Tolkiens önskan om gamle Tom

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Ygge
Medlem
Inlägg: 94
Blev medlem: 14 september 2003, 11:13
Ort: Tyresö

Tolkiens önskan om gamle Tom

Inlägg av Ygge » 6 juli 2004, 01:21

Jag har fått höra (från väldigt osäkra källor) att Tolkien sagt något om att han inte ville ha med Tom Bombadill i en filmatisering. Har någon annan hört detta, stämmer detta?

Nayya
Medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: 19 januari 2004, 18:08
Ort: Mina Skogar

Inlägg av Nayya » 11 juli 2004, 19:08

Skulle förvåna mig. Varför skulle han inte velat haft me Tompa?

Ygge
Medlem
Inlägg: 94
Blev medlem: 14 september 2003, 11:13
Ort: Tyresö

Inlägg av Ygge » 11 juli 2004, 23:13

För att han inte skulle ha blivit bra i filmssammanhang. Tänk dig någon med gula stövlar i början av Sagan om ringen. Skulle du vilja filma det i ett seriöst verk?

Användarvisningsbild
Nerloth
Ny medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 26 juni 2004, 01:05
Ort: Endor

Inlägg av Nerloth » 12 juli 2004, 01:29

Snarare är det väl så att Tom är ett mysterium, vilket Tolkien var medveten om. Om han är med i en film skulle den mystiken som Tolkien ville ha runt honom minska eller försvinna. Samma sak sker inte i skriftlig form eftersom ord kan tolkas subjektivt.
Detta är min teori iallafall. :)

Ygge
Medlem
Inlägg: 94
Blev medlem: 14 september 2003, 11:13
Ort: Tyresö

Inlägg av Ygge » 12 juli 2004, 12:43

Håller med om din teori men tror att bägge kan stämma. De går lite hand i hand. Tom är en ganska konstig, abstrakt person som inte skulle göra sig bra på film. Han skulle bli för påtaglig och mycstiken skulle försvinna.

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem
Inlägg: 896
Blev medlem: 12 december 2003, 12:18
Ort: Sverige

Inlägg av Usquebaugh » 20 juli 2004, 20:35

Han hade kanske inte passat så bra i Elronds rådsförsamling heller. :D En riktig färgklick...

/A

Användarvisningsbild
Joohn
Medlem
Inlägg: 123
Blev medlem: 2 augusti 2003, 12:47
Ort: Hallstahammar

Inlägg av Joohn » 26 juli 2004, 04:38

det finns en teori att Tom skulle vara läsaren själv, det hade varit svårt att fixa i filmen :wink:

Användarvisningsbild
Ogre
Medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: 24 september 2004, 09:50
Ort: Sverige

Inlägg av Ogre » 25 september 2004, 00:27

Usquebaugh skrev:Han hade kanske inte passat så bra i Elronds rådsförsamling heller. :D En riktig färgklick...

/A
Tror inte Tom skulle dyka upp på nån rådsförsamling...

Det är nog lite svårt att förklara och motivera Tom i en film. Han är ju lite i en division för sig själv. Tom är bl a den enda som kan bära Ringen utan att påverkas det minsta. Han skulle lätt kunna ta ringen och ila iväg till domedagsberget men han bryr sig bara inte... (så som jag tolkar det).

Användarvisningsbild
Johan Ekstrand
Medlem
Inlägg: 528
Blev medlem: 23 februari 2004, 09:18

Inlägg av Johan Ekstrand » 25 september 2004, 01:46

Ogre skrev:
Usquebaugh skrev:Han hade kanske inte passat så bra i Elronds rådsförsamling heller. :D En riktig färgklick...

/A
Tror inte Tom skulle dyka upp på nån rådsförsamling...

