Behöver hjälp!

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Bombadill_dyrkaren
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 20 juni 2002, 12:29
Ort: Gamla skogen

Behöver hjälp!

Inlägg av Bombadill_dyrkaren » 17 januari 2005, 13:57

Hej, bombadill_dyrkaren is back! :D:D

Nu behöver jag gärna lite hjälp, det är nämligen så att jag ska göra ett 10-sidigt arbete om Tolkien och hans verk, och nu undrar jag om ni kanske kan hjälpa mig lite, speciellt nu i början? :D

Hur man kommer igång med ett sånt här omfattande arbete, vad man egentligen ska skriva om, vad som är relevant osv... :)

Hade varit jättesnällt! :D

Tack på förhand... :)
Tom Bombadill är coolast i Sagan om ringen...

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 17 januari 2005, 14:34

Du kan ju börja med att skriva lite om Tolkien själv, hans intresse för språk, upplevelser i VK1 osv.

Bara en tanke. :)

/Tomas

Användarvisningsbild
Bombadill_dyrkaren
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 20 juni 2002, 12:29
Ort: Gamla skogen

Inlägg av Bombadill_dyrkaren » 17 januari 2005, 23:26

Okej, tackar. Ja, jag hade ju tänkt skriva minst 2 sidor om JRR. Tolkien's liv och han själv som person, sen resten om hans verk osv.

Frågan är hur man kommer igång på rätt sätt? Jag var tvungen att börja med en sammanfattning (frågeställning osv.) och sen en inledning som ska vara intresseväckande... :/

Ygge
Medlem
Inlägg: 94
Blev medlem: 14 september 2003, 11:13
Ort: Tyresö

Inlägg av Ygge » 19 januari 2005, 21:21

Jag brukar börja med att skriva en text utan att tänka så mycket. Bara låta pennan vandra över pappret. Sedan kan man gå tillbaka, flytta, ändra och göra texten bättre på andra sätt. En Inledning kan vara ganska bra att vänta med om man är osäker. Annars finns risken att kopplingen mellan den och texten känns lite långsökt eller att du känner dig låst till inledningen. Om du tar den sist brukar den komma ganska mycket av sig själv, samma sak med rubriken.

Användarvisningsbild
Zagat
Medlem
Inlägg: 282
Blev medlem: 28 april 2004, 20:11
Ort: svealand

Inlägg av Zagat » 26 januari 2005, 12:10

när ska den vara klar?

Manora
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 2 februari 2005, 19:31
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Biografi!

Inlägg av Manora » 9 februari 2005, 10:09

Har du läst "J.R.R. Tolkien - En biografi" av Humphry Carpenter? Där får du ett stort hum om hur man bör gå till väga vad gäller att presentera Tolkien själv och hans verk. De är ju trots allt anledningen/arna till hans verk, bakgrunden till hur och varför de kom till som är intressant (enligt mig) och relevant. Vansinnigt intressant bok, speciellt då man förstår att nästan alla Tolkiens verk mer eller mindre är baserade på egna erfarenheter/trosuppfattningar osv.

Värt ett försök!

// Manora

EgoSumLordVoldemort
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 9 februari 2005, 17:44
Ort: Skåne

Inlägg av EgoSumLordVoldemort » 19 februari 2005, 09:49

Sök på tolkien på altavista.se! Då kommer det upp en massa sidor som är bra. Eller rätt så bra, i alla fall.

Skriv svar