Balrog

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
Sergeant Harrison
Medlem
Inlägg: 68
Blev medlem: 26 januari 2004, 17:15
Ort: sverige

Balrog

Inlägg av Sergeant Harrison » 28 juni 2005, 16:17

Finns det bara en Balrog som vaktar i dvärg-gruvan, eller finns det flera? Vart ''håller dessa hus'' Nånstans i sådana fall?

emil.s
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: 16 augusti 2004, 15:40
Ort: norrland

Re: Balrog

Inlägg av emil.s » 28 juni 2005, 21:29

Sergeant Harrison skrev:Finns det bara en Balrog som vaktar i dvärg-gruvan, eller finns det flera? Vart ''håller dessa hus'' Nånstans i sådana fall?
om jag minns rätt fanns det bara en ända balrog i moria och detta var den ända som fanns kvar i midgård.... rätta mig om jag har fel

Användarvisningsbild
Ednew
Medlem
Inlägg: 109
Blev medlem: 1 maj 2005, 15:48
Ort: Platån
Kontakt:

Inlägg av Ednew » 28 juni 2005, 22:09

För det första stavas det Ända du avser med E För det andra är denna balrog den enda kända överlevande Balrogen från Melkors arme. Troligen finns det dock nog några till överlevande gömda djupt nere i underjorden.

Henke
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 25 september 2003, 18:27
Ort: Stockholm

Inlägg av Henke » 28 juni 2005, 22:35

Från Silmarillion:
The Balrogs were destroyed, save some few that fled and hid themselves in caverns inaccessible at the roots of the earth.
Dvs, det finns "some few" minus den som Gandalf tog kål på kvar. I grottor vid världens rötter.

Henrik

Användarvisningsbild
Halbarad
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: 23 februari 2004, 14:41
Ort: Uppsala

Inlägg av Halbarad » 29 juni 2005, 14:41

okej.. men dom skulle kunna bli framkallade av en större ondska?

emil.s
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: 16 augusti 2004, 15:40
Ort: norrland

Inlägg av emil.s » 29 juni 2005, 19:15

Ednew skrev:För det första stavas det Ända du avser med E För det andra är denna balrog den enda kända överlevande Balrogen från Melkors arme. Troligen finns det dock nog några till överlevande gömda djupt nere i underjorden.
att du orkar märka ord.... och jag antar att du förstod vad jag menade?

Användarvisningsbild
Sergeant Harrison
Medlem
Inlägg: 68
Blev medlem: 26 januari 2004, 17:15
Ort: sverige

Inlägg av Sergeant Harrison » 6 juli 2005, 00:20

Ednew skrev:För det första stavas det Ända du avser med E För det andra är denna balrog den enda kända överlevande Balrogen från Melkors arme. Troligen finns det dock nog några till överlevande gömda djupt nere i underjorden.
OKej tack, jag kan ju ingenitng om Tolkien o.s.v, men vem är Melkor? HUr lever de i underjorden?

Användarvisningsbild
Ednew
Medlem
Inlägg: 109
Blev medlem: 1 maj 2005, 15:48
Ort: Platån
Kontakt:

Inlägg av Ednew » 6 juli 2005, 10:16

Oj, det blir lite svårt att förklara, Danne/Martinus borde ju lyckas med detta betydligt bättre men vi gör ett försök.

Först och främst kan jag rekomendera att du lånar/köper Silmarillion den bok där du finner svar på frågor som denna.

Melkor (eller Morgoth som han också kallas) var den störste och kraftfullaste av Ainur, de ursprungliga och mäktigaste varelserna skapade av Eru Ilúvatar (Gud i Tolkiens mytologi) i tidens begynnelse. Alla Ainur tillsammans med Eru skapade världen genom musik och Eru lät de Ainur som så ville, stiga ned på jorden för att hjälpa till att skapa ett paradis innan alverna, dvärgarna och människorna vaknat. Melkor ville dock inte följa Erus vilja utan istället själv härska över Jorden. (Likheter mellan Lucifer och gud inom den kristna religionen). Därav kom att Melkor själv stod mot resten av de Ainur (eller Valar som de också kallades när de nedstigit) och därav började ett evighetslångt krig som dock slutade med Melkors fall och seger för resten av Valar. Sauron var blott en tjänare under Melkors styre och han är ju som sagt en Maia, liksom Gandalf och Saruman samt de olika Balrogerna. Maiorna skapades samtidigt med Ainur men var i grunden deras tjänare och hade mindre makt. Därav kom ju att när Melkor föll mot den mörka sidan så följde också ett antal olika Maior med (Sauron/Balroger + många fler).

Hur de lever i underjorden är en svårare fråga som Tolkien inte vidrört. Dock är min tanke att de i håligheter skapade av naturen, långt nere under jorden ligger och sover väntandes på att Melkor/Morgoth ska återvända.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 25 juli 2005, 23:17

Melkor var inte den störste och kraftfullaste ainur, han var jämlik med Manwë, dessutom slösade han bort sin syrka i hat och ondska

Användarvisningsbild
Ednew
Medlem
Inlägg: 109
Blev medlem: 1 maj 2005, 15:48
Ort: Platån
Kontakt:

Inlägg av Ednew » 26 juli 2005, 14:05

To Melkor among the Ainur had been given the greatest gifts of power and knowledge, and he had a share in all the gifts of his brethren.
Then Ilúvatar spoke, and he said: 'Mighty are the Ainur, and mightiest among them is Melkor;...
Ur Silmarillion

sedan att han slösade bort sin ondska har du alldeles rätt i.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 28 juli 2005, 15:14

Jag hittar inte citaten men jag är övertygad om att Melkor nämns vara jämstark med Manwë. "Greatest of gifts" behöver inte vara att han tilldelats de största förmågorna till 100%, jag har alltid tolkat det som att Melkor har del i de största gåvorna.

Användarvisningsbild
Halbarad
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: 23 februari 2004, 14:41
Ort: Uppsala

Inlägg av Halbarad » 29 november 2005, 13:24

jag har för mej att melkor hade mera kraft.. men tulkas var starkare i strid..

myom
Medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 21 januari 2004, 13:03
Ort: Gävle

Inlägg av myom » 30 november 2005, 15:25

Det var dvärgarna som grävde för djupt och nådde Balrogen. det var ingen mörk kraft (med brasklapp för ett eventuellt 'ödes' inverkan) som släppte ut den. Jag tror inte Balrogen "vaktade" Moria, utan gömde sig/härskade där, antar att det inte var något större idé komma ut då de fått så mycket stryk t.o.m. av vanliga alver, t.ex. Glorfindel, i f.å, och kanske inte hade nåt att vinna på att t.ex. söka sig till Sauron, utan det är Morgoth alt. världens slut de väntar på.

Balroger är Maia och som gudomar kanske de inte behöver äta osv. Men de lär vara väldigt sura när de kommer ut!

Användarvisningsbild
Zagat
Medlem
Inlägg: 282
Blev medlem: 28 april 2004, 20:11
Ort: svealand

Inlägg av Zagat » 1 december 2005, 23:34

haha dåligt morgon humör :D

Användarvisningsbild
Halbarad
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: 23 februari 2004, 14:41
Ort: Uppsala

Inlägg av Halbarad » 16 december 2005, 10:35

finns det några fler balrogar som är omnämda med namn utom gothmog ? jag har själv inte läst de förlorade sagornas bok om jag ska va ärlig..lite pinsamt men skolan tar mycket tid.. står det nått om balrogar i den?

Skriv svar