The Hobbit som film

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
Corsair
Medlem
Inlägg: 186
Blev medlem: 5 juni 2005, 23:48
Ort: Oderljunga i SKÅNE!

The Hobbit som film

Inlägg av Corsair » 22 september 2006, 11:30

Halloj!
Är det någon här som vet något angående ryktet att The Hobbit skall komma ut som film? Har hört det av flera vänner varav en var helt säker på att Peter Jackson diskuterat möjligheten att göra den. Vore minst sagt intressant om den gjordes till film, helst under Jackson. Han har visat att han har ett öga för detaljer vilket framkommer väl i LotR. :)

Ohlmarxisten
Medlem
Inlägg: 177
Blev medlem: 11 juni 2006, 22:42
Ort: Hobsala

Inlägg av Ohlmarxisten » 22 september 2006, 14:37

Här verkar ryktet ha börjat:
Variety skrev:Over the next few years, MGM is planning to release half a dozen films, some in the $150 million to $200 million-plus range. Studio is ready to unveil such high-profile projects as […] one or two installments of "The Hobbit," which Sloan hopes will be directed by Peter Jackson […]
Och så här säger PJ själv:
http://www.aintitcool.com/node/30085

AzizNas
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: 18 september 2006, 12:13
Ort: Lidingö

Inlägg av AzizNas » 17 oktober 2006, 14:32

Va? Corsair, säger du allvarligt att "Peter Jackson har ett öga för detaljer vilket framkommer mer än väl i LoTR"
så skulle jag helt ärligt inte kunna säga att jag håller med.

LOTR-filmerna har en upp sjö av fel och brister som vem som helst skulle se (om han/hon hade läst boken).

Exempel:

1. Tom Bombadill är inte med i filmen alls (det kan jag förlåta mr. Jackson för, för att annars skulle fjolleriet som Bombadill orsakar ta över filmen, antar jag).

2. Dom sade i filmen att dvärgar är "snabba över korta distanser" vilket är RIKTIGT fel. Warhammer, Dungeons & Dragons, Drakar & Demoner och inte minst Herr Jon Ronald Reuel Tolkien själv sade att dvärgarna är "ett kortvuxet, men kraftigt släkte". Dvärgar är egentligen rätt långsamma, men dom är väldigt uthålliga, deras hårda, kalla liv i bergen och gruvorna härdar ju dem en hel del. Också: Korta, kraftiga kroppar håller värmen bättre än långa, smala.

3. Spindeln Shelob, dottern till Ungoliant, dödas av Sam och Frodo i ANDRA delen, egentligen.
inte i den tredje delen, men jag förstår att den scenen är med i den Tredje Filmen, för att annars skulle man knappt se Sam och Frodo för mer än en kvart. Det är förlåtligt.

I flera tidningsartiklar jag har läst (ALLA kan ju inte ha fel, hoppas jag) så framställs Peter Jackson som en typ som inte lyssnar till andra och modifierar berättelsen hur han vill.
Senast redigerad av 1 AzizNas, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Aldarion
Medlem
Inlägg: 316
Blev medlem: 22 februari 2003, 14:24
Ort: Svealand

Inlägg av Aldarion » 20 oktober 2006, 08:49

Att göra en film exakt efter en bok är nog inte så lätt som många verkar kräva att det ska vara. Ju mer tiden går desto mer tycker jag att PJ har lyckats utomordentligt bra. Detaljer sen, ja, det är väl bara att granska vapen, rustningar och miljöer från alla olika folkslag i filmerna, det räcker för att jag ska tycka att PJ gjort ett fantastiskt jobb när det gäller detaljrikedom. Sedan finns det alltid något som var och varannan stör sig på i filmerna, även jag.

Ser fram emot filmen Bilbo.

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 26 oktober 2006, 10:06

AzizNas skrev:I flera tidningsartiklar jag har läst (ALLA kan ju inte ha fel, hoppas jag) så framställs Peter Jackson som en typ som inte lyssnar till andra och modifierar berättelsen hur han vill.
Å andra sidan har ju skådespelarna i filmerna uttryckligen sagt att Jackson ofta lyssnade när de kom med förslag. Både McKellen och Lee har berättat om sådana tillfällen.

AzizNas
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: 18 september 2006, 12:13
Ort: Lidingö

Inlägg av AzizNas » 26 oktober 2006, 11:33

Men: Det finns ändå en väldans massa fel i LOTR-filmerna.

