witch-king of angmar

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 23 december 2005, 01:12

Ednew säger: "Eftersom han i hög grad var skyddad mot vanliga vapen med magi, samt i hög grad var övertygad om sin egen odödlighet torde ju han knappast ha klätt sig i allt för övergripande skyddsutrustning. Ingen stridsmask i "verkligheten" således."

Boken säger: "The crown rolled away with a clang. Éowyn fell forward upon her fallen foe. But look! the mantle and hauberk were empty. Shapeless they lay now on the..."

Freedictionary säger: Hauberk - A long tunic made of chain mail.

Slutsats, vad defineras med övergripande skyddsutrustning? Är man övertygad om sin odödlighet, varför ha en ringbrynja på sig?

Användarvisningsbild
Johan Ekstrand
Medlem
Inlägg: 528
Blev medlem: 23 februari 2004, 09:18

Inlägg av Johan Ekstrand » 8 februari 2006, 15:19

Kanske för att det ska se skräckinjagande ut?

Användarvisningsbild
Halbarad
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: 23 februari 2004, 14:41
Ort: Uppsala

Inlägg av Halbarad » 19 mars 2006, 17:42

"Slutsats, vad defineras med övergripande skyddsutrustning? Är man övertygad om sin odödlighet, varför ha en ringbrynja på sig?" / gothmog

mycket smart ställd fråga, kanske för att han blir försvagad av att bli huggen men inte död. nej det håller inte. jag har ingen aning varför. han kanske var dödlig bara att ingen trodde att de kunde döda honom, så han skyddade sig både med ryktet och chainmailen.

"Kanske för att det ska se skräckinjagande ut?" /ekstrand

Nej, mailen syntes väl inte under kappan. och den ser nog skräckinjagande ut den. eller hade han på sig kappan då han stred på pelenors slätten ?

Sachs
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 31 mars 2006, 23:58
Ort: Karlsborg

Inlägg av Sachs » 1 april 2006, 00:06

Anledningen till att hans krona ser ut som en stridshjälm är nog för att ge honom något av ett ansikte för att göra honom än mer skräckinjagande.... Det är jag övertygad om.

Dessutom tror jag nog man inte tänker på att man är odödlig på det sättet, brynjan är liksom standard utrustning.

Användarvisningsbild
Halbarad
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: 23 februari 2004, 14:41
Ort: Uppsala

Inlägg av Halbarad » 1 april 2006, 01:24

men jag fattar ändå inte.. gick han inte under på ett sätt vid vadstället vid Rivendell ?

skulle en dödlig/odödlig (i tid sett ) dött i hans ställe där ?

eller bara gled han med strömmarna ner?

eller var det där med magiska grunkor som måste ha död på han?

Hwergelmer
Medlem
Inlägg: 85
Blev medlem: 23 februari 2006, 18:10
Ort: Stockholm

Inlägg av Hwergelmer » 2 april 2006, 14:30

De blev väl oskadliggjorda för en stund vid vadstället. Framför allt blev de väl ganska handikappade av att bli av med sina hästar. Bara till att kräla hem och hämta nya.

Användarvisningsbild
Halbarad
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: 23 februari 2004, 14:41
Ort: Uppsala

Inlägg av Halbarad » 3 april 2006, 18:42

okej.. en annan sak undrar jag.. kan de röra/döda nån dödlig utan dödligas saker på sig ?

isåfall skulle de kunna vinna själva osynliga..

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 7 april 2006, 13:05

Bra fråga.

Vad jag minns av böckerna (det var ett tag sen jag läste igenom den) och speciellt kapitlet "Skuggan av det förflutna" eller så är det vid "Elronds rådslag" så har jag för mig att Gandalf förklarar för Frodo att nazgûl utan sina mantlar och hästar (eller annan utrustning) är harmlösa i fysisk mening, däremot är deras närvaro skräckinjagande, de är ju trots allt onda andar. Beviset för detta är hur nazgûl efter incidenten vid vadstället tvingas retirera för att skaffa nya hästar och kläder. Stämmer detta så kan nazgûls som ej är rustade med världsliga ting (mantlar, svärd osv) fysisk skada dödliga varelser.

