Gandalfs krafter

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Lunk
Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: 3 februari 2004, 12:15
Ort: Karlshamn/Växjö

Inlägg av Lunk » 7 januari 2005, 12:05

Jag trodde att Cirdan, Galadriel och Gil-galad fick en var. Och att Eldrond sen ärvde Gil-galads ring.

reisborg
Ny medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 17 december 2004, 21:04
Ort: Helsingborg

Inlägg av reisborg » 7 januari 2005, 12:50

Gil-galad var död och begraven när Gandalf kom till midgård, så hur kan han ha gett honom ringen?
Den enda version jag stött på är att Cirdan ger eldens ring till Gandalf när denne anländer till midgård via de grå hamnarna.

Användarvisningsbild
Zagat
Medlem
Inlägg: 282
Blev medlem: 28 april 2004, 20:11
Ort: svealand

Inlägg av Zagat » 7 januari 2005, 14:40

det var snack om det förut. då kom det up att en v är att gil-galad skal ha haft 2 ringar då han var överkungen av alver.

Användarvisningsbild
Halifírien
Medlem
Inlägg: 308
Blev medlem: 8 mars 2004, 17:02
Ort: Linköping

Inlägg av Halifírien » 7 januari 2005, 17:05

Så här var det väl?:

Ursprungliga ringbärare Gil-Galad, Círdan och Galadriel.

Gil-Galad dör och ringen överlämnas till Elrond.

Círdan överlämnar sin ring till Gandalf.

Henke
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 25 september 2003, 18:27
Ort: Stockholm

Inlägg av Henke » 7 januari 2005, 17:10

Halifírien skrev:Så här var det väl?:

Ursprungliga ringbärare Gil-Galad, Círdan och Galadriel.

Gil-Galad dör och ringen överlämnas till Elrond.

Círdan överlämnar sin ring till Gandalf.
Ja. Med tillägget att Cirdan fick sin ring av Gil-Galad (som under en tid hade två ringar). Tror jag.

Henrik

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 10 januari 2005, 19:05

Med risk för att hamna extremt OT:

Satt och såg på KÅ för några dagar sedan och började fundera, hur vem skulle gå segrande ur en strid mella stornazgûlen och en soldat/ledaren för såparmén? Den armén är ju redan döda, delvis iallafall, och dom verkar kunna ha ihjäl allt annat i vilket fal. Så stornazgûlen borde ju intevara någon match, men, stornazgûlen har ju förmodligen rätt mycket magiska krafter, men tanke på vad som hände med Gandalfs stav, och det skulle nog kunna hjälpa honom och jämna ut oddsen.

Har klurat på det här några dar nu, och finner inget råd. Och ni är ju mycket mer inlästa på Tolkiens verk än jag, så om några vet, så är det ju ni. :D

/Tomas

Användarvisningsbild
Zagat
Medlem
Inlägg: 282
Blev medlem: 28 april 2004, 20:11
Ort: svealand

Inlägg av Zagat » 10 januari 2005, 19:08

troligen stor nazgulen då även han är ju rätt död redan. han svävar ju melan döden och livet eller vad det var. plus sina krafter.

Användarvisningsbild
Halifírien
Medlem
Inlägg: 308
Blev medlem: 8 mars 2004, 17:02
Ort: Linköping

Inlägg av Halifírien » 10 januari 2005, 23:13

Ja du, det finns förståss inget sätt att veta säkert, men jag tror inte att denna spökkung låg någonstansi i närheten av paritet med häxmästaren av Agmar. Vem säger förresten att han skulle vara mäktigare än sina undersåtar? :wink:
Först av allt har vi ingen information alls om spökenas skadeverkan eftersom deras fiender alla valde att hoppa i drickat hellre än att möta de rysliga sakerna ansikte mot ansikte (Vilket iofs säger en del om deras makt över vanliga dödliga). Men herr Nazgul var trots Saurons mäktigaste tjänare, ringen gav honom en del av Saurons egen makt, och jag tvivlar på att det fanns någon/något i Midgård som kunde besegra honom man mot man i slutet av TÅ. Att en motsvarande kummelgast skulle ha någon verkan på en sådan skräckinjagande figur finner jag helt enkelt mycket osannolikt.

