Aragorn-Eldarion

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
ake22
Medlem
Inlägg: 82
Blev medlem: 21 februari 2006, 17:42
Ort: Piteå
Kontakt:

Aragorn-Eldarion

Inlägg av ake22 » 3 mars 2006, 20:06

Vet någon nåt mer om eldarion än att han var Argorns son ?

Användarvisningsbild
Aldarion
Medlem
Inlägg: 316
Blev medlem: 22 februari 2003, 14:24
Ort: Svealand

Inlägg av Aldarion » 6 mars 2006, 11:38

Bara att det rådde fred under hans regeringstid, Tolkien skrev väl inget mer om det vad jag vet.

Användarvisningsbild
ake22
Medlem
Inlägg: 82
Blev medlem: 21 februari 2006, 17:42
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av ake22 » 7 mars 2006, 18:47

Ok alltså hade aragorn dödat alla kvarvarande orcher eller ?

Användarvisningsbild
Aldarion
Medlem
Inlägg: 316
Blev medlem: 22 februari 2003, 14:24
Ort: Svealand

Inlägg av Aldarion » 8 mars 2006, 10:15

Nej. Men de fåtal som överlevde Saurons fall flydde upp i bergen och blev där i långa tider efter, vill minnas att Tolkien skrev det.

Användarvisningsbild
ake22
Medlem
Inlägg: 82
Blev medlem: 21 februari 2006, 17:42
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av ake22 » 9 mars 2006, 16:01

jag vill minnas att jag har läst om Eomer tid som kung att Tolkien skrev något liknade "Ännu var inte inte onskan helt besegrad och och skulle inte bli det på långeliga tider. Och vartän Elessar befann sig i krig så kunde man höra bullret från Marks ryttare"

Bess
Medlem
Inlägg: 64
Blev medlem: 6 november 2005, 01:45
Ort: Åbo

Inlägg av Bess » 12 mars 2006, 23:15

Jo, ondskan blev man knappast av med helt och hållet, men det stora hotet var borta. Om orcherna fortsatte med inbördes slagsmål och fejder tog det knappast länge heller förrän de lyckats utrota sig själva.

Tolkien började på en fortsättning som han hade tänkt kalla "Den nya skuggan" (kan läsas i History of Middle-earth vol. 12, "The Peoples of Middle-earth"). Den tilldrog sig under Eldarions regeringstid på den tiden när de yngsta som personligen upplevt Ringens krig blivit den äldsta generationen i samhället. Av texten kan man utläsa att överfall av orcher osv. praktiskt taget hunnit bli mytiska företeelser som bara gamla människor yrade om. Tyvärr avslutade Tolkien texten efter några sidor och konstaterade att det skulle bli en ordinär thriller, inte värd att fortsätta på.

Användarvisningsbild
ake22
Medlem
Inlägg: 82
Blev medlem: 21 februari 2006, 17:42
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av ake22 » 14 mars 2006, 15:27

så det betyder att det hände att landet blev attackerat ibland även om det var i mindre räder?

Användarvisningsbild
Halbarad
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: 23 februari 2004, 14:41
Ort: Uppsala

Inlägg av Halbarad » 17 mars 2006, 14:38

ja så var det väl. och hur var det med de orcher som aragorn gav land runt den där sjön.. i Mordor.. ?Ruhn? höll dom sig lugna eller begav dom sig på plundring ?

har inte läst böckerna eller skrivit här på månader. ha överseende med felaktig fakta tack.. vore kul om forumet kunde hållas i bra form osv..

Användarvisningsbild
ake22
Medlem
Inlägg: 82
Blev medlem: 21 februari 2006, 17:42
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av ake22 » 17 mars 2006, 17:24

Det var Saurons slavar han gav landet till och dom höll sig lugna

Bess
Medlem
Inlägg: 64
Blev medlem: 6 november 2005, 01:45
Ort: Åbo

Inlägg av Bess » 19 mars 2006, 15:58

Jag tror inte att det att Aragorn genomförde fler fälttåg under sin regeringstid nödvändigt behöver tolkas som att det var Gondor som anfölls. Han hade ju också hela Arnor att upprätta igen, och Dimmiga bergen kryllade fortfarande av orcher. Sen kan man ju också fråga sig om alla folk i Harad höll fred eller hur folken i Dunland ställde sig till den här expansionen -- det måste ha funnits statsbildningar längs kusterna även om ringens följe undvek dem eller inte hade orsak att färdas ditåt. (Vilket jag tycker är en positiv egenskap hos Tolkien. Han kräver inte av sina huvudpersoner att de ska traska igenom vartenda ett land på kartan för att samla ihop intrigkuponger eller pricka av punkter på en tänkt checklista. Att han sköter den här biten genom försynens skickelser i stället är en annan femma.)

Så de krig som fördes tenderar jag att se som rent mänskliga skärmytslingar som inte berörde Gondors territorium.

Användarvisningsbild
Halbarad
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: 23 februari 2004, 14:41
Ort: Uppsala

Inlägg av Halbarad » 19 mars 2006, 16:48

Det stämmer nog bra det där med vad jag tror också. Fanns/finns det några balrogar kvar vid denna tid ? eller några drakar? för det verkar iallafall som om balrogs kan få orker att ena sig och anfalla. Jag har fått känslan av att Balrogen i moria tog över de som bodde där.

Hoppas ni förstår vad jag menar.

Användarvisningsbild
Aldarion
Medlem
Inlägg: 316
Blev medlem: 22 februari 2003, 14:24
Ort: Svealand

Inlägg av Aldarion » 20 mars 2006, 10:52

Antalet Balroger som överlevde Morgoths fall är som jag förstått okännt. Men om drakar säger ju Gandalf efter ringens krig att det fortfarande finns kölddrakar långt upp i norr.

Användarvisningsbild
Halbarad
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: 23 februari 2004, 14:41
Ort: Uppsala

Inlägg av Halbarad » 20 mars 2006, 19:52

ah okej. det skulle jag vilja veta mer om.

fast de stå väl inte nått skrivet utom på nån skum engelska sida av nån typ som hittar på...

hur många draknamn finns det nämt? till min stora sorg kommer jag inte på den stora draken! !!

Smaug är en iallafall.. vad heter den? jo glaurung!

Användarvisningsbild
Aldarion
Medlem
Inlägg: 316
Blev medlem: 22 februari 2003, 14:24
Ort: Svealand

Inlägg av Aldarion » 21 mars 2006, 10:24

Det är svårt att skriva om vad som hände efter ringens krig, historien slutar där. I de förlorade sagornas bok så tas det upp profetior om världens undergång, men annars är det klent med läsmaterial.

Användarvisningsbild
Halbarad
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: 23 februari 2004, 14:41
Ort: Uppsala

Inlägg av Halbarad » 21 mars 2006, 14:14

ah okej, finns det nån som skrivit nån fan writing som t.ex en forsättning efter ringes krig?

Skriv svar