Vad är BRA med filmen?

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 1 september 2002, 10:50

Christopher Lee sade i en intervju i Aftonbladet att det visserligen var skojigt att vara med i Star Wars, men att Ringen var en helt annan sak. Till detta bidrog att miljöerna fanns på riktigt i den senare, förklarade han.

Självklart spelar sådant roll! I "Phantom Menace" var ju alla miljöer ovanför skådisarnas huvuden datagjorda....

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Inlägg: 699
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:23
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av Mats » 1 september 2002, 10:53

Det bästa med filmen tycker jag de otrolig härliga miljöerna som filmmakarna har skapat. Speciellt Moria och Vattnadal. De är precis så man tänker sig att det skall se ut. Mycket välgjort och detaljerat.

Skådespelarna håller också mycket hög klass.

Trippad kick
Medlem
Inlägg: 373
Blev medlem: 27 juli 2002, 18:43
Ort: fattar inte?!

Inlägg av Trippad kick » 1 september 2002, 10:58

jo skådespelarna är väldigt bra även om jag för ett tag störde mig på den enorma Elijah Wood hysterin det blev, som sagt var så håller filmen väldigt hög klass

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 mars 2002, 21:46
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 1 september 2002, 13:32

ja gillar inte vattnadal så jättemycket faktiskt, känns lite kulissaktigt... men det går ju bra ändå.

en sak i filmen som ja tycker är så himla snygg är när galadriel säger att 'ondskan i öster har vaknat igen' eller nåt i den stilen och man ser nåt litet mörkt vatten drag där det plaskar till lite vid ytan :D så himla snyggt! det är lite mystik och mörker och ingen jävla sprakande färg-kavalkad som i star wars! 8O

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 1 september 2002, 14:28

Håller med dig Gilithil! Just den lilla sekvensen är en av mina favoriter också!!

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem
Inlägg: 828
Blev medlem: 8 juni 2002, 22:56
Ort: Stockholm

Inlägg av Eowyn » 1 september 2002, 15:15

jag har inte sett SWII men jag såg nåt program efter att dom visade dom andra filmerna på 4an och då sa dom att nästan hela filmen va inspelad med bluescreen...å naruren i sagan om ringen är så ortlóligt fin...

Beleg Strongbow
Medlem
Inlägg: 96
Blev medlem: 6 augusti 2002, 19:28
Ort: Doriath

Inlägg av Beleg Strongbow » 1 september 2002, 19:13

Jag tycker att PJ har fångat det mesta av andan ifrån böckerna. Middle-earth känns lika solklart som tellus.. Gandalf och Sarumans tvister har han skildrat bra.. dom har respekt för varandra men är ändå ärkerivaler. Tycker att allt är väl genomtänkt. Blir mysigt samtidigt förfärligt och dramatiskt på en gång. SW klarar inte att bräcka LOTR.. lessen.. gillar SW mycket oxå men det som baserats på böcker slår allt vad space-kommersiella filmer heter..

Trippad kick
Medlem
Inlägg: 373
Blev medlem: 27 juli 2002, 18:43
Ort: fattar inte?!

Inlägg av Trippad kick » 1 september 2002, 20:17

Jag tycker att naturen är perfekt, älskar alla landskaps-scener. Att spela in Lotr på Nya Zeeland tycekr jag var ett genialiskt drag av PJ, sen att man själv varit där gör allting bara ännu roligare :) . Början i filmen tycker jag särskilt mycket om när Galadriel säger "det som varit har gått förlorat"grejn, allt det känns så magiskt.

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:08
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 1 september 2002, 21:55

Jag är ganska bra på att leta fel, tyvärr. Det gör att jag tycker att mindre och mindre saker i filmen är bra, från att från början vart helt förtrollad, till att nu sitta och klaga över det mesta...

Men filmen är väldigt bra. Skådespelarna är utmärkta, miljöerna är nog det bästa av allt, speciellt Fylke (så himla Fylke-igt!) och Vattnadal. Lothlórien är nog det enda jag inte tycker om i miljö-väg. Jag tycker inte om förändringar i bok-omgjord-till-film-väg, det är väl mest därför jag är lite kritisk till filmen, hade jag inte läst boken innan hade jag nog tyckt att det varit världens bästa film. Och jag kan inte säga annat än att jag tycker att den är väldigt, väldigt bra, även om böckerna är några miljoner gånger bättre.

Om man räknade bort att tiden är ett problem, och lite andra småfel så är filmen otroligt bra gjord. En av mina favoritfilmer, absolut.

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 1 september 2002, 22:17

Lothlórien är nog det enda jag inte tycker om i miljö-väg.
Så är det nog för mig också. Men det kommer bli mycket bättre i specialversionen. Försmaken som finns på bio-DVD:n får mig att ana att Lothlórien kommer att bli minst lika fantastiskt som någon annan plats.

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem
Inlägg: 828
Blev medlem: 8 juni 2002, 22:56
Ort: Stockholm

Inlägg av Eowyn » 4 september 2002, 19:33

åhh...nu blir liten tora avundsjuk på er som ska köpa specialversionen...*suck* jag tycker väldigt mücket om landskapen i hela filmen...det är så vackert allting!!! och jag tücker att vattnadal ligger så otroligt fint....hehe...

Skriv svar