Vilka är de två tornen?

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
Gustav_A
Medlem
Inlägg: 49
Blev medlem: 4 augusti 2002, 19:42
Ort: Södertälje

Vilka är de två tornen?

Inlägg av Gustav_A » 7 augusti 2002, 12:10

Jag har hört från flera håll att De två tornen syftar på Orthanc och Cirit Ungol, eftersom det är på dessa två platser som stora delar av handlingen kretsar.

Men i teasern för The Two Towers framgår det tydligt att de syftar på Orthanc och Barad-Dûr. Är det PJ som har gjort en fruktansvärd tabbe, eller har mina andra källor fel?

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 7 augusti 2002, 12:58

Letters of JRR Tolkien #140
The Two Towers gets as near as possible to finding a title to cover the widely divergent Books 3 and 4: and can be left ambiguous - it might refer to Isengard and Barad-Dûr, or to Minas Tirith and B; or Isengard and Cirith Ungol
Tolkien bestämde sig aldrig vilka torn det skulle syftas på i titeln "The Two Towers", han lät det avgöras av läsaren. Personligen anser jag att det är Cirith Ungol och Orthanc (Isengard). PJs torn är nog detsamma...

Användarvisningsbild
Gustav_A
Medlem
Inlägg: 49
Blev medlem: 4 augusti 2002, 19:42
Ort: Södertälje

Inlägg av Gustav_A » 7 augusti 2002, 14:04

I såväl bakom kulisserna för The Two Towers och teasern framgår det klart och tydligt att titeln syftar på Orthanc och Barad-Dûr. De representerar ju Saruman och Sauron, de två största onda krafterna i LOTR. Jag ser inget fel i det, men handlingen kretsar ju mycket mer kring Cirith Ungol än Barad-Dûr, som de över huvud taget aldrig kommer till.

Användarvisningsbild
MOS 13F
Medlem
Inlägg: 132
Blev medlem: 14 april 2002, 23:30
Ort: Örebro => Stockholm

Inlägg av MOS 13F » 7 augusti 2002, 20:43

Personligen har jag alltid tidigare trott att titeln syftar på "tvillingtornen" Minas Tirith (Minas Anor, soltornet) och Minas Morgul (Minas Ithil, måntornet).

På framsidan till orginalutgåvan har Tolkien själv målat Orthanc och Minas Morgul.

Användarvisningsbild
MOS 13F
Medlem
Inlägg: 132
Blev medlem: 14 april 2002, 23:30
Ort: Örebro => Stockholm

Inlägg av MOS 13F » 7 augusti 2002, 20:50

Egentligen är hela titeln slarvigt vald (tidspress). Nån som har några åsikter om vad den borde heta istället (på engelska)?

Användarvisningsbild
Gandalf
Medlem
Inlägg: 142
Blev medlem: 27 april 2002, 15:37
Ort: Arda

Inlägg av Gandalf » 7 augusti 2002, 22:33

The Red arroow?

Användarvisningsbild
Gustav_A
Medlem
Inlägg: 49
Blev medlem: 4 augusti 2002, 19:42
Ort: Södertälje

Inlägg av Gustav_A » 7 augusti 2002, 23:57

The Three Towers?

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 8 augusti 2002, 00:07

"Towers of Middle-Earth" :P

Seriöst så tycker jag att The Two Towers är en bra titel på engelska.

Användarvisningsbild
Mad Mac
Medlem
Inlägg: 93
Blev medlem: 23 mars 2002, 22:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Mad Mac » 8 augusti 2002, 01:31

I slutet av min version av "Fellowship of the ring" (1974) står det:

Here ends the first part of the history of the War of the Ring.
The second part is called THE TWO TOWERS, since the events recounted in it are dominated by ORTHANC, the citadel of Saruman, and the fortress of MINAS MORGUL that guards the secret entrance to Mordor [...]


Någon som har koll på huruvida det är Tolkiens ord eller inte?

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 8 augusti 2002, 01:59

Hm, det står samma i min pocket från -78 fast då på svenska...

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 8 augusti 2002, 13:54

Jag tror inte att detta är Tolkiens ord.

Som sagt, Tolkien själv bestämde sig aldrig riktigt.

Ur brev nr 140:
The Two Towers gets as near as possible to finding a title to cover the widely divergent Books 3 and 4; and can be left ambiguous - it might refer to Isengard and Barad-dûr, or to Minas Tirith and B; or Isengard and Cirith Ungol.
Ur brev nr 143:
I am not at all happy about the title 'the Two Towers'. It must if there is any real reference in it to Vol II refer to Orthanc and the Tower of Cirith Ungol. But since there is so much made of the basic opposition of the Dark Tower and Minas Tirith, that seems very misleading.
Fotnot, till brev 140:
On the other hand, in his original design for the jacket of The Two Towers the Towers are certainly Orthanc and Minas Morgul.
Det verkar alltså vara lite osäkert vilka torn som egentligen avses. Mig stör det inte att PJ har valt att fokusera på Barad-dûr och Orthanc.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 8 augusti 2002, 14:26

Inte mig heller

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 mars 2002, 21:46
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 9 augusti 2002, 21:55

ja är tror att det är orthanc och minas morgul som howard shore visar på på film-affischen iaf, barad-dûr såg mycket större ut i första filmen.

Användarvisningsbild
Gustav_A
Medlem
Inlägg: 49
Blev medlem: 4 augusti 2002, 19:42
Ort: Södertälje

Inlägg av Gustav_A » 10 augusti 2002, 01:35

Minas Morgul är väl inte så väldans viktigt för handlingen, de råkar ju bara hamna där. Barad-Dûr och Orthanc däremot har ju båda mer bildliga betydelser, så att säga. Ondskans två största säten. Och ondskan blir ju verkligen påtalig i just The Two Towers. Så även om det är en efterkonstrutkion, så tycker jag det är en mycket passande förklaring till titeln.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 10 augusti 2002, 12:24

Minas Morgul är väl inte så väldans viktigt för handlingen
Förutom att Witchking of Angmar drar ut från Minas Morgul för att krossa Gondor och att utan Minas Morgul ivägen så skulle man mycket lättare kunna anfalla Mordor så har Minas Morgul väldigt lite betydelse...

Skriv svar