Orkrist

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
Halbarad
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: 23 februari 2004, 14:41
Ort: Uppsala

Inlägg av Halbarad » 20 mars 2006, 20:36

ah okej.. har inte riktigt fattat de där med katorna än :P

myom
Medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 21 januari 2004, 13:03
Ort: Gävle

Inlägg av myom » 27 mars 2006, 15:11

Kom ihåg att det går tusentals år mellan händelserna som finns beskrivna i Silmarillion och The Hobbit. Mycket kan ha hänt däremellan som ledde till att svärden fanns i grottan, inklusive gravplundring, skärmytslingar där trollen vann osv.

Användarvisningsbild
Halbarad
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: 23 februari 2004, 14:41
Ort: Uppsala

Inlägg av Halbarad » 31 mars 2006, 22:16

mm.. sant.. undrar om det var vanligt med troll på den sidan av dimmiga bergen..

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 7 april 2006, 13:53

Trollen och bergsjättarna från Bilbo blev inte helt inkorporerade i Härskarringen-trilogin, det var många lösa ändar kvar att knyta ihop. Tolkien skrev i ett brev att han ville redigera Bilbo så den bättre passade ihop med trilogin. Men för att återkomma till hur trollen hade kommit över svärden. Jag har en viss teori:

Efter Gondolins fall så flydde Tuor och Idril med deras son Eärendil till alvhamnar i Belfalas under Círdan. Det är inte helt osannolikt att dem eller någon i deras följe från Gondolin tog med sig svärden (Glamdring hade burits av Kung Turgon av Gondolin), det är mer sannolikt att alver bar med sig det än orker (de skydde alv-vapen). Eärendil fick två barn, Elrond och Elros. Jag är av den uppfattningen att Elros följde tog med sig svärden till Númenor där de förvarades på nåt ställe tillräckligt för att undgå dokumentation.

Saurons återuppståndelse och raserande av Númenor ledde till att Elendil och hans söner Isildur och Anárion flydde till Midgård. I söder grundade man Gondor och i norr Arnor. Svärden kom nu att hamna i Arnor där de förvarades till Arnors fall under Häxkungen av Angmar. Huvudstaden Fornost intogs och här menar jag att svärde togs av troll i plundringen av staden. Staden återtogs senare men trollen hann smita iväg med svärden för att förvara dem i dryga tusen år tills Gandalf, Bilbo och dvärgarna fann dem.

Användarvisningsbild
Halbarad
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: 23 februari 2004, 14:41
Ort: Uppsala

Inlägg av Halbarad » 17 april 2006, 12:31

det där var en bra en hörrudu!! kanske inte ens tolkien hade någon förklaring.. den där ser jag som guld och slår fast vid den..

Skriv svar