Den förbjudna pölen

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Den förbjudna pölen

Inlägg av Tomas Ibsen » 12 april 2005, 17:32

Såg på TTT igår, och när de kom till den förbjudna pölen/pool, började jag undra, varför den var förbjuden?

N¨ågon som vet?

Tacksammast

/Tomas

Användarvisningsbild
Halifírien
Medlem
Inlägg: 308
Blev medlem: 8 mars 2004, 17:02
Ort: Linköping

Inlägg av Halifírien » 12 april 2005, 18:55

Det hade väl med att göra att ingen fick veta om var platsen låg nånstans, eftersom gondorianerna använde den som hemligt högkvarter. När Gollum väl hade hittat dit fanns det ingen återvändo. Eller nu gjorde det ju det i alla fall, men ändå. =P

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 12 april 2005, 20:14

Vad jag förstår så är det inte ett namn på gölen, utan den som kommer dit blir dödad av Faramirs mannar för att hindra att gömstället hittas, gölen är alltså förbjuden. Lagen säger att de får döda den som kommer dit. Men knappast heter stället "den förbjudna gölen", med väganvisning och skyltar utanför...

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 13 april 2005, 11:19

Heh, nej, det gör den nog inte. Er förklaring är rätt logisk. Jag trodde den hade något kulturelt värde och att bara vissa fick komma in. Men som sagt, er förklaring är mycket merlogisk. Tack. :)

Användarvisningsbild
Monty
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: 28 september 2005, 10:17
Ort: Blekinge

Inlägg av Monty » 6 oktober 2005, 10:31

Jag trodde att den gölen var helig för de som bodde i Gondor och att bara utavalda personer fick besöka den.

Gollum fiskade ju bara i gölen han visste ju inte att Faramir var där. Han hade nog inte gått dit då. :idea:

Enda anöedningen till att han fick reda på att de var där var ju att Frodo ropade på honom.

Jag tror att gölen var helig. Men jag kan mycket väl ha fel. :oops:

Användarvisningsbild
neowyn2003
Medlem
Inlägg: 24
Blev medlem: 26 juli 2005, 16:07
Ort: stockholm

Inlägg av neowyn2003 » 6 oktober 2005, 15:43

Är det någon som vet vad gölen heter?

Yoza
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: 13 augusti 2006, 14:11
Ort: Stockholm

Inlägg av Yoza » 31 december 2006, 13:13

När jag läser böckerna igen så är min första uppfattning att gölen är "vilken göl som helst", men att Faramir använder det som svepskäl för att skrämma Gollum till att prata, med hot om döden naturligtvis.

Användarvisningsbild
Halifírien
Medlem
Inlägg: 308
Blev medlem: 8 mars 2004, 17:02
Ort: Linköping

Inlägg av Halifírien » 23 februari 2007, 18:56

Jag vet inte jag, Faramir känns inte som den som ljuger och manipulerar i onödan. Dessutom tycker jag att talet om "fönstret mot väster" talar för att stället har en historia och, likt alla gamla platser i Midgård, är omgärdat med en viss högtidlighet. Med andra ord, det rörde sig inte bara om ett tillfälligt gerillahögkvarter utan om en ganska viktig plats, även i det gamla Gondor. Och som sagt, ju äldre desto bättre.

Skriv svar