Saurons armé

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem
Inlägg: 896
Blev medlem: 12 december 2003, 12:18
Ort: Sverige

Inlägg av Usquebaugh » 20 juli 2004, 23:32

Zagat skrev:glömde botr han som möte teodon. då hadde jag fel angående cavalry. och han som dunsar ner. kan det inte tänkas vara en österling från khen som blev iväg slängd av en Mumakil då. det kan säkert vara en hur haradim men skulle dom flygga så långt när dom ramlar ner?Men det kan ju vara en av fotsoldaterna såklart så jag kan självklart ha fel. Wineriders (vet ej hur det stavas) 'r elit kevelerit från Rhun som Wainriders från khend. kommer inte ihåg vart jag fick den informationen så jag kan ju ha fel där med.
Olifanten kanske kastade iväg honom.

/A

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 20 juli 2004, 23:35

Normalt brukar jag inte klanka ned på stavning och grammatik, men det vore mycket enklare att bemöta dina inlägg, Zagat, om de var något mer regelrätta när det gäller just stavning och grammatik.
och han som dunsar ner. kan det inte tänkas vara en österling från khen som blev iväg slängd av en Mumakil då. det kan säkert vara en hur haradim men skulle dom flygga så långt när dom ramlar ner?
Förstår knappt vad du säger, men...

När du skriver "khen", menar du Khand eller? Hur som helst så bestod väl armén som stred med Faramirs soldater enbart av haradrim (eller minns jag fel). Frågan är: varför skulle en av haradrim inte kunna "flygga så långt"? Skulle östringarna vara bättre på att flyga?

Användarvisningsbild
Zagat
Medlem
Inlägg: 282
Blev medlem: 28 april 2004, 20:11
Ort: svealand

Inlägg av Zagat » 21 juli 2004, 11:57

jag skrev att en ur fotsoldaterna av haradim kan ju självklart flyga han med. ber om förlåtelse med stavningen med om jag jäktar mig så blir det många sådana.

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 21 juli 2004, 21:37

ber om förlåtelse med stavningen med om jag jäktar mig så blir det många sådana.
Det är helt OK! :)

Användarvisningsbild
Zagat
Medlem
Inlägg: 282
Blev medlem: 28 april 2004, 20:11
Ort: svealand

Inlägg av Zagat » 21 juli 2004, 23:20

men kan det inte vara något specielt med dom från morgul eller något?

Användarvisningsbild
Halifírien
Medlem
Inlägg: 308
Blev medlem: 8 mars 2004, 17:02
Ort: Linköping

Inlägg av Halifírien » 22 juli 2004, 19:40

Så kan väl vara, men jag minns inget på rak arm som eventuellt skulle styrka påståendet, och frågar du mig så är orcherna från Morgul likvärdiga med dem från Gorgototh eller ùdun eller var de nu kan tänkas komma ifrån.

De mordororcher som ingick i ùglucks patrull verkar åtminstona ha varit dugligare än slashasarna från Dimmiga Bergen, men de gjorde betydligt sämre ifrån sig än Uruk-Hai. Å andra sidan får man inte veta var i Mordor de kom ifrån...

Hursomhelst, Morguls orcher lär ju ha varit ganska så manstarka, så om hela armén skulle varit något speciellt så borde de ha gjort sig förtjänta av lite mer ryktbarhet vid Pellenor. Denethors fotsoldater verkade ju inte haft några våldsamma problem med att slå hål på dessa "morguls legioner" som stod uppställda väster om staden, då var östringarnas och haradrims hårdnackade försvar mera omtalat.

Martinus
Medlem
Inlägg: 231
Blev medlem: 11 november 2003, 19:52
Ort: Göteborg

Inlägg av Martinus » 23 juli 2004, 11:21

Zagat skrev:glömde botr han som möte teodon. då hadde jag fel angående cavalry. och han som dunsar ner. kan det inte tänkas vara en österling från khen som blev iväg slängd av en Mumakil då. det kan säkert vara en hur haradim men skulle dom flygga så långt när dom ramlar ner?Men det kan ju vara en av fotsoldaterna såklart så jag kan självklart ha fel. Wineriders (vet ej hur det stavas) 'r elit kevelerit från Rhun som Wainriders från khend. kommer inte ihåg vart jag fick den informationen så jag kan ju ha fel där med.
Det står inget om att det skulle vara några österlänningar med där, och det är i vilket fall som helst högst osannolikt att österlänningar skulle komma marscherande upp söderifrån. Läser man texten noga ser man dessutom att han ramlade nerför backen bara, inte att han blev ivägslängd.

Aha, WAINriders!! Nå, vagnryttarna nämns aldrig i själva trilogin, så man får väl förutsätta att de inte var med i Saurons invasion. Jag har för mig att "österlänningar/östringar" inte är någon enhetlig term utan bara en generell beskrivning på folk från öster, och därför bör det finnas flera olika folk där.

