Huvudbry

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Primax
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 3 december 2004, 21:58
Ort: lkpg

Huvudbry

Inlägg av Primax » 3 december 2004, 22:07

Något som jag gått och gnagt på länge är den skillnad alver och människor uppvisar i tidiga åldrar vs senare. Echtelion (stavning?) dräpte ensam balrogernas herre och låt oss inte gå in på Feanor och hans söner. Hur kommer det sig tex att Gandalf, en gudom om än så låg med nöd och näppe lyckas nedkämpa en av dessa bestar när alver och människor från tidigare åldrar praktiskt taget dödade en om dagen? (lätt överdrift).

Användarvisningsbild
Aldarion
Medlem
Inlägg: 316
Blev medlem: 22 februari 2003, 14:24
Ort: Svealand

Inlägg av Aldarion » 6 december 2004, 12:47

Jo det kan man ju undra. Det kan ju vara så att amans ljus fortfarande levde starkt hos högalverna i första åldern, samt att Gandalf inte fick visa sig i sin rätta skepnad, det kan tyda på att han inte blev tillåten att använda all sin kraft i Midgård.

klas
Ny medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 29 november 2004, 12:19
Ort: helsingborg

Inlägg av klas » 6 december 2004, 17:02

jag skulle också vilja säga att gandalfs makt ligger mer i vishet än som krigskämpe som saruman mer är.. rätta mig om jag har fel :?
(Ecthelion stavas det) :wink:

Mattias Ö
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: 5 december 2004, 14:11
Ort: Uppsala

Inlägg av Mattias Ö » 6 december 2004, 20:14

Tolkien lade rätt hög vikt vid världens åldrar, hur mycket mer kraftfull och mytisk den första åldern var jämfört med den tredje åldern. (Vilket väl påminner om den grekiska mytologin med guldåldern som den äldsta och ädlaste).
Genom åren blev den gudomliga kraften blekare för alla som levde i Midgård, det är ett genomgående tema. Högalverna långsammare än de övriga. Minsta droppe av gudomligt blod i ådrorna gjorde stor skillnad för alver och människor i tredje åldern. Aragorn, som hade en renare blodslinje från Numenor, stod över alla levande människor. Jämfört med den första ålderns hjältar skulle han framstått som en aning blek; Echtelion dödade tre balroger innan han och balroghövdingen Gothmog dödade varandra, människan Tuor dödade fem balroger i samma strid, allt enligt "Fall of Gondolin". Sen är det väl värt att komma ihåg att berättelserna om den första åldern inte är en genomarbetad, enhetlig text som LOTR.
Jag minns det också som att istaris uppdrag var just att inte utmana Sauron med kraft, de skulle stärka det motstånd som fanns i Midgård. Egentligen misslyckades alla trollkarlarna med det, Gandalf grå dukade under efter striden med balrogen. Gandalf vite var kraftfullare och hade möjligen varit en hårdare match mot balrogen.

Användarvisningsbild
Johan Ekstrand
Medlem
Inlägg: 528
Blev medlem: 23 februari 2004, 09:18

Inlägg av Johan Ekstrand » 6 december 2004, 22:33

Húrin, inte att förglömma, han dödade väl en sisådär åttio troll när han och hans män agerade arriärgarde för Gondolins trupper vid Serechs kärr.

Lunk
Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: 3 februari 2004, 12:15
Ort: Karlshamn/Växjö

Inlägg av Lunk » 7 december 2004, 00:54

Tror inte att nån av istari var tänkt som slagskämpe eller ens generaler. Utan mer som moralhöjare, samlingspunkter för motståndet mot Sauron. Slagen får midgårds befolkning sköta själva.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 9 december 2004, 17:14

Jag tror Lunk är inne på lite rätt spår, istari bildar ju t.e.x De Vises Råd och ger en liten hint till deras natur, rådgivare och visdomsmän.

Skriv svar