Sant om tilläggsfilm??

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Trippad kick
Medlem
Inlägg: 373
Blev medlem: 27 juli 2002, 18:43
Ort: fattar inte?!

Inlägg av Trippad kick » 30 augusti 2002, 21:54

det stör jag mig också himla mycket på, jag tycker man får intrycket av att Frodo "döR" men att Arwen ger all sin kraft till Froddan så att han återupplivas, helst av allt hade jag sett Glorfindel å jag avskyr när folk säger att Arwen behövdes för att få fram mer kvinnliga karaktärer bla bla bla...Det ska väll inte vara så svårt att inse att SoR har mest manliga karaktärer och om man vill se tjejer och en tjejfilm kan man väll alltid se "Save the last dance" eller någon annan sådan film...

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 30 augusti 2002, 22:14

det stör jag mig också himla mycket på, jag tycker man får intrycket av att Frodo "döR" men att Arwen ger all sin kraft till Froddan så att han återupplivas
Det är väl ungefär vad som händer...

Man kan ju diskutera utförandet av scenen, men just detta bygger ju ändå på Tolkien. I boken överlåter ju Arwen sin möjlighet att färdas över haven, och det är ju denna scen som PJ valt att lägga ett litet preludium till här. Det kan man ju tycka som man vill om, men som många av de beslut PJ har fattat har det ändå sin grund i boken.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 30 augusti 2002, 22:52

Det ska väll inte vara så svårt att inse att SoR har mest manliga karaktärer och om man vill se tjejer och en tjejfilm kan man väll alltid se "Save the last dance" eller någon annan sådan film...
För att filmen ska tilltala en större publik så tyckte väl PJ att det var viktigt att framhäva de kvinnliga karaktärerna mer. Att Arwen kom och hämta Frodo istället för Glorfindel stör jag mig inte så mycket på...

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 31 augusti 2002, 14:29

Att Arwen kom och hämta Frodo istället för Glorfindel stör jag mig inte så mycket på...
Inte jag heller. Det jag stör mig på i den scenen (fast det är inte så farligt) är att Frodo i boken faktiskt rider iväg själv och lyckas motstå de svarta ryttarna på egen hand. I filmen är han bara ett stycke bagage. Det tycker jag är lite synd.

Sedan är det ju faktiskt så att Tolkien själv såg kärlekshistorien mellan Arwen och Aragorn som en mycket viktig del i själva huvudstoryn. Svenska läsare får väl inte riktigt samma intryck, med tanke på att tilläggen till "Ringen" här har förvisats till en egen bok (som nog de flesta inte läser). Det är ju trots allt där som historien om Aragorn och Arwen berättas till fullo. Anledningen till att den inte är så framträdande i huvudtexten är ju att Tolkien ville beskriva historien ur ett hobbitperspektiv.

Jag stör mig alltså inte på att Arwen får mer plats.

Skriv svar