Vilka är de två tornen?

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
Elrond
Medlem
Inlägg: 131
Blev medlem: 6 september 2002, 23:07
Ort: Vattnadal

Inlägg av Elrond » 11 september 2002, 17:37

Someone skrev:Ja, det är ju ganska öppet för tolkningar,... Orthanc - Barad eller Orthanc - MM... Om nu PJ valt Orthanc - Barad-Dûr har jag inget problem alls med det...
Inte jag heller.......

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 11 september 2002, 17:40

Orthanc - Barad-Dür skulle vara det mest logiska...

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 mars 2002, 21:46
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 11 september 2002, 18:01

Orthanc - Barad-Dür skulle vara det mest logiska...
varför??

själv anser jag att det är Orthanc och Minas Morgul som är de två tornen, de två torn där handlingen utspelar sig är ju just de. Sam och Frodo hamnar ju i Minas Morgul medans Merry och Pippin följer med enterna till Isengaard för att där senare möta de andra ur brödraskapet.

var kommer Barad-Dûr in?

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:08
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 11 september 2002, 18:03

Håller helt med Gilithil, men i filmen skulle väl PJ köra genom palantíren mera Isengard - Barad-dûr? Isåfall skulle ju det vara mest logiskt, men jag tror hellre att det skulle vara MM, även om Danne promt säger att Tolkien aldrig bestämde sig. ;P

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 11 september 2002, 18:08

själv anser jag att det är Orthanc och Minas Morgul som är de två tornen, de två torn där handlingen utspelar sig är ju just de. Sam och Frodo hamnar ju i Minas Morgul medans Merry och Pippin följer med enterna till Isengaard för att där senare möta de andra ur brödraskapet.

var kommer Barad-Dûr in?
Anser att det är Barad-Dûr istället för Minas Morgul, därför att brödraskapets öde ligger i Isengård och därav Orthanc. Men Sam och Frodo ska ju mot Barad-Dûr och passerar Minas Morgul kort (och frågan är ju om Minas Morgul är ett torn eller snarare ett befäst stad?). Från det att jag först läste Sagan om de två tornen så har jag alltid ansett att det är Barad-Dûr och Orthanc....

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem
Inlägg: 828
Blev medlem: 8 juni 2002, 22:56
Ort: Stockholm

Inlägg av Eowyn » 11 september 2002, 19:19

jag har då alltid tänkt mig Barad-dur/orthanc som dom två tornen...

Användarvisningsbild
Elrond
Medlem
Inlägg: 131
Blev medlem: 6 september 2002, 23:07
Ort: Vattnadal

Inlägg av Elrond » 11 september 2002, 23:44

Gothmog II skrev:Anser att det är Barad-Dûr istället för Minas Morgul, därför att brödraskapets öde ligger i Isengård och därav Orthanc. Men Sam och Frodo ska ju mot Barad-Dûr och passerar Minas Morgul kort (och frågan är ju om Minas Morgul är ett torn eller snarare ett befäst stad?). Från det att jag först läste Sagan om de två tornen så har jag alltid ansett att det är Barad-Dûr och Orthanc....
Det är en stad, och inte som många tror ett torn.... men i själva staden Minas Morgul så finns det ett torn, det är där som ringvålnaderna bor...

Gurthang
Medlem
Inlägg: 215
Blev medlem: 5 april 2002, 17:39
Ort: Växjö

Inlägg av Gurthang » 12 september 2002, 20:35

... som heter?

Användarvisningsbild
Súlimo
Medlem
Inlägg: 51
Blev medlem: 6 april 2002, 19:54
Ort: Norrbotten

Inlägg av Súlimo » 12 september 2002, 20:51

Första gången jag läste de Två Tornen så trodde jag att titeln syftade på Morannons två torn eftersom att de var på omslaget till boken :oops: :oops:

Trippad kick
Medlem
Inlägg: 373
Blev medlem: 27 juli 2002, 18:43
Ort: fattar inte?!

Inlägg av Trippad kick » 13 september 2002, 07:27

hmmm jag tänkte också samma tankar, tanken om att det skulle vara Orthanc och Barad-dûr poppade upp flera gånger men den avfärdade jag mycket snällt och vänligt och sa till mig själv
-det vore ju larvigt lätt om det var någon av de två tornen som Tolkien syftade på...

Användarvisningsbild
Elrond
Medlem
Inlägg: 131
Blev medlem: 6 september 2002, 23:07
Ort: Vattnadal

Inlägg av Elrond » 13 september 2002, 08:18

Gurthang skrev:... som heter?
Ingen aning faktiskt.....

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 mars 2002, 21:46
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 14 september 2002, 14:09

Första gången jag läste de Två Tornen så trodde jag att titeln syftade på Morannons två torn eftersom att de var på omslaget till boken
samma här :)

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem
Inlägg: 828
Blev medlem: 8 juni 2002, 22:56
Ort: Stockholm

Inlägg av Eowyn » 14 september 2002, 20:05

jag har faktiskt alltid trott att det är Orthanc och Barad-dur som är dom två tornen.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 15 september 2002, 03:31

Elrond skrev:Det är en stad, och inte som många tror ett torn.... men i själva staden Minas Morgul så finns det ett torn, det är där som ringvålnaderna bor...
Eftersom Minas Morgul betyder just "Svartkonstens torn" får man väl anta att tornet hette just så, och att staden är uppkallad efter tornet.

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Inlägg: 991
Blev medlem: 23 mars 2002, 21:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 15 september 2002, 06:02

Lindir skrev:Eftersom Minas Morgul betyder just "Svartkonstens torn" får man väl anta att tornet hette just så, och att staden är uppkallad efter tornet.
Precis som de ursprungliga namnen Minas Anor och Minas Ithil, som (väl?) betyder Solens torn och Månens torn; torn som gett namn åt sina respektive städer. Betyder det att Vita tornet i Minas Tirith egentligen heter Solens torn, förresten?

Det är väl "lite" utanför ämnet, men det finns en delstat i Brasilien som heter Minas Gerais. (Det vet jag därför att brasselirarna Afonso och Paulinho i ÖIS kommer ifrån klubben Atlético Mineiro, i staden Belo Horizonte, i delstaten Minas Gerais.)

Vad betyder Minas på portugisiska, någon som vet? Har det något samband (via latinska rötter, t ex) med Tolkiens ord? Det hade varit cool om det fanns en delstat i Brasilien som hette Minas Morgul också... :P

Bild
Afonso jublar

Skriv svar