Vad är BRA med filmen?

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
Gandalf
Medlem
Inlägg: 142
Blev medlem: 27 april 2002, 15:37
Ort: Arda

Vad är BRA med filmen?

Inlägg av Gandalf » 30 augusti 2002, 21:49

Vad jag har sätt här, så verkar det som att alla tycker att filmen är en skit film, ni förklarar bara vad som är dåligt i filmen.
Så nu tyckte jag att det vat dags att det kommer lite trevlig kritik!!

Vad har PJ gjort rätt?

Trippad kick
Medlem
Inlägg: 373
Blev medlem: 27 juli 2002, 18:43
Ort: fattar inte?!

Inlägg av Trippad kick » 30 augusti 2002, 21:59

han ändrade iaf. inte på handlingen så till den grad att Frodo skulle förstöra ett armband istället*skoja* Seriöst så tycker jag att han har lyckats väva ihop allt ganska bra. Jag tror att det är lättare och klaga på SoR som film för då ser man allt som är dåligt, det som är bra i filmen ser man som nog snarare som en självklarhet och glömmer bort att den skulle kunnat ha gjorts mycket mycket mycket mycket värre...

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 30 augusti 2002, 22:11

Jag tycker att filmen är oerhört bra, och den har på kort tid lyckats bli en av mina favoritfilmer. Även om det kanske beror på källmaterialet...

Kommer snart med utförligare svar på din fråga.

Trippad kick
Medlem
Inlägg: 373
Blev medlem: 27 juli 2002, 18:43
Ort: fattar inte?!

Inlägg av Trippad kick » 30 augusti 2002, 22:19

kom på en sak till...jag ÄLSKAR musiken...Jag har visserligen bara laddat ner fem låtar från Kazaa men varenda gång jag hör någon av dom blir jag halvt berörd och otroligt sugen till å läsa lite LotR

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 30 augusti 2002, 22:49

Filmen är ju ett mästerverk, Lord of the Rings trilogin kommer bli en klassiker i stil med Star Wars....

grunkan
Ny medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:39

inte dålig utan brister

Inlägg av grunkan » 30 augusti 2002, 23:39

Hej!

Jag har mer uppfattat det att folk gillat filmen men de klagar på de PJ har missat/inte tagit med.

Det är mer sådant som folk här på forumet klagar på..

Sen har jag hört vissa andra dåliga saker så som att ljudet var för högt på bion så de hade ont i öronen första halvan av filmen. men men... tex. Final Fantasy tyckte jag hade mycket högre öjud =)

Jag tyckte filmen var bre men den kunda visat lite mer.. men med de extra 30 min så kommer den bli mycket bättre ..


//grunkan

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 31 augusti 2002, 01:33

Final Fantasy? Har du ingen skam i kroppen? :D

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5932
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 31 augusti 2002, 09:48

Med tanke på att forumet frekventeras av ganska Tolkienfrälsta personer så är det väl oundvilkigt att vi hänger upp oss på saker som en "normal" läsare/biobesökare knappast märker eller bryr sig om. De flesta omdömen som jag hört från andra Tolkienister går ut på ungefär samma: "Det var ju förstås det och den som inte var riktigt som det skulle vara, men på det hela taget var det riktigt bra..."

Tolkienforumet är en kräsen publik!

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem
Inlägg: 828
Blev medlem: 8 juni 2002, 22:56
Ort: Stockholm

Inlägg av Eowyn » 31 augusti 2002, 14:04

jag tycker att filmen är helt underbar och syrrans SoR-cd försvann direkt in till mig av någon anledning...hrumm...åsså får vi inte glömma att dom har helt underbara kläder alla alverna...*drömmer*

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 31 augusti 2002, 14:06

Om några år kommer dom väl sälja några av rekvisitan? Då ska jag vara där...

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 31 augusti 2002, 14:40

Som sagt, filmen är redan nu mycket bra, men när de 30 minuterna lagts till kommer den att vara ett mästerverk!

Trippad kick
Medlem
Inlägg: 373
Blev medlem: 27 juli 2002, 18:43
Ort: fattar inte?!

Inlägg av Trippad kick » 31 augusti 2002, 17:04

Extended versionen kommer att bli toppen, ännu bättre. ÅÅ jag längtar sÅÅ, jag brukar inte tycka om att böcker blir till film men PJ gjorde ett fantastiskt jobb när han filmatiserade LOTR. Filmens datagjorda delar är enligt mig en massa gånger bättre än tex Star Wars

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem
Inlägg: 828
Blev medlem: 8 juni 2002, 22:56
Ort: Stockholm

Inlägg av Eowyn » 31 augusti 2002, 17:47

jaa...jag får se om jag har råd att inhandla extented-versionen...vill vill men man har kanske inte riktigt råd...hrumm...men filmen är klart ett mästerverk!!!

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 31 augusti 2002, 19:35

Filmens datagjorda delar är enligt mig en massa gånger bättre än tex Star Wars
Absolut, Star Wars måste vara den film-serie man förstörde mest med en massa data-animationer. I SWII så verkade t.o.m de mänskliga skådespelarna vara data-animerade....LOTR-filmen är en perfekt mix av data-animation, småskaliga modeller och mycket verklighet!

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 mars 2002, 21:46
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 31 augusti 2002, 22:30

Absolut, Star Wars måste vara den film-serie man förstörde mest med en massa data-animationer
exakt, ja tycker george lucas borde sätta sig ner och bygga skepp med glasspinnar lim och dylikt igen. sen skulle de flyga dem mot en bluescreen och filma med en äldre kamera, med de nya digital kamerorna blir allt så perfekt och glittrande och glansigt! usch! tvi! gillar den slitna looken som de tidiga filmerna har...(det här gäller inte bara star wars)

Skriv svar