Angående Aragorn...

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
Zagat
Medlem
Inlägg: 282
Blev medlem: 28 april 2004, 20:11
Ort: svealand

Inlägg av Zagat » 22 juli 2007, 22:03

hur behandlades mordors fångar då?

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 23 juli 2007, 01:38

Zagat skrev:hur behandlades mordors fångar då?
Återigen har vi problemet med bristfälligt och vinklat källmaterial, vilkets värde är osäkert. Vi har uppgifter gällande vissa fångar som togs av Mordor, Frodo och Gollum. Konung Eärnur hördes aldrig av igen. Elronds hustru blev fri, men hur minns jag inte. Det verkar rimligt att likställa Mordors hållning med dess satellit Isengård och dess föregångare Thangorodrim. I så fall säger Mordors fiender att fångarna utsattes för ganska skiftande behandling. En del torterades, ibland till döden. En del torterades och släpptes. En del användes till tvångsarbete. En del hotades med tortyr, men släpptes sedan. En del stympades och bländades. En del blev enbart fängslade, och släpptes. En del gick över till Mordors sida. Några väldigt tidiga fångar användes för att avla fram orcherna, Mordors hustrupper. Det där att avla fram med mörka konster är kanske en överdrift. Om en förhållandevis liten grupp stannar och inavlas en smula, så får den särskilda fysiska kännetecken - mörkt hår, sneda ögon, håriga armar, tål inte solljus - ganska typiska européer, kan man säga.

Märk väl att detta är vad Mordors fiender skrev. Det finns inga som helst möjligheter att kontrollera riktigheten i detta.

Användarvisningsbild
Zagat
Medlem
Inlägg: 282
Blev medlem: 28 april 2004, 20:11
Ort: svealand

Inlägg av Zagat » 23 juli 2007, 02:58

det är segraren som skriver historien

myom
Medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 21 januari 2004, 13:03
Ort: Gävle

Inlägg av myom » 23 juli 2007, 10:47

Utmärkta beskrivningar av Jurgen där :)

I fantasy är allting ofta svart och vitt när det kommer till huvudfaktionerna, men Tolkien har i alla fall väldigt många folk och personer som är i gråzonerna, som Denethor, Dunlänningarna, Umbars pirater, t.o.m. alverna i The Hobbit, samt troligen tvångsrekryterade män från söder och öst osv

Man skulle säkert kunna beskriva vilken regim som helst på det vis Jurgen gör och få dem låta mindre bra eller mindre dåliga - men dessutom har han ju rätt, med vilken rätt bibehåller "de goda" i midgård ett stenhårt feodalsamhälle, där all teknikutveckling som kunde gagna vanligt folk inte verkar/får ske. Samma sak med behandlingen av fångar, på vilket sätt skiljer sig Gondors och Rohans utrotning av sina fiender mot den som Tyskarna och andra parter i 2VK gjorde sig skyldiga till?

Jurgens humor fick i alla fall mig att börja tänka efter. :)

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 23 juli 2007, 11:22

myom skrev:Utmärkta beskrivningar av Jurgen där :)

I fantasy är allting ofta svart och vitt när det kommer till huvudfaktionerna, men Tolkien har i alla fall väldigt många folk och personer som är i gråzonerna, som Denethor, Dunlänningarna, Umbars pirater, t.o.m. alverna i The Hobbit, samt troligen tvångsrekryterade män från söder och öst osv

Man skulle säkert kunna beskriva vilken regim som helst på det vis Jurgen gör och få dem låta mindre bra eller mindre dåliga - men dessutom har han ju rätt, med vilken rätt bibehåller "de goda" i midgård ett stenhårt feodalsamhälle, där all teknikutveckling som kunde gagna vanligt folk inte verkar/får ske. Samma sak med behandlingen av fångar, på vilket sätt skiljer sig Gondors och Rohans utrotning av sina fiender mot den som Tyskarna och andra parter i 2VK gjorde sig skyldiga till?

Jurgens humor fick i alla fall mig att börja tänka efter. :)
Jag tackar för de uppskattande kommentarerna. Om man gör internetsökningar om Tolkiens verk går de flesta med författarens linje, men jag har ibland sett några med denna motsatta inriktning, som ju är tänkvärd, om inte annat.
Jurgen.

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Inlägg: 991
Blev medlem: 23 mars 2002, 21:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 24 juli 2007, 23:30

Klart kul, det där med att betrakta Tolkiens värld ur andra sidans perspektiv! Det har lekts en aning med sånt där förut här på Skalman, i tråden "Tolkienhumor" för ganska många år sedan. Egenkär som jag är länkar jag direkt till mitt eget inlägg... :)
viewtopic.php?p=20101#20101

Och här är en färsk länk till den lustifikation - "Terrorist Raid on Moria" - som drog igång diskussionen den gången (den ursprungliga länken funkar inte längre).

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 17 september 2007, 22:12

myom skrev: Man skulle säkert kunna beskriva vilken regim som helst på det vis Jurgen gör och få dem låta mindre bra eller mindre dåliga - men dessutom har han ju rätt, med vilken rätt bibehåller "de goda" i midgård ett stenhårt feodalsamhälle, där all teknikutveckling som kunde gagna vanligt folk inte verkar/får ske.
Det kanske är så, att berättelsen om ringens krig är författarens romantisering av hur ludditerna skulle ha krossat den tidiga industrialismen och förstört alla maskiner, och Aragorn är general Ludd, medan industrialisterna är Mordor, och orcherna industriarbetare, grova och lågsinta personer, till skillnad mot de trevliga och gemytliga förindustriella lantborna. (Tolkien tyckte inte om när hans verk tolkades som betydande något annat än vad som stod i texten, men som läsare gör man ju omedvetna liknelser.)

Skriv svar