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem
Inlägg: 896
Blev medlem: 12 december 2003, 12:18
Ort: Sverige

Inlägg av Usquebaugh » 23 juli 2004, 13:39

Martinus skrev:
Zagat skrev:glömde botr han som möte teodon. då hadde jag fel angående cavalry. och han som dunsar ner. kan det inte tänkas vara en österling från khen som blev iväg slängd av en Mumakil då. det kan säkert vara en hur haradim men skulle dom flygga så långt när dom ramlar ner?Men det kan ju vara en av fotsoldaterna såklart så jag kan självklart ha fel. Wineriders (vet ej hur det stavas) 'r elit kevelerit från Rhun som Wainriders från khend. kommer inte ihåg vart jag fick den informationen så jag kan ju ha fel där med.
Det står inget om att det skulle vara några österlänningar med där, och det är i vilket fall som helst högst osannolikt att österlänningar skulle komma marscherande upp söderifrån. Läser man texten noga ser man dessutom att han ramlade nerför backen bara, inte att han blev ivägslängd.

Aha, WAINriders!! Nå, vagnryttarna nämns aldrig i själva trilogin, så man får väl förutsätta att de inte var med i Saurons invasion. Jag har för mig att "österlänningar/östringar" inte är någon enhetlig term utan bara en generell beskrivning på folk från öster, och därför bör det finnas flera olika folk där.
Du har helt rätt, Martinus. Österlänningar är ett generellt namn på flera raser. "Encyclopedia of Arda":

A general name for the races of Men from the unknown East of Middle-earth...

/A

Användarvisningsbild
Zagat
Medlem
Inlägg: 282
Blev medlem: 28 april 2004, 20:11
Ort: svealand

Inlägg av Zagat » 23 juli 2004, 16:33

men låg inte Khend i söder då. då kan dom komma med Haradim

Martinus
Medlem
Inlägg: 231
Blev medlem: 11 november 2003, 19:52
Ort: Göteborg

Inlägg av Martinus » 23 juli 2004, 19:27

Zagat skrev:men låg inte Khend i söder då. då kan dom komma med Haradim
Där har du faktiskt en poäng -- det bör mycket väl ha kunnat vara så. Men Mablung säger till Frodo och Sam att det är männen från Harad de ligger i bakhåll för -- fast det behöver å andra sidan inte innebära att hans underrättelser är korrekta.

Användarvisningsbild
Zagat
Medlem
Inlägg: 282
Blev medlem: 28 april 2004, 20:11
Ort: svealand

Inlägg av Zagat » 23 juli 2004, 22:10

1 poäng till mig då :D då liger jag bara under med några 100 :wink:

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 12 april 2005, 03:27

Zagat skrev:österlingarna tror jag är mer civiliserade än Haradim. Österlingarna har formationer och kavalari(variag och wineriders) och bär riktigt skyd för kropen med haradim använder Mumakils och har inget specielt skyd förutom kläder dom bar.
Som jag minns det de som inte bar några rustningar var Mumakil-förarna; elefantskötarna liksom. Helt uppenbarligen civilanställda sas. De andra, de stridande krigarna, hade normala rustningar, precis som andra har påpekat.

Martinus
Medlem
Inlägg: 231
Blev medlem: 11 november 2003, 19:52
Ort: Göteborg

Inlägg av Martinus » 12 april 2005, 09:03

Stefan skrev:
Zagat skrev:österlingarna tror jag är mer civiliserade än Haradim. Österlingarna har formationer och kavalari(variag och wineriders) och bär riktigt skyd för kropen med haradim använder Mumakils och har inget specielt skyd förutom kläder dom bar.
Som jag minns det de som inte bar några rustningar var Mumakil-förarna; elefantskötarna liksom. Helt uppenbarligen civilanställda sas. De andra, de stridande krigarna, hade normala rustningar, precis som andra har påpekat.
Det står inget om att mûmakförarna skulle sakna rustning.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 12 april 2005, 10:50

Martinus skrev:
Stefan skrev:
Zagat skrev:österlingarna tror jag är mer civiliserade än Haradim. Österlingarna har formationer och kavalari(variag och wineriders) och bär riktigt skyd för kropen med haradim använder Mumakils och har inget specielt skyd förutom kläder dom bar.
Som jag minns det de som inte bar några rustningar var Mumakil-förarna; elefantskötarna liksom. Helt uppenbarligen civilanställda sas. De andra, de stridande krigarna, hade normala rustningar, precis som andra har påpekat.
Det står inget om att mûmakförarna skulle sakna rustning.
Precis. Jag - och säkert Zagat - tänker på filmen.

Skriv svar