Sagan om Ringen medelmåttig som musikal

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Sagan om Ringen medelmåttig som musikal

Inlägg av Marcus » 26 mars 2006, 12:59

En skimrande, men inte äkta juvel. Så löd rubriken till den kanadensiska tidningen Globe and Mails recension dagen efter "Sagan om ringen"-musikalens världspremiär i Toronto i torsdags kväll. Och flera recensenter höll med och gav 180-miljonerkronors-tolkningen av J R R Tolkiens trilogi medelmåttiga betyg.
"Allt - historien, karaktärerna och publikens tålamod - försvann i den här obegripliga musikalen", skrev New York Times recensent.
Musikalen har varit under produktion i fyra år och har tidernas mest påkostade scenografi. Regissör är Matthew Warchus, musiken är komponerad av den finländska gruppen Värttinä och den indiske kompositören A R Rahman, som gjorde musiken till "Bombay Dreams"-musikalen.
Om ett år planeras musikalen öppna i London, där den från början var tänkt att ha sin premiär.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=3

/Marcus

Hwergelmer
Medlem
Inlägg: 85
Blev medlem: 23 februari 2006, 18:10
Ort: Stockholm

Inlägg av Hwergelmer » 26 mars 2006, 14:52

Ja, jag har ju ganska svårt att tänka mig att en musikal om Sagan om ringen skulle kunnna vara så mycket som medelmåttig ens. Så det var ju nästan ett bra betyg tycker jag ;)

Bess
Medlem
Inlägg: 64
Blev medlem: 6 november 2005, 01:45
Ort: Åbo

Inlägg av Bess » 29 mars 2006, 20:55

Svenska Teatern i Helsingfors satte också upp Sagan om Ringen som pjäs för några år sedan, och den fick ungefär samma mottagande -- ambitiöst projekt, men alldeles för koncentrerat för att publiken skulle hänga med. Historien är inte gjord för att avverkas på en enda kväll. (Och vänta bara, om tio år kommer säkert nån och vill göra musikal på Harry Potter-böckerna också.)

Som Värttinä-fantast är jag mest intresserad av musiken och hoppas att den kommer ut på CD.

Skriv svar