Saker som stör i filmen
Saker som stör i filmen
Kanske kan vara värt en egen liten tråd...
En av de saker jag stör mig mest på i filmen är en detalj i den stora "Ring-avslöjar-scenen" i Baggershus. Gandalf kommer tillbaka från sin lilla weekendresa till Minas Tirith och skrämmer halvt slag på Frodo. Han har börjat misstänka att Frodos lilla ring i själva verket är Mästarringen.
Sålunda slänger han in den, kuvert och allt, i den öppna spisen, och tar sedan ut den med en eldtång (antagligen för att slippa frestas av den), och säger till Frodo "Hold out your hand. It's quite cool". Frodo får Ringen i handen, och Gandalf undrar om han ser några tecken på Ringen. Frodo ser inga tecken, och Gandalf drar en lättnadens suck. Men så tar Frodo tillbaka sina ord och Gandalfs lättnad förbyts mot en fasansfull insikt om att detta faktiskt är Härskarringen.
Vad är det då jag stör mig på?
Jo, det faktum att Gandalf tvingar den stackars hobbiten att ta emot Ringen med sin nakna hand, när han själv greppat den med en eldtång. Om Gandalf inte var säker på att detta var den Enda, varför gör han då detta? Är inte det en onödig risk? Om han å andra sidan är säker, borde han då inte bli väldigt förvånad i stället för lättade när Ringen inte visar upp några tecken...
Det här är naturligtvis en oerhörd petitess, men det stör mig ändå alltid...
En av de saker jag stör mig mest på i filmen är en detalj i den stora "Ring-avslöjar-scenen" i Baggershus. Gandalf kommer tillbaka från sin lilla weekendresa till Minas Tirith och skrämmer halvt slag på Frodo. Han har börjat misstänka att Frodos lilla ring i själva verket är Mästarringen.
Sålunda slänger han in den, kuvert och allt, i den öppna spisen, och tar sedan ut den med en eldtång (antagligen för att slippa frestas av den), och säger till Frodo "Hold out your hand. It's quite cool". Frodo får Ringen i handen, och Gandalf undrar om han ser några tecken på Ringen. Frodo ser inga tecken, och Gandalf drar en lättnadens suck. Men så tar Frodo tillbaka sina ord och Gandalfs lättnad förbyts mot en fasansfull insikt om att detta faktiskt är Härskarringen.
Vad är det då jag stör mig på?
Jo, det faktum att Gandalf tvingar den stackars hobbiten att ta emot Ringen med sin nakna hand, när han själv greppat den med en eldtång. Om Gandalf inte var säker på att detta var den Enda, varför gör han då detta? Är inte det en onödig risk? Om han å andra sidan är säker, borde han då inte bli väldigt förvånad i stället för lättade när Ringen inte visar upp några tecken...
Det här är naturligtvis en oerhörd petitess, men det stör mig ändå alltid...
- Bombadill_dyrkaren
- Medlem
Personligen retar jag mig mest på situationen med svärden som de övriga hoberna får. Ni vet, "klingorna från Västerness" etcetera, som dom i boken får av Bombadill som tar dom ur gravhögen på Kummelåsarna. I filmen har man ju utelämnat Bombadill, så det blir lite svårt att passa in svärden där. Men borde inte Aragorn kläckt någon liten kommentar om "svärden från mina förfäders rike, som slogs mot Angmar" eller något sådant, när han beväpnar hoberna? Det faktum att Merrys svärd är från Angmars fiender har ju stor betydelse när han knivar ner Angmar Uber-nazgulen på Pellenors slätt.
-
Trippad kick
- Medlem
- Flikkan
- Medlem
- Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)
Trippad kick skrev:Stör mig på att de inte berättar mer om att Sam faktiskt jobbar åt herr Frodo(som en slags trädgårdsmästare) Jag vet en del som inte läst böckerna som tycker att Sam är något slags efterhängset miffo som bara säger -Herr Frodo, hela tiden och inte alls förstår varför...
Jo kan jag också störa sig på. Men är det så att man inte förstår det ändå, när han klipper gräset utanför Baggershus och blir avslöjad som tjuvlyssnare?
ja, precishan tog den med tången för att ringen låg ju i en brinnande brasa
han är ju inte helt säker på att det är härskarringen, därför blir han ju inte förvånad då det inte är den(fast det får han ju reda på att det är sen ändå, och då borde han ju bli förvånad). men det är ju konstigt om han blir lättad för att det inte är 'den enda', det borde ju egentligen öka oron tycker man, för då har gandalf ju inte en aning om vart ringen kan vara längre, han vet ju inte då om den fortfarande ligger på botten av floden, om den har spolats ut i havet, eller om sauron eller någon av hans hantlangare tredan har lagt beslag på den.borde han då inte bli väldigt förvånad i stället för lättade när Ringen inte visar upp några tecken...
ja, så vet ja folk som tänkt med. men får man höra någonting om att sam jobbar som trädgårdsmästare mer än antydningen om det när de kommer på honom med att tjuvlyssna? annars kan ju 'ja klippte gräset'(eller vad han nu säger) verka som en väldigt dålig ursäkt...Jag vet en del som inte läst böckerna som tycker att Sam är något slags efterhängset miffo som bara säger -Herr Frodo, hela tiden och inte alls förstår varför...
Det är ju precis det jag menar... Men tänk om Gandalf hade haft fel. Då hade stackars Frodo bränt handen av sig!
Fast det var inte det jag störde mig på. I boken tar Gandalf ut Ringen med en tång, för att sedan ta den i handen själv. Jag tycker det känns i filmen som om han utsätter Frodo för ett litet experiment.men att Gandalf inte tar den ur elden med bara händerna är ju ganska förståligt...jag skulle då inte vilja stoppa in fingrarna i en brinnande eld...
- Flikkan
- Medlem
- Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)
En sak jag stör mig på är i filmprologen när Isildur huggit av Ringen och Saurons finger, så verkar luften "gunga" på något sett, och man får se några alver, vilken en av dom inte har någon hjälm och håret flyger omkring, och det ser ut som om han ler... Det ser skitkonstigt ut, jag stör mig alltid på det.