Skalman.nu Forum

Detta är ett forum för diskussioner kring alla aspekter av vår historia, tillhörande Marcus Wendels Skalman.nu & Recensioner på Skalman.nu

Forumet var finalist till Nationalencyklopedins Kunskapspris 2005.
Diskussionerna sker på svenska, norska eller danska.

Gå direkt till innehåll

Hobbitklausulen

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.

Inläggav Ohlmarxisten 09 okt 2007 21:45

Jurgen Wullenwever skrev:
Ohlmarxisten skrev:
Jurgen Wullenwever skrev:Hob har kanske inga omedelbara konnotationer alls i svenskan för ögonblicket, men när jag ser beteckningen hbt-personer tänker jag på ordet hobbit, vilket måhända ej är helt lyckat.

Nä, det blir ju helt fel. I Bockrike är de queer, som alla vet. ("Det enda sättet att bli av med en frestelse är att ge efter för den.")

Det gäller nog alla i Fylke. När jag råkade läsa kapitlet om Elronds rådslag häromveckan berättade Gandalf helt plötsligt att Barliman hade kommenterat våra fyra hobbitars besök i Bree och deras möte med Aragorn:
"He got at them, in spite of all that I could do, and they took up with him. They behaved very queer all the time they were here: wilful, you might say."

Att Barliman tycker att några hober beter sig lite underligt betyder ju inte att han tycker att alla i Fylke är “queer”. Det är en helt annan sak med Bockrike, ”where folks are so queer” om man får tro Old Noakes och andra.
Ohlmarxisten
Medlem
Sweden

Föregående

Återgå till J.R.R. Tolkien