Blandar ihop olika namn

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
smultronet
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 13 mars 2006, 22:18
Ort: Stockholm

Blandar ihop olika namn

Inlägg av smultronet » 13 mars 2006, 22:30

Tjena, jag har alltid blandat ihop alla de olika namnen som rör Aragorn, namnen på personerna och svärdet etc.
Så jag skulle bli väldigt glad om någon bara kortfattat kunde förklara vem/vad nedanstående namn är och hur de har något gemensamt med Aragorn;
Narsil
Andùril
Elendil
Isildur
Valandil.

Sen undrar jag också vem Gil-Galad var (kortfattat) och om man kan läsa något mer om Arwen någonstans (förutom trilogin)?.

Edit: Kom nyss på ännu en fråga som jag undrat över. Aragorn lät ju Mordors slavar få sitt eget ställe att leva på runt runt sjön Nurn, men Mordors slavar, var de orchslavar eller människoslavar?

Tack på förhand.

Användarvisningsbild
Aldarion
Medlem
Inlägg: 316
Blev medlem: 22 februari 2003, 14:24
Ort: Svealand

Inlägg av Aldarion » 14 mars 2006, 11:44

Ska försöka svara efter bästa förmåga.
Narsil var namnet på Elendils svärd, Elendil var storkonung över Gondor och Arnor under slutet av andra tidsåldern. Gil-Galad var Noldor-alvernas högsta drott och stred med Elendil i kriget mot Sauron. Elendil och Gil-Galad dog båda i kriget, det var då svärdet Narsil bröts sönder, men Sauron förlorade kriget och Elendils son Isuldur blev konung och tog då ringen. Valandil var i sin tur Isildurs yngsta son och blev arvtagare efter denne då Isildur och hans äldre söner förgicks under ett orchbakhåll. Namnet Anduril är svärdets (Narsil) nya namn under tredje åldern när det blivit omsmitt till Aragorn.

Det finns mer skrivet om Arwen i "ringens värld", den boken finns att köpa, men om du har den nya utgåvan av trilogin så är det ett appendix i sagan om konungens återkomst.

Folket som fick leva fria vid Nurn var människor som tjänat/slavat under Sauron, inga orcher.

Hoppas det inte blev ett allt för kladigt svar.

Användarvisningsbild
Halbarad
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: 23 februari 2004, 14:41
Ort: Uppsala

Inlägg av Halbarad » 20 mars 2006, 20:29

nej det var en bra förklaring.

Skriv svar