Sant om tilläggsfilm??

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Trippad kick
Medlem
Inlägg: 373
Blev medlem: 27 juli 2002, 18:43
Ort: fattar inte?!

Inlägg av Trippad kick » 27 augusti 2002, 19:53

jag skulle gärna vilja se allt och allt som beskrivs i boken, tyvärr är nog denna önskan en omöjlig sådan. Men skulle man bara inte kunna lägga till lite mer som "kommer" från boken och ta bort lite som inte kommer därifrån. Jag är tex inte så förtjust i när Gandalf och Saruman slåss, det ser faktiskt ganska lustigt ut med två skäggiga karlar som skulle passa bättre på ett hem, hålla på och slänga in varandra i väggar. Onödigt enligt mig under den tiden skulle man väll istället kunna få se något annat som dom hoppat över från boken???

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 mars 2002, 21:46
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 27 augusti 2002, 20:02

räven
älskar den :D blir lite mer sago-stuk i ett ögonblick tack vare den.

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:08
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 27 augusti 2002, 20:18

Frågan är hur man skall kunna få räven att prata, eller rättare sagt, hur skulle det se ut om räven pratade? Eller tänker gör han ju förstås, men hur skall man få till att en räv tänker högt? Äh..Ytterst onödigt inlägg det här :D

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 28 augusti 2002, 12:50

men på dom där extramaterial cd kan dom ju ha med han iallafall..
Du tycks inte förstå! De kan inte ha med honom ens som bonusmaterial eftersom han aldrig blivit filmad!!! Har du förstått nu! :lol:
de bästa skulle vatt om dom skulle ha allting exakt som i boken asså allt beskrivet exakt likadant!
Det vore som sagt roligt. Men frågan är hur lycket det skulle bli rent filmiskt. Jag tycker att PJ har lyckats oerhört bra, och vi får inte glömma att han i första hand är filmskapare. Det är film han förstår sig på, och det är inte ett filmmanus Tolkien skrev, trots allt. Man kan fråga sig vari den konstnärliga poängen skulle ligga att överföra varenda liten detalj till bioduken (om det ens skulle vara möjligt, vilket det inte är).

Användarvisningsbild
Bombadill_dyrkaren
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 20 juni 2002, 12:29
Ort: Gamla skogen

Inlägg av Bombadill_dyrkaren » 28 augusti 2002, 22:00

varför kan dom inte filma han då???!!
pj själv kan ju va bombadill han e ju rätt lik...till de andra du sa så säger ja att de inte behöver vara tolkien som gör filmen de kan ju va nån som vill ha allt från boken överfört till film!
Tom Bombadill är coolast i Sagan om ringen...

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 mars 2002, 21:46
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 29 augusti 2002, 13:09

hur gammal är du Bombadill_dyrkaren?

Användarvisningsbild
*P*
Medlem
Inlägg: 325
Blev medlem: 4 april 2002, 11:57
Ort: Den fagra staden Klädskåp

Inlägg av *P* » 29 augusti 2002, 14:02

Weak in the force he still is. Patience you must have...

:lol:

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:08
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 29 augusti 2002, 15:25

Om Tolkien själv gjort filmen, tror ni att han hade haft med Tompa då?

Användarvisningsbild
Bombadill_dyrkaren
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 20 juni 2002, 12:29
Ort: Gamla skogen

Inlägg av Bombadill_dyrkaren » 29 augusti 2002, 21:15

jag är 15 år snart! :D

ja de e klart han skulle tolkien skulle aldrig svikit sina barns favoritleksak!
Tom Bombadill är coolast i Sagan om ringen...

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 30 augusti 2002, 08:57

Så de skulle alltså satsa en massa pengar för att filma en figur bara till en specialversion, och dessutom en figur som de flesta tycks kunna leva med att bli av med!

Själva poängen i det jag sade, dessutom, var att mitt filmälskar-jag inte skulle vilja se en "Sagan om Ringen" direkt överförd från bok till film. Jag frågar igen, finns det något egentligt konstnärligt värde i det?

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 30 augusti 2002, 09:52

Själva poängen i det jag sade, dessutom, var att mitt filmälskar-jag inte skulle vilja se en "Sagan om Ringen" direkt överförd från bok till film. Jag frågar igen, finns det något egentligt konstnärligt värde i det?
Beror på hur man ser det, jag tycker inte det. Att tolka en bok och göra en film av den är mycket svårare än att bara göra en total rip-off till film.
Risken är att när man gör en direkt kopia är det blir "kvantitet före kvalitet"

Trippad kick
Medlem
Inlägg: 373
Blev medlem: 27 juli 2002, 18:43
Ort: fattar inte?!

Inlägg av Trippad kick » 30 augusti 2002, 17:08

Jag tror inte att det skulle gå och överföra hela boken till vita duken. Jag hade tyckt att det vore jättekul om man kunde se allt som beskrivs i boken, men ska jag vara ärlig tror jag inte att det skulle bli en speciellt bra film, som inte de som läst böckerna skulle vara särskilt förtjusta i. Man får ju faktiskt komma ihåg att Sagan i grunden är en bok och inte en film, en bok av så hög klass som Sagan kan man inte bara hux flux förvandla till film och sen tro att den ska vara lika bra som boken, samt identisk med den, jag tycker det är helt förståligt att PJ gjort en del förändringar även om några är till det bättre och några till det sämre..

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 30 augusti 2002, 19:27

Vilken scen tycker ni är värst skildrad då? Jag kan inte komma på någon direkt...

Trippad kick
Medlem
Inlägg: 373
Blev medlem: 27 juli 2002, 18:43
Ort: fattar inte?!

Inlägg av Trippad kick » 30 augusti 2002, 19:55

Jag och en trevlig flicka satt idag och diskuterade SoR-filmen (hon har inte läst hela boken) Hon hade sett filmen två gånger och det enda hon störde sig på var att hon tyckte att Frodo aldrig stängde dörren, själv har man aldrig tänkt på det och har inte filmen eftersom man väntar på extended versionen som kommer i november, men någon som har filmen skulle väll kunna säga om det är så att Frodo inte stänger sin fina lilla dörr?

Användarvisningsbild
Gandalf
Medlem
Inlägg: 142
Blev medlem: 27 april 2002, 15:37
Ort: Arda

Inlägg av Gandalf » 30 augusti 2002, 21:24

Gothmog II skrev:Vilken scen tycker ni är värst skildrad då? Jag kan inte komma på någon direkt...
Arwen räddar Frodo från Nazgúlerna.
Det har jag stört mig som fan på?

Skriv svar