Intresserad!

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
Jim
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: 27 augusti 2004, 12:19
Ort: Stockholm

Intresserad!

Inlägg av Jim » 5 september 2004, 01:16

Nu är det såhär att jag gör ett arbete i skolan om hur populära Tolkienbökerna är! Så jag tänkte ha med lite statestik i mitt arbete.
Så nu undrar jag hur många gånger ni läst LOTR bökerna och böckerna runt omkring som är skrivna av Tolkien. Tack på förhand! :D

Användarvisningsbild
Johan Ekstrand
Medlem
Inlägg: 528
Blev medlem: 23 februari 2004, 09:18

Inlägg av Johan Ekstrand » 5 september 2004, 02:26

en 4-5 gånger skulle jag tro

Luonas Taemrem
Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: 25 maj 2003, 09:45
Ort: Åland/Uppsala

Inlägg av Luonas Taemrem » 5 september 2004, 10:12

Lotr: 8 ggr
Silmarillion: 4ggr
Bilbo: 3ggr
Lost Tales: 1 ggr
Ringens värld: 3ggr


Sen är det en till vars namn jag inte minns, midgård någonting, som hör till HoME-serien i alla fall. Läst den en gång.

Användarvisningsbild
maal
Medlem
Inlägg: 776
Blev medlem: 27 mars 2004, 15:17
Ort: Sverige

Inlägg av maal » 5 september 2004, 10:40

Har väl läst Bilbo 8-10 gånger
Trilogin har jag nog läst 8 gånger (varav 3 gånger på engelska) fast nu var det ett par år sedan, börjar bli dags igen.

Har inte läst några andra böcker av Tolkien, började på Silmarillion (stavning?) men den är ju ungefär lika underhållande som att se målarfärg torka så jag la ner det projektet.

Martinus
Medlem
Inlägg: 231
Blev medlem: 11 november 2003, 19:52
Ort: Göteborg

Re: Intresserad!

Inlägg av Martinus » 5 september 2004, 10:54

Jim skrev:Nu är det såhär att jag gör ett arbete i skolan om hur populära Tolkienbökerna är! Så jag tänkte ha med lite statestik i mitt arbete.
Så nu undrar jag hur många gånger ni läst LOTR bökerna och böckerna runt omkring som är skrivna av Tolkien. Tack på förhand! :D
Svårt att säga. Skulle gissa att jag läst trilogin ca 20-22 gånger de senaste 18 åren, Bilbo nästan lika många gånger, Silmarillion 10-12 gånger, Sagor från Midgård 10-12 gånger, De förlorade sagornas bok 2-3 gånger, De förlorade sagornas bok 1 gång, Sagan om smeden och stjärnan 2-3 gånger, Gillis bonde från Ham 10-12 gånger. Ringens värld räknas väl inte riktigt, men jag har läst den del av den som egentligen är en del av Sagan om konungens återkomst ca 10-12 gånger, gissar jag.

Användarvisningsbild
Jim
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: 27 augusti 2004, 12:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Jim » 5 september 2004, 15:12

Shit! här e folk som har läst! själv har jag bara läst LOTR triologin 2 ggr å bilbo 2 men ingen annan. Har börjat på sagor från midgård men det går rätt trögt. Antar att jag ligger lite i lä. Men fortsätt gärna å skriv hur många gånger ni läst dem. Dvs ni som inte gjort de, tack!

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Inlägg: 991
Blev medlem: 23 mars 2002, 21:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Intresserad!

Inlägg av Den stegrande kamelen » 5 september 2004, 17:43

Det är svårt att ha total koll på riktigt hur många läsningar det blivit av trilogin. Jag är inte precis en så'n som ristar en ny skåra i sänggaveln för varje gång... 8) Men jag skulle uppskatta, mycket grovt, att det rör sig om ett snitt på 1,5 läsningar per år ända sedan min debut, vilket skulle landa kring 30-strecket totalt. De flesta av dessa har varit på svenska, men det har blivit ett hyggligt antal gånger på engelska också. Bilbo lite färre gånger, säg 20. Sedan tillkommer den oförkortade inläsningen på engelska av Robert Inglis, som jag väl har lyssnat igenom 3-4 gånger. (Jag har bara haft den ett par år.) Dessutom BBC-versionen och diverse filmversioner, och serieversionen av Bilbo, men dessa kan väl knappast räknas.

Så långt är jag väl med i tätskiktet, hoppas jag, men sedan blir det betydligt sämre. Appendixen till trilogin, som publicerats separat på svenska, har jag nog aldrig läst från pärm till pärm på någondera språket, men jag har bläddrat och slagit i dem så mycket att jag nog har tagit mig igenom det hela ett flertal gånger. (Utom släktträden, som inte intresserar mig nämnvärt.) Silmarillion har jag läst två-tre gånger, tror jag, och det var hemskt länge sedan. (Jag tycker helt enkelt att den boken är trist.) Gillis Bonde och Smeden och stjärnan har väl blivit något liknande, och även Träd och blad. Jag har faktiskt tagit mig igenom Breven till jultomten också, av någon anledning. Sagor från Midgård och De förlorade sagornas bok och allt vad det heter har jag aldrig läst, och har inga omedelbara planer på att läsa heller.