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Inlägg av Giancarlo » 26 oktober 2006, 13:56

AzizNas skrev:Men: Det finns ändå en väldans massa fel i LOTR-filmerna.
FEL? det är fiktion.

Den som tror att filmen ska bli precis som boken bör inte se filmen.

Användarvisningsbild
Halbarad
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: 23 februari 2004, 14:41
Ort: Uppsala

Inlägg av Halbarad » 28 oktober 2006, 01:00

mm man kan inte göra exakt. Sen finns det inte tid heller. Att göra alla detaljer och så vidare skulle ta oändliga timmar spelfilm. Dom tog väl bortbombadill för att korta ned det hela. Samma sake med Resningen av Fylke.

Roccalas
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: 28 juli 2005, 23:56
Ort: Kungsbacka

Inlägg av Roccalas » 1 november 2006, 13:21

AzizNas : Angående att dvärgar skulle vara snabba på korta sträckor. Det är Gimli själv som säger det. Kanhända vill han ha något att skylla på eftersom han har svårt att hänga med i Aragorns och Legolas tempo? :D Det behöver ju inte betydea att det verkligen är så.

AzizNas
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: 18 september 2006, 12:13
Ort: Lidingö

Inlägg av AzizNas » 2 november 2006, 15:00

Han var ju rätt så ¤&/&&¤%& trött i filmen. Låt mig presentera en del Rollspels-statisitk till dig:

Dungeons & Dragons: Genomsnittsliga Dvärgar har +2 bonus till Constitution (uthållighet) och har 20 i speed (hastighet), Människor har 30 i speed.

Drakar & Demoner (6:e editionen): +3 styrka och +2 Fysik, och har 1 mindre i Hastiget än människor.

I "Sagan om Ringen" så säger Bilbo i Vattnadal att Dvärgar har lång uthållighet, och i 2:a boken så nämner Aragorn att "Alla av oss behöver Dvärgars uthållighet" (We all need the endurance of Dwarves). DET är väl rätt så lätt att förstå, eller?

Ingenstans i någon av de 3 böckerna så säger Gimli det han sa i filmen om dvärgars uthållighet. Nöjd?

Roccalas
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: 28 juli 2005, 23:56
Ort: Kungsbacka

Inlägg av Roccalas » 2 november 2006, 19:31

Aaaaahh! Det var inte min mening att försöka överbevisa dig. Jag håller med om att repliken i TTT-filmen om att dvärgar skulle vara snabba på korta distanser är felaktig. Jag motsäger mig heller inte din rollspelsstatistik. Min poäng var att bara för att Gimli säger så i filmen, behöver det inte betyda att PJ gjorde ett klumpigt misstag, eller att han vill att repliken ska tas som fakta. Det är helt enkelt en del i den (svårligen försvarbara) humor-kille-framställning som görs på Gimli.

AzizNas
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: 18 september 2006, 12:13
Ort: Lidingö

Inlägg av AzizNas » 6 november 2006, 11:52

Tack

AzizNas
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: 18 september 2006, 12:13
Ort: Lidingö

Inlägg av AzizNas » 6 november 2006, 13:09

Giancarlo skrev:

"FEL? Det är fiktion. Den som tror att filmen ska bli precis som boken bör inte se filmen."

Svar: Jag sa aldrig heller att jag trodde att filmen skulle bli precis som boken. Filmer fungerar aldrig så. Jag säger bara att vissa fel hade kunnat undvikas med hjälp av lite annorlunda ordval.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 6 november 2006, 17:04

Roccalas skrev:Det är helt enkelt en del i den (svårligen försvarbara) humor-kille-framställning som görs på Gimli.
Håller med, jag uppfattade aldrig repliken som något annat heller redan första gången jag såg filmen. Gimli kör med (lätt självdistans) en undanförklaring varför han inte hänger med i tempot.

Själv anser jag att göra Gimli till en "comic relief character" i framförallt TT var ett av de sämsta greppen av Jackson. Speciellt i tanke på att jag tycker att de andra karaktärerna var hyfsat nära sin litterära motpart. Det andra undantaget måste väl förstås vara Eowyn som jag tyckte var alldeles för mjäkig.

Användarvisningsbild
Halbarad
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: 23 februari 2004, 14:41
Ort: Uppsala

Inlägg av Halbarad » 9 november 2006, 22:20

Men tillbaka till trådens ursprung. jag har också hört av vänner att Bilbo ska komma på film. nån till och med sa att den skulle komma ut nu i december vilket jag STARKT tvivlar.

Skriv svar