Det troligaste alternativet är nog helt enkelt att ingen hade någon verkan alls på den andra. Trots allt var det ju bara Isildurs arvinge som kunde bryta spökkungens existens som vålnad, vilket knappast stämmer in på Nazgul nr 1. :)

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 11 januari 2005, 10:01

@Halifirien: Hm, det skulle väl bli något så att dom bara stod och slog på varandra. Men, det jag började fundera över är ju att Eowyn hade ihjäl stornazgûlen, och hon är ju inte alls lika kraftfull som spökkungen.

Användarvisningsbild
Zagat
Medlem
Inlägg: 282
Blev medlem: 28 april 2004, 20:11
Ort: svealand

Inlägg av Zagat » 11 januari 2005, 15:41

han blev väll överlupad av mery som körde ett alviskt blad i rygen på han. då tog eowyn chansen att köra in sit blad i han hon med. han kanske inte pallade det. eller kanske merys alv blad hadde mer kraft i sig en man visste och bröt hans odödlighet. finns säkert fler svar på hur han kunde bli dödad av dödliga.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 11 januari 2005, 17:54

Merrys svärd var väl inte alviskt? Är det inte en människodolk från "finare" människor?

Användarvisningsbild
Johan Ekstrand
Medlem
Inlägg: 528
Blev medlem: 23 februari 2004, 09:18

Inlägg av Johan Ekstrand » 11 januari 2005, 21:18

Merrys dolk är från Västerness, (Númenor), och är alltså inte alvisk till skillnad från Frodos Sting. Merry får sitt svärd vid ett mindre angenämnt besök hos en kummelgast vid Kritåsarna, där han och Frodo, Sam och Pippin räddas med nöd och näppe av Tom Bombadill.

Dessutom, så sägs det ju bara att en man aldrig ska kunna döda Häxmästaren. Merry är en hobbit och Eowyn är en kvinna.



EDIT: Detta är alltså enligt boken.
Senast redigerad av 1 Johan Ekstrand, redigerad totalt 13 gånger.

Användarvisningsbild
Rally
Medlem
Inlägg: 337
Blev medlem: 9 november 2002, 00:48
Ort: Bajenland

Inlägg av Rally » 13 januari 2005, 11:00

Hade Gandalf någonstans som var hans eget, likt Saruman hade orthanc? En egen borg eller liknande.

Användarvisningsbild
Zagat
Medlem
Inlägg: 282
Blev medlem: 28 april 2004, 20:11
Ort: svealand

Inlägg av Zagat » 13 januari 2005, 17:01

Tomas Ibsen skrev:Merrys svärd var väl inte alviskt? Är det inte en människodolk från "finare" människor?
fel av mig. alv dolkarna från lorien blev dom ju av med när urukerna tog dom till isengard.
Rally skrev:Hade Gandalf någonstans som var hans eget, likt Saruman hade orthanc? En egen borg eller liknande.
inte vad jag vet. han rörde ju på sig hela tiden och stanade inte så länge på alla platser. tillskilnad från Saruman så arbetade faktiskt Gandalf. Saruman din latmask :P

Martinus
Medlem
Inlägg: 231
Blev medlem: 11 november 2003, 19:52
Ort: Göteborg

Inlägg av Martinus » 13 januari 2005, 18:50

Zagat skrev:
Tomas Ibsen skrev:Merrys svärd var väl inte alviskt? Är det inte en människodolk från "finare" människor?
fel av mig. alv dolkarna från lorien blev dom ju av med när urukerna tog dom till isengard.
Några alvdolkar fick de aldrig. Det är bara i filmen de får sådana.

Skriv svar