Vilka är de två tornen?

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 15 september 2002, 14:34

Den stegrande kamelen skrev:Betyder det att Vita tornet i Minas Tirith egentligen heter Solens torn, förresten?
Nej, Minas Anor (Solens torn) fick sitt namn under Andra åldern. Det vita tornet byggdes långt senare (TA 1900).

Den stegrande kamelen skrev:Vad betyder Minas på portugisiska, någon som vet? Har det något samband (via latinska rötter, t ex) med Tolkiens ord? Det hade varit cool om det fanns en delstat i Brasilien som hette Minas Morgul också... :P
Minas på portugisiska är pluralis av mina, som betyder gruva (det är väl motsatsen till torn, eller kanske ett torn vänt nedåt ... :wink: )

Minas Gerais (som ursprungligen hette Minas generalisados) betyder "de allmänna gruvorna", eftersom det var det huvudsakliga området för mineralbrytning i Brasilien. Jfr orden general mines på engelska.

Det närmaste Morgul jag kan hitta i portugisiskan är morgue, som betyder "bårhus". Minas de morgue, kanske ...?

Den stegrande kamelen skrev:Afonso jublar
Jag med :wink:

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 16 september 2002, 00:49

Så här i valtider kan jag ju ta tillbaka lite av vad jag sagt... :)

Visserligen stämmer det som jag sade att Tolkien aldrig riktigt bestämde sig, men i sin omslagsillustration till "Two Towers" avbildade Tolkien själv Orthanc och Minas Morgul (om jag inte minns helt fel).

Tolkien gillade ju aldrig titeln, påkommen i all hast, just p.g.a. det faktum att den var så luddig. Det finns ju i boken ett antal torn att välja mellan, men ingen kombination blir riktigt bra. Orthanc och Barad-dûr är ju ett bra val för filmen, det blir nog tydligast så, men, som sagt, Barad-dûr förekommer ju egentligen inte i 2T. Minas Morgul (som ju tycks vara ett av Tolkiens favoritval) är ju visserligen med, men någon särskilt stor betydelse för handlingen har det ju inte. Man skulle ju kunna sätta Minas Morgul och Minas Tirith mot varandra, men Minas Tirith blir ju inte riktigt viktigt förrän i KÅ.

Gurthang
Medlem
Inlägg: 215
Blev medlem: 5 april 2002, 17:39
Ort: Växjö

Inlägg av Gurthang » 16 september 2002, 13:57

Men Boromir snackar ju hela tiden om Minas Tirith och att hans ska dit, så att den bara finns med i Sagan om de två Tornen håller jag inte med om.

Månens Torn heter tronet i Minas Morgul, precis som Den stegrande kamelen skref.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 16 september 2002, 14:15

Gurthang skrev:Men Boromir snackar ju hela tiden om Minas Tirith och att hans ska dit, så att den bara finns med i Sagan om de två Tornen håller jag inte med om.
Jo, men att han "snackar" om det betyder väl bara att vi förvarnas om att det kommer att bli viktigt senare (närmare bestämt i nästa bok).
Gurthang skrev:Månens Torn heter tronet i Minas Morgul, precis som Den stegrande kamelen skref.
Vänder du dig emot något någon skrev?

Trippad kick
Medlem
Inlägg: 373
Blev medlem: 27 juli 2002, 18:43
Ort: fattar inte?!

Inlägg av Trippad kick » 16 september 2002, 18:27

Orthanc och Cirith Ungol var ju tornen tolkien betsämde sig för på slutändan, han satt ju länge och försökte klura ut vilka de två tornen skulle vara. Fast även efter var han inte riktigt säker. På slutet spelade det tydligen ingen roll..

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 mars 2002, 21:46
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 16 september 2002, 21:30

spindelpasset? finns det ett torn där ens?
Tolkien gillade ju aldrig titeln
jag tycker 'The Red Arrow' som någon sa, skulle varit ett bra namn på boken(för det är väl i TTT som de skickar iväg den? (är ja helt fel ute?)

Användarvisningsbild
Aule
Medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: 12 september 2002, 12:33
Ort: Charlottenberg

Inlägg av Aule » 16 september 2002, 21:39

jag håller helt och hållet med dig Gilithil det skulle varit en riktigt bra titel!!! :D

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 mars 2002, 21:46
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 16 september 2002, 21:41

jag håller helt och hållet med dig Gilithil det skulle varit en riktigt bra titel!!!
vi pratade om det där på datakusnskapen sist va? :wink:

(va ska vi göra där imorrn tro? sitta här på skalman eller? :D )

Användarvisningsbild
Aule
Medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: 12 september 2002, 12:33
Ort: Charlottenberg

Inlägg av Aule » 16 september 2002, 21:43

Du är absolut inte helt och hållet ute och cyklar.. det är i de två tornen som dom skicakar pilen!

Användarvisningsbild
Aule
Medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: 12 september 2002, 12:33
Ort: Charlottenberg

Inlägg av Aule » 16 september 2002, 21:44

ja det gjorde vi!! Ja det är klart vi ska göra!! :D han har inte direkt koll på vad vi gör och det är ju inte direkt svåra uppgiffter vi får!! :D

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 mars 2002, 21:46
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 16 september 2002, 21:46

Du är absolut inte helt och hållet ute och cyklar.. det är i de två tornen som dom skicakar pilen!
bra.hehe
ja det gjorde vi!! Ja det är klart vi ska göra!! han har inte direkt koll på vad vi gör och det är ju inte direkt svåra uppgifter vi får!!
det är sant 8)

Användarvisningsbild
Aule
Medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: 12 september 2002, 12:33
Ort: Charlottenberg

Inlägg av Aule » 16 september 2002, 21:48

se det här blir mitt sjätte inläg!! :D jag kommer snart i kapp dig ju!! :)

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:08
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 17 september 2002, 13:10

The red arrow är väl i tredje?!

Användarvisningsbild
Aule
Medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: 12 september 2002, 12:33
Ort: Charlottenberg

Inlägg av Aule » 17 september 2002, 13:34

Jo det kanske det är!! jag kommer inte i håg riktigt... i så fall slutar TTT med att dom lämnar Rohan och det är i början av konugens återkomms så dom kommer till Gondor..

ELLER?? är jag helt ute och cyklar??

Användarvisningsbild
Gandalf
Medlem
Inlägg: 142
Blev medlem: 27 april 2002, 15:37
Ort: Arda

Inlägg av Gandalf » 17 september 2002, 14:23

Jag har för mig att det är i TTT som The Red Arrow är med i...


Fötövrigt så var det jag som kom på dä namnet!!! :D

Skriv svar