fråga om slagfält

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
feffe
Medlem
Inlägg: 103
Blev medlem: 21 februari 2007, 08:15
Ort: Stockholm

fråga om slagfält

Inlägg av feffe » 9 mars 2007, 22:58

Hej.

I min "SKÅ" finns på kartan en "slagfältsmarkering" med två korslagda sablar vid något som heter Erlus vad i Gondor. Den finns även med i den engelska upplagan vid "Crossing of Erlu". Lyckas faktiskt inte lista ut vilket slag det är som utspelats där.

Någon som har en aning?

Hälsningar

Fredrik

Ailios
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: 11 juni 2003, 20:14
Ort: Sweden

Inlägg av Ailios » 10 mars 2007, 18:24

Du menar nog "crossings of Erui". Det enda slag som utkämpades där (vad jag vet) var under Gondors inbördeskrig, som inträffade ca. 1500 år innan Ringens krig. Du kan läsa om det i Appendix A i Konungens återkomst (Ringens värld i gamla översättningen) eller läsa på nätet, tex
http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_ ... gs_of_Erui

feffe
Medlem
Inlägg: 103
Blev medlem: 21 februari 2007, 08:15
Ort: Stockholm

Inlägg av feffe » 11 mars 2007, 10:15

Tack Ailios! Visst var det "Erui" jag menade (skyller på en kombination av slarvigt läsande, hafs bakom tangenterna och otydligt tryck i böckerna :D )!
Då har jag fåt svar på den frågan. Återstår då endast att lista ut varför just detta slag av alla de som utspelats i Midgård anses vara värt att märka ut på kartan. De enda övriga slagfält jag kan hitta är "Dagorlad", som väl får anses vara förtjänt av detta, samt "crossing of Poros" vilket jag kan tänka mig vara ett tidigare slag mot Haradrim.

fredrik

Skriv svar