Dock är detta lite motsägelsefullt. Nazgûls kan utan tvivel klä och beväpna sig, det vill säga fysisk använda världsliga saker. Om de nu kan greppa om ett svärd, vad hindrar dem då att kunna greppa om folks halsar med sina bara händer?

Hwergelmer
Medlem
Inlägg: 85
Blev medlem: 23 februari 2006, 18:10
Ort: Stockholm

Inlägg av Hwergelmer » 7 april 2006, 16:21

Nån liten slav kanske måste dra på dem en handske innan de kan greppa svärdet, knappast någon logisk förklaring men Tolkien har ju skrivit en del ologiska saker utan att det direkt skadar berättelsen. Jag tänker mest på tändstickorna i Bilbo, har de tändstickor borde de känna till sprängämnen som t.ex. "bomberna" Saruman använder för att spränga muren i Helms klyfta.

Användarvisningsbild
Zagat
Medlem
Inlägg: 282
Blev medlem: 28 april 2004, 20:11
Ort: svealand

Inlägg av Zagat » 16 april 2006, 21:32

personligen undrar jag hur mycket starkare häxmästaren var jämförd med khamul

Hwergelmer
Medlem
Inlägg: 85
Blev medlem: 23 februari 2006, 18:10
Ort: Stockholm

Inlägg av Hwergelmer » 16 april 2006, 22:31

Ja, vålnaderna framställs ju som så pass oövervinnerliga att det blir svårt att sätta dem i någon egentlig rangordning. Visst, Khamul är näst bäst, men vad betyder det i praktiken?

Användarvisningsbild
Halbarad
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: 23 februari 2004, 14:41
Ort: Uppsala

Inlägg av Halbarad » 17 april 2006, 12:26

jag har för mej att khamul var den som kunde känna ringens närvaro bäst.. för mej att det står någonstans i böckerna.. men var inte det bara så att khamul var löjtnant precis som sauron var för melkor och häxmästaren var kapten? har häxmästaren ngt annat namn?

och tillbaka till det som gothmog sa.. varför kan de inte greppa en stupe om så ett svärd? kanske kan de bara greppa "magiska" saker som blivit besvärjade.. t.ex kniven på wheatertop.. står det nånstans om ngn ringvålnad greppar nån annan? kanske har de speciella handskar eller nått.. man kan spekulera länge..

Hwergelmer
Medlem
Inlägg: 85
Blev medlem: 23 februari 2006, 18:10
Ort: Stockholm

Inlägg av Hwergelmer » 17 april 2006, 21:57

Jag tror mig minnas att Khamul är den enda vars namn är ihågkommet.

Användarvisningsbild
Halbarad
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: 23 februari 2004, 14:41
Ort: Uppsala

Inlägg av Halbarad » 29 april 2006, 03:07

ah okej.. kan man inte lista ut vilka de andra var.. för att de bar ju kungar.. och de va nån kung av Gondor som red till Minas Morgul eller va de va för att anta häxmästarens utmaning.. han kan ju vara en av dem 9...

Användarvisningsbild
Ar-Fieniel
Ny medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 24 december 2006, 12:35
Ort: Mölnlycke

Inlägg av Ar-Fieniel » 24 december 2006, 12:43

Ni får alla ursäkta mig, men jag är inte riktigt medveten om vi har besvarat frågan ordetnligt än. Enligt en hemsida var hans namn Er-Mûrazor("Svart Prins"). Jag måste medge att jag inte är någon expert på Häxmästaren från Angmar, och jag vet inte om detta kan stämma eller om det är helt befängt, men det är det enda svar jag kan ge.

Skriv svar