Det är nog lite svårt att förklara och motivera Tom i en film. Han är ju lite i en division för sig själv. Tom är bl a den enda som kan bära Ringen utan att påverkas det minsta. Han skulle lätt kunna ta ringen och ila iväg till domedagsberget men han bryr sig bara inte... (så som jag tolkar det).
Nej, det tror jag inte han skulle göra, han säger i boken att han inte går utanför sin egen lilla gräns, som inte är alltför långt från han hus.

Användarvisningsbild
Ogre
Medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: 24 september 2004, 09:50
Ort: Sverige

Inlägg av Ogre » 28 september 2004, 10:39

Det som jag tycker är spännande är frågan om varför han bara höll sig i sitt lilla rike? (pyttelitet var det dock inte med tanke på att han tog sig till kummelgastarna, 1-2 dagsmarcher från huset (för Tom tog det dock bara några sekunder...))

Att ge Ringen till Tom var ett av förslagen vid Rådet. Tom skulle visserligen förvara Ringen i trygghet från Sauron men det skulle inte rädda Midgård från undergång. Sauron skulle ta med tiden ta över allt utom just Toms rike och då var ju inte mycket vunnet i alla fall.

Det har säkert tagits upp i nån annan tråd... men vad tror ni att Tom är för någon? En Maia eller rent av en av Valar?? Skrev Tolkien nåt om detta?

Martinus
Medlem
Inlägg: 231
Blev medlem: 11 november 2003, 19:52
Ort: Göteborg

Inlägg av Martinus » 28 september 2004, 11:42

Ogre skrev:Det har säkert tagits upp i nån annan tråd... men vad tror ni att Tom är för någon? En Maia eller rent av en av Valar?? Skrev Tolkien nåt om detta?
Nej. Han visste det faktiskt inte själv.

Definitivt inte en vala, för de avsade sig all kontakt med Midgård efter Númenor-incidenten.

Användarvisningsbild
Ogre
Medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: 24 september 2004, 09:50
Ort: Sverige

Inlägg av Ogre » 28 september 2004, 12:24

Men Tom bodde väl i Midgård (Belerian?) långt innan Numenor kom dit?

Står det inte någon stans att han varit där sedan urminnes tider och långt innan någon annan?

Skulle det i så fall inte kunna vara så att även Tom är en Vala (av lägre rang) som gick sin egen väg, tog en mänsklig gestalt, och "satte sig att lukta på träden..."

Att han är helt opåverkad av Ringen tycker jag antyder att han kanske kan vara en Vala.

Martinus
Medlem
Inlägg: 231
Blev medlem: 11 november 2003, 19:52
Ort: Göteborg

Inlägg av Martinus » 28 september 2004, 13:37

Ogre skrev:Men Tom bodde väl i Midgård (Belerian?) långt innan Numenor kom dit?

Står det inte någon stans att han varit där sedan urminnes tider och långt innan någon annan?

Skulle det i så fall inte kunna vara så att även Tom är en Vala (av lägre rang) som gick sin egen väg, tog en mänsklig gestalt, och "satte sig att lukta på träden..."

Att han är helt opåverkad av Ringen tycker jag antyder att han kanske kan vara en Vala.
Hade han varit en vala skulle han i vilket fall som helst ha lämnat Midgård efter att världen kröktes, oavsett om han var där först eller inte.

Dessutom var det bara Morgoth som gick sin egen väg bland valar, och vi vet ju hur det gick för honom. Tom passar inte in på den beskrivningen.

Nej, Tolkien säger att Tom Bombadil är ett enigma, och det får han förbli, eftersom han är outsidern i Tolkiens värld.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 30 september 2004, 14:54

Tom är som en myt i mytologin, som typ hobbitarnas, människornas och alvernas svar på "skogstomtar".

Användarvisningsbild
Glorifindel
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: 22 juni 2004, 08:03
Ort: Stockholm

Inlägg av Glorifindel » 30 september 2004, 21:40

Jag har hört en teori om att Tom skulle vara skaparen själv... vad tror ni om det?

Skriv svar