Rohan?

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 18 september 2002, 22:29

Jag tror att man måste ha läst böckerna för att förstå allt.... om man inte har gjort det så är det väldigt mycket som man inte förstår... tex att aragorn lagar sitt svärd i vattnadal och vilken betydelse det har att han har just det svärdet...
det är många som har frågat mig vad det var för specielt med det och det är ju en ganska viktig sak...
Fast i filmen är det ju faktiskt så att Aragorn inte smider samman sitt svärd i Vattnadal... Ännu en sak som PJ ändrat, men i det här fallet till det bättre. Eftersom sista filmen heter "Return of the King" och svärdets sammansmidande är en symbol för att kungen kommer tillbaka, har de valt att inleda filmen med att Aragorns svärd smids samman.

Jag skulle inte gå så långt som att säga att alla PJ:s ändringar är till det bättre, men jag tror att det bakom alla ändringar finns väl genomtänkta motiv.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 18 september 2002, 23:39

Fast i filmen är det ju faktiskt så att Aragorn inte smider samman sitt svärd i Vattnadal... Ännu en sak som PJ ändrat, men i det här fallet till det bättre. Eftersom sista filmen heter "Return of the King" och svärdets sammansmidande är en symbol för att kungen kommer tillbaka, har de valt att inleda filmen med att Aragorns svärd smids samman.
Ändå är Aragorns svärd som han har i film 1 och 2 kopior av Narsil :wink:

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 19 september 2002, 10:00

Har du bildbevis... :)

Nej, men, allvarligt talat, det vore kul att jämföra.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 19 september 2002, 17:45

Jag upptäckte att jag hade fel, Aragorns utbygarsvärd har solida och runda knoppar på parerstången och handtaget medan Narsil har ihåliga knoppar.

Skriv svar