där han skriver så här:

"My political opinions lean more and more toward Anarchy (philosophically understood, meaning abolition of controll not whiskered men with bombs) - or to 'unconstitutional' Monarchy. I would arrest anybody who uses the word State (in any sense other than the inanimate realm of England and its inhabitants, a thing that has neither power, right nor mind); and after a chance of recantation, execute them if they remained obstinate!"
Flikkan skrev:Och så undrar jag vem Tolkien själv ansåg som sin favoritfigur i LotR?
Han har åtmistone på flera ställen skrivit att han älskar hobbitar, och t o m att han är en hobbit (i allt utom storleken). Det har väl med den ovanstående politiska diskussionen att göra också - det liv som hobbitarna lever är just det som han romantiskt drömde om och nostalgiskt saknade, ett liv i enkel naturlighet, med träd, tobak och massor av mat, och utan komplicerade politiska strukturer.

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 5 september 2002, 17:40

Så egentligen var Tolkien miljöpartist! :)

Nej, men allvarligt, till stor del var han som sagt ärkekonservativ, men han var samtidigt en av litterturens största miljöaktivister, och hade vissa anarkistiska drag.

Hobbitarnas lilla Fylke är ju exempelvis en slags fulländad anarkistisk stat.

Tolkien var även som sagt en konservativ katolik, men hans katolicism tycks även ha präglats av en hel del kritik mot den kyrkliga verksamheten. Tolkiens mor konverterade till katolicismen, när Tolkiens far dött. Pga av detta försköts hon mer eller mindre av sina släktingar, och hon dog mycket ung. Tolkien såg sin mor som en slags idealmänniska, och hade alltid ett proträtt av henne på sitt sängbord (om jag minns rätt).

Användarvisningsbild
Bombadill_dyrkaren
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 20 juni 2002, 12:29
Ort: Gamla skogen

Inlägg av Bombadill_dyrkaren » 5 september 2002, 19:23

jag har läst ett hemligt dokument någonstans att han skulle gilla Tom Bombadill mest.... :lol:
Tom Bombadill är coolast i Sagan om ringen...

Trippad kick
Medlem
Inlägg: 373
Blev medlem: 27 juli 2002, 18:43
Ort: fattar inte?!

Inlägg av Trippad kick » 5 september 2002, 19:46

läste du det hemliga dokumentet i dina drömmar? :D Har visserligen aldrig läst att det skulle vara en favorit men jag tror iaf. att Tolkien gillade enterna och andra liknande ting ganska mycket, han var ju så fasligt förtjust i träd.

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:08
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 5 september 2002, 20:02

Danne skrev:Så egentligen var Tolkien miljöpartist! :)

Nej, men allvarligt, till stor del var han som sagt ärkekonservativ, men han var samtidigt en av litterturens största miljöaktivister, och hade vissa anarkistiska drag.

Hobbitarnas lilla Fylke är ju exempelvis en slags fulländad anarkistisk stat.

Tolkien var även som sagt en konservativ katolik, men hans katolicism tycks även ha präglats av en hel del kritik mot den kyrkliga verksamheten. Tolkiens mor konverterade till katolicismen, när Tolkiens far dött. Pga av detta försköts hon mer eller mindre av sina släktingar, och hon dog mycket ung. Tolkien såg sin mor som en slags idealmänniska, och hade alltid ett proträtt av henne på sitt sängbord (om jag minns rätt).

Weei, anarkist! :P (det är jag)

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 mars 2002, 21:46
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 5 september 2002, 22:25

jag skulle tro att tolkien gillade bilbo mest, dels för att det var den första figuren han skrev om och dels att bilbo på många sätt påminner om honom själv.

(ja vill inte tracka dig flickan, men i bohem-inriktningen av fjortis-stadiet brukar det vara rätt vanligt att fjortisarna ser på sig själva som anarkister... :P )

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:08
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 5 september 2002, 22:42

Fjortisar bryr sig inte om politik överhuvudtaget :P

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 mars 2002, 21:46
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 6 september 2002, 08:23

jo, de anser att de gör det iallafall.

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:08
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 6 september 2002, 12:52

Eftersom det nu verkar vara rätt "inne" att vara nationalist, eller rent ut sagt främlingsfientlig, så borde de väl isåfall vara Sverigedemokrater? *rysa*

Användarvisningsbild
Bombadill_dyrkaren
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 20 juni 2002, 12:29
Ort: Gamla skogen

Inlägg av Bombadill_dyrkaren » 6 september 2002, 14:44

jag är stolt sverigedemokrat och stolt över mitt land och verkligen ingen fjortis eller anarkist eller kommunist!
Tom Bombadill är coolast i Sagan om ringen...

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 6 september 2002, 18:02

jag är stolt sverigedemokrat och stolt över mitt land och verkligen ingen fjortis eller anarkist eller kommunist!
Ehehehe....du skojar va? Senaste fjortistrenden är att vara Sverigedemokrat och "stolt över sitt land", deras huvudargument verkar vara "öh, invandrare är dumma i huvudet". Nåja, nu har vi kommit offtopic.

Tolkien skriver någonstans om ett träd som han älskade som växte där han bodde och en dag högg någon ner det. Är det bara jag eller är det trädet stora kalasträdet i Shire?

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:08
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 6 september 2002, 18:47

Gothmog II skrev: Tolkien skriver någonstans om ett träd som han älskade som växte där han bodde och en dag högg någon ner det. Är det bara jag eller är det trädet stora kalasträdet i Shire?

Det var det säkert. :cry:

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 mars 2002, 21:46
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 6 september 2002, 21:31

jag är stolt sverigedemokrat och stolt över mitt land och verkligen ingen fjortis eller anarkist eller kommunist!
du har nog rätt om det där att du skulle va fjortis, du verkar snarare va blöj-raggare :P (känner till dem, det finns för många sådana här i arvika... åker runt och bög-kör i sina volvos och dunkar plåt...usch)

men annars kan man väl va patriotisk utan att vara främlingsfientlig tycker jag (jag säger inte att jag är en patriot nu)

men tillbaka angående kalasträdet, jag tror också att det var 'hans' träd han tänkte på när han skrev om det.

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:08
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 6 september 2002, 21:34

Gilithil skrev: men annars kan man väl va patriotisk utan att vara främlingsfientlig tycker jag (jag säger inte att jag är en patriot nu)
Självklart kan man det. Men det ena leder till det andra... (tyvärr)

Skriv svar