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem
Inlägg: 896
Blev medlem: 12 december 2003, 12:18
Ort: Sverige

Inlägg av Usquebaugh » 5 september 2004, 19:25

Håller med Jim, hur f_n kan ni ha läst samma bok 20-30 gånger, skulle jag aldrig få för mig hur bra den än var. Ni är ju ena riktiga Tolkien-nördar. :wink:

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 5 september 2004, 19:48

Skåror i sänggaveln, jojo! Hela Sagan om Ringen / Lord of the Rings kanske totalt ett femtontal gånger. Bilbo kanske tio gånger, max. Men dom böckerna kan jag också välja att endast läsa avsnitt ur, som för att återvända till gamla favoritepisoder. Silmarillion två gånger, en på svenska och en på engelska. Baaah... Förlorade sagornas bok 1 och 2 på svenska kanske två gånger vardera. Leaf by Niggle någon gång eller två. Sen har jag även läst History of Middle-earth volym åtta och volym elva (ni har inte missat mycket) en gång vardera. Och nu i höst lär det väl bli dags att skaffa Erik Andersson nya översättning av The Fellowship of the Ring / Ringens brödraskap, så där blir det en skåra till i möblemanget. :P

Användarvisningsbild
Halifírien
Medlem
Inlägg: 308
Blev medlem: 8 mars 2004, 17:02
Ort: Linköping

Inlägg av Halifírien » 5 september 2004, 22:03

Härskarringen - svårt att säga, från pärm till pärm 3 ggr (ingen på engelska än men det blir definetivt nästa projekt), fast mest läser jag kapitelvis, så säg att jag i snitt har läst boken 5-8 ggr.

Bilbo - bara en gång för jättelänge sedan, FÖR länge sedan.

Silmarillion - 2 ggr (en på engelska)

SFM och Ringens Värld - 1 gång

Förlorade Sagornas Bok - minst två ggr (läser mest tvåan)

That`s it!

Användarvisningsbild
Joohn
Medlem
Inlägg: 123
Blev medlem: 2 augusti 2003, 12:47
Ort: Hallstahammar

Inlägg av Joohn » 6 september 2004, 10:54

LotR - 10 ggr
Bilbo - 4 ggr
Silmarillion - 4 ggr
Sagor från Midgård - 5 ggr
Förlorade sagornas bok1&2 - 1 gg
Ringens Värld - 1 gg.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 6 september 2004, 18:58

LoTR - 8 gånger, tre gånger på engelska och en gång på spanska
Ringens Värld - Två gånger
Silmarillion - 5 gånger (tågresor till tösen har sina fördelar)
Bilbo - 3 gånger
Sagor Från Midgård - 3 gånger
Förlorade Sagornas Bok 1&2 - 2 gånger

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Intresserad!

Inlägg av Hexmaster » 6 september 2004, 19:06

Jim skrev:Nu är det såhär att jag gör ett arbete i skolan om hur populära Tolkienbökerna är! Så jag tänkte ha med lite statestik i mitt arbete.
Hur populära de är... Bland fansen då, i motsats till allmänheten? För det är knappast det representativa urvalet du är ute efter? :wink:

Alltså: Jag har läst Sagan om Ringen en (1) gång från pärm till pärm. Nu låter det inte mycket, det kan ju nästan inte bli mindre.

Men å andra sidan så har jag läst Bibeln från pärm till pärm exakt noll gånger, men kan ändå redogöra för säkert hundra episoder ur den, ett rätt stort antal citat, rentav en hel del om dess tillkomst. Bibeln är helt enkelt en del av kulturen, även för en hedning som undertecknad. Det är så jag ser Sagan om Ringen - en del av kulturen, något man känner till och kan relatera till även om man inte läser den en gång om året.

Användarvisningsbild
Jim
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: 27 augusti 2004, 12:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Jim » 11 september 2004, 18:09

Hur många å vilka böcker finns det igentligen som tillhör LOTR? alltså hur många finns det runt omkring, som hör till? Som Tolkien har skrivit?

Martinus
Medlem
Inlägg: 231
Blev medlem: 11 november 2003, 19:52
Ort: Göteborg

Inlägg av Martinus » 11 september 2004, 22:08

Jim skrev:Hur många å vilka böcker finns det igentligen som tillhör LOTR? alltså hur många finns det runt omkring, som hör till? Som Tolkien har skrivit?
LOTR är bara själva trilogin -- och trilogi är en högst missvisande beteckning, eftersom det rör sig om EN ENDA roman som av utgivningstekniska skäl delats upp i tre volymer.

The Fellowship of the Ring
The Two Towers
The Return of the King

Sedan har du The Hobbit, som utgör förhistorien till LOTR.

Dessutom finns The Silmarillion, som berättar om världens skapelse och historia fram till ringkriget. Ungefär som en bibel för Midgård. Tolkien jobbade med The Silmarillion långt innan han ens skrev The Hobbit och blev aldrig klar med den, så den text vi har idag är sammanställd postumt av Christopher Tolkien.

The Adventures of Tom Bombadil, som är en liten rolig diktsamling med Midgårdsmotiv.

Unfinished Tales of Middle-earth and Númenor, som är ett urval intressanta fragment och färdiga berättelser och essäer från Midgård. Bra faktatexter om Númenor, istari och palntírerna, bra historier om Tuor och Túrin, och om Cirion och Eorl, och om slaget vid Isenvaden, m. fl. Också postumt utgiven.

History of Middle-earth -- 12 massiva volymer redigerade av Christopher Tolkien, innehållande alla farsgubbens anteckningar, utkast, fragment, alternativa versioner, m. m. Här står mycket matnyttigt, men jag har inte läst dem själv. Bl. a. står det mycket intressant om hur delar av LOTR utvecklades. Aragorn var t. ex. från början en hobbit med trätofflor vid namn Trotter (hobbiten hette Trotter alltså, inte tofflorna! :wink: )

Så det blir väl 19 böcker -- och nu kommer det säkert någon och bevisar att det finns ytterligare volymer! :)

Skriv svar