Tolkien

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 7 september 2002, 09:08

Självklart kan man det. Men det ena leder till det andra... (tyvärr)
Det tror jag inte alls att det behöver göra. Det beror nog på vad man lägger in i ordet patriot...

Men som sagt, nu har vi kommit ifrån ämnet...

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 7 september 2002, 10:32

Suck, ni kan aldrig hålla er till ämnet :D

Här har jag hittat trädet, i Humphrey Carpenter: J.R.R. Tolkien - En biografi på sidan 35

"Det växte en pil som sträckte sina grenar över kvarndammen och jag lärde mig att klättra i den. Den ägdes av en slaktare på Stratford Road, tror jag. En dag högg de ner den. De gjorde ingenting med den, stammen bara låg där. Det glömde jag aldrig."

Direkt när jag läser det tänker jag på Kalasträdet i Fylke, där Sarumans anhängare också hugger ner trädet och låter stammen bara ligga.

Elrohir
Medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: 1 september 2002, 19:58
Ort: Södra Sandby, Skåne
Kontakt:

Inlägg av Elrohir » 7 september 2002, 11:39

Gothmog II skrev:Direkt när jag läser det tänker jag på Kalasträdet i Fylke, där Sarumans anhängare också hugger ner trädet och låter stammen bara ligga.
Detta är jue ett sätt att knäcka den lokala självständigheten. Genom att ta bort en sådan symbol förklarar man också att en ny regim har tagit över!

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:08
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 7 september 2002, 14:48

När jag första gången läste att de huggit ner Kalasträdet visste jag nästan inte hur jag skulle reagera....


- De har huggit ner det! skrek Sam. De har huggit ner kalasträdet!
Han pekade mot den plats där det stora trädet stått under vars krona Bilbo hållit sitt avskedstal. Det låg kalhugget och dött på fältet. Och liksom om detta varit droppen som kom bägaren att rinna över brast Sam med ens i gråt
:cry: :cry:

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 mars 2002, 21:46
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 7 september 2002, 15:25

ögonen tåras...

blev så himla ledsen när jag läste det där... de som högg ner trädet visste väl antagligen vad mycket det betydde för hoberna, och ändå gjorde det... dessutom verkar de ju bara göra det för att krossa hobernas lycka eftersom det sen bara låter trädet ligga där... fruktansvärt onödigt... :cry:

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 7 september 2002, 15:52

vad säger ni då om kopplingen mellan kalasträdet och trädet i Carpenters biografi

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 mars 2002, 21:46
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 7 september 2002, 22:10

vad menar du? jag trodde att det där du skrev var ett citat av tolkien

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 8 september 2002, 11:10

eh...ja...det är ett citat från Tolkien själv

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 mars 2002, 21:46
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 8 september 2002, 13:12

alltså är trädet i carpenters biografi tolkiens träd, och kopplingen mellan det och kalasträdet har vi redan pratat om(?).

Användarvisningsbild
Elrond
Medlem
Inlägg: 131
Blev medlem: 6 september 2002, 23:07
Ort: Vattnadal

Inlägg av Elrond » 8 september 2002, 16:08

Den där kopplingen mellan träden kan man ju ha lite delade meningar om..... :roll:

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 8 september 2002, 18:16

Jaså...

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:08
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 8 september 2002, 18:17

Elrond skrev:Den där kopplingen mellan träden kan man ju ha lite delade meningar om..... :roll:
Vadå? Tror du inte att det har med varann att göra? :?

Trippad kick
Medlem
Inlägg: 373
Blev medlem: 27 juli 2002, 18:43
Ort: fattar inte?!

Inlägg av Trippad kick » 9 september 2002, 07:44

Tror att det kan ligga något i det hela, mycket om det som Tolkien skrev om var ju saker som hänt osv..

Användarvisningsbild
*P*
Medlem
Inlägg: 325
Blev medlem: 4 april 2002, 11:57
Ort: Den fagra staden Klädskåp

Inlägg av *P* » 9 september 2002, 12:35

Det skulle kunna ha varit Kalasträdet som ni skriver, men om man ska vara kvistig( :lol: ) så kan man ju lika gärna härleda det till trädet som Aragorn planterar om i Gondor eller Telperion och Laurelin. Fast Kalasträdet låter ju rätt troligt. I vilket fall kan vi nog konstatera att fällande av träd inte var något Tolkien uppskattade.

Angående Tolkiens favoritpersoner i böckerna så skulle jag också tro att det är hoberna. En annan kandidat är Faramir. Tolkien skriver i Letters att Faramir var den karaktär som mest påminde om honom själv, eller snarare hans idealframställning av sig själv.

För övrigt är jag rätt säker på att detta inte är ett politiskt forum, Tolkiens åsikter är en sak, men våra egna har överhuvudtaget inget med det härämnet att göra.

Skriv svar