Välkommen till Skalman.nu:s Tolkien-forum!

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Välkommen till Skalman.nu:s Tolkien-forum!

Inlägg av Danne » 3 juli 2002, 21:04

Hej och välkommen till Tolkienavdelningen på Marcus Wendels Skalman-forum!

Ifall detta är Ditt första besök hoppas jag att Du ska känna Dig välkommen. Detsamma gäller förstås också alla Ni veteraner, men ni kan ju det här redan.

Marcus har satt upp lite regler för forumet i stort, som lyder:

* Håll er till ämnet.
* Inga personliga påhopp tolereras.
* Inga rasistiska kommentarer tolereras.
* Ingen revisionism tolereras (dvs. förnekande av förintelsen, helt eller delvis)
* Länka inte till piratkopior eller liknande olagligheter.
* Använd ert riktiga namn som användarnamn eller skriv åtminstone under era inlägg med ert riktiga förnamn.

Dessa regler gäller förstås även på Tolkienavdelningen, även om vissa av dem (revisionism exempelvis) kanske inte dyker upp särskilt ofta. Och det där med att "hålla sig till ämnet" kanske är en smula flexiblare här.

Så än en gång, välkommen att diskutera J.R.R. Tolkiens liv och verk med oss. Ingen fråga är för obetydlig (hade Frodo ett födelsemärke på foten? vad var Túrins favoritmaträtt?) eller uttjatad (har Balrogen vingar? vilken färg har Legolas hår?), men Ni år gärna använda sökfunktionen för att se om ämnet har diskuterats förr.

/Daniel Möller

Britney Spears
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 25 september 2002, 22:59
Ort: USA

Inlägg av Britney Spears » 26 september 2002, 01:11

Tack för välkomnandet!

Jag tänkte revidera innehållet i sagan om ringen... nejdå skojade bara.

Jag hittade den boken hemma när jag grävde lite i dammiga lådor på vinden. Jag funderade på att börja läsa den. En vän till mig sa att filmen var bättre än boken och då blev jag förvånad. Det brukar ju vara tvärtom. Stämmer det? I så fall tänker jag inte läsa den.

Charles

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:08
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 26 september 2002, 12:59

Det är väl upp till en själv att avgöra om filmen är bättre än boken, eller tvärtom. Jag, och säkert de flesta på forumet, tycker att boken är bättre än filmen, men det är upp till dig, så att säga, och du får ju inte veta om du inte läser. Ett tips: läs dem! De är underbara.

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 26 september 2002, 20:50

Välkommen till Skalman, Britney!

Flikkan har sammanfattat det hela ganska bra. De flesta här föredrar nog boken (även om filmen i mitt tycke är fantastiskt bra, den med).

Jag tycker naturligtvis att du ska läsa boken (gärna på engelska, om du orkar). Och om du tycker att början är seg (finns det en del som gör, även om jag inte tillhör dem) så ge inte upp!

Användarvisningsbild
Aule
Medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: 12 september 2002, 12:33
Ort: Charlottenberg

Inlägg av Aule » 27 september 2002, 21:00

ja lysna på Danne..... jag har träffat en massa människor som tyckte att den var skit dålig i början, så dom la av...
men jag fick dom att läsa hela och många av dom älskade den då.....

Trippad kick
Medlem
Inlägg: 373
Blev medlem: 27 juli 2002, 18:43
Ort: fattar inte?!

Inlägg av Trippad kick » 27 september 2002, 21:25

många tycker ju att Sagan är trög i början, något jag aldrig riktigt förstått jag har alltid tyckt att Bilbos lilla partaj och så har vart en fröjd att läsa..

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:08
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 27 september 2002, 21:57

Dessutom behöver man absolut inte läsa prologen, den är bara allmänt jobbig. Hoppa över den, och läs kanske Bilbo istället, den är mycket mysig och lite enklare att förstå och inte alls seg.

Användarvisningsbild
Aule
Medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: 12 september 2002, 12:33
Ort: Charlottenberg

Inlägg av Aule » 27 september 2002, 21:58

och grymt lätt läst...

Trippad kick
Medlem
Inlägg: 373
Blev medlem: 27 juli 2002, 18:43
Ort: fattar inte?!

Inlägg av Trippad kick » 27 september 2002, 22:00

och tungt mysig....burr

Användarvisningsbild
Aule
Medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: 12 september 2002, 12:33
Ort: Charlottenberg

Inlägg av Aule » 27 september 2002, 22:02

jo det... men kan ju inte lägga den i från sig.. men det kan man inte med nån av Tolkiens böcker.. =)

Trippad kick
Medlem
Inlägg: 373
Blev medlem: 27 juli 2002, 18:43
Ort: fattar inte?!

Inlägg av Trippad kick » 27 september 2002, 22:12

nä kanske borde läsa lite Bilbo nu, blir alltid så glad av den. Känner mig lite allmänt deppig, ska va hemma idag eftersom man ska ut till skärgården och röva imorn, fryser väldigt och lyssnar på Chans, en låt med kent som ja alltid blir så där :? av...

Användarvisningsbild
Aule
Medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: 12 september 2002, 12:33
Ort: Charlottenberg

Inlägg av Aule » 28 september 2002, 22:13

jo då det är ju en rätt mysig bok som sakt... :D

synd bara att man måste läsa en massa skit böcker från skolan så man inte har lika mycket tid till det.... :(

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:08
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 28 september 2002, 22:34

Vi håller på med "svenska genom litteraturen" i skolan, då får man välja en bok man tycker mycket om och skall arbeta med resten av terminen. Jag valde såklart Silmarillion, och varenda svenska-timme bara längtar man till :D

Användarvisningsbild
*P*
Medlem
Inlägg: 325
Blev medlem: 4 april 2002, 11:57
Ort: Den fagra staden Klädskåp

Inlägg av *P* » 20 november 2002, 12:43

Är det bara jag, eller har det hänt något med smiliegubbarna?

Trippad kick
Medlem
Inlägg: 373
Blev medlem: 27 juli 2002, 18:43
Ort: fattar inte?!

Inlägg av Trippad kick » 20 november 2002, 16:06

dom ser ju så bleka ut...

Skriv svar