Är hober före sin tid?

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Ohlmarxisten
Medlem
Inlägg: 177
Blev medlem: 11 juni 2006, 22:42
Ort: Hobsala

Inlägg av Ohlmarxisten » 4 oktober 2007, 18:30

Pengolodh skrev:
Ohlmarxisten skrev:I det väströna originalet finns förmodligen inget av dessa tåg.
Det är synnerligen sant, eftersom det väströna originalet aldrig har existerat! :)
Det fiktiva väströna originalet, borde jag kanske ha sagt. Den röda boken kan ju diskuteras under samma premisser som vi diskuterar resten av Tolkiens Midgård. Alltså, tågen är i fiktionen något (den fiktive) översättaren lagt till och inte något som fanns i (det fiktiva) Midgård. Men jag håller med om att hela fiktionen oftast tas på alldeles för stort allvar, om det är vad du menar. :)
Pengolodh skrev:Tolkien skrev någonstans att han tänkte sig hobernas idyll lite som en engelsk by vid tiden för drottning Victorias jubileum (1897), så det kanske var där han ville förankra sin text snarare än i en alltmer industrialiserad och hektisk samtid.
Det tror jag också. Det var främst det jag hade i åtanke då jag skrev att Tolkiens trettiotal inte var det verkliga trettiotalet. Det var nog snarare en produkt av hela hans levnad dittills, och då inte minst de tidiga åren.
Pengolodh skrev:På 1930-talet var det väl i stor utsträckning elektrifierad järnvägstrafik som gällde.
Det har jag ingen ordentlig koll på men Wikipedia säger följande: ”Before the middle of the 20th century, electric and diesel-electric locomotives began replacing steam locomotives.” Så ångklok bör inte ha varit något märkligt på (det riktiga) trettiotalet.

Lars Törnqvist
Medlem
Inlägg: 407
Blev medlem: 4 december 2006, 11:01
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Lars Törnqvist » 5 oktober 2007, 08:13

På 1930-talet var ångloken fortfarande helt dominerande i England. Eldrift förekom i huvudsak på förortsbanor i Londonområdet.

Pengolodh
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: 19 maj 2007, 21:09
Ort: Gondolin

Inlägg av Pengolodh » 5 oktober 2007, 10:08

Lars Törnqvist skrev:På 1930-talet var ångloken fortfarande helt dominerande i England. Eldrift förekom i huvudsak på förortsbanor i Londonområdet.
Aha! Intressant. Var vi före eller efter vår tid i Sverige i det avseendet, om man jämför med engelsmännen? Jag läste om teknikutvecklingen här att de viktigare linjerna elektrifierades på 20- och 30-talet och att "1942 var alla huvudlinjer elektrifierade" (http://www.bgf.nu/historia/6/jarnvagar.html).

Hursomhelst borde jag ha skrivit "... var det väl i stor utsträckning elektrifierad järnvägstrafik som gällde?", med frågetecken! :)

Lars Törnqvist
Medlem
Inlägg: 407
Blev medlem: 4 december 2006, 11:01
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Lars Törnqvist » 5 oktober 2007, 10:15

Sverige var långt före England när det gällde elektrifiering av järnvägar. Det är ju ganska naturligt med tanke på att Sverige har gott om vattenkraft men ont om kolgruvor, medan det är tvärtom i England.

Skriv svar