Tänkte köpa boken Bilbo på svenska.
1. Har det stor betydelse vilken upplaga man väljer? Är det någon skillnad rent innehållsmässigt?
2. Vilken upplaga rekommenderar ni?
Mvh Nerloth
Köpa Bilbo
- Den stegrande kamelen
- Medlem
- Kontakt:
Den här gamla tråden kan kanske vara av intresse i sammanhanget.
Textmässigt ska det inte vara någon skillnad gentemot äldre utgåvor. Men med tanke på vilket halvtaskigt jobb som gjorts med Ringen-trilogin i den senaste tryckningen där texten satts om med nytt typsnitt (jag slog upp sista sidan av Konungens återkomst och det första jag såg var att Gandalf hade Narya på sitt "ringer") kan man nog ändå inte rekommendera den. Så du sitter i en liten knipa -- den bok du vill köpa är den jag inte kan rekommendera!Nerloth skrev:Har sett den, men jag vill inte köpa en äldre upplaga utan en ny bok.
Därför undrar jag om det har någon betydelse vilken upplaga man väljer och isåfall vilken som ni rekommenderar.
Dessutom saknas Tolkiens egna illustrationer i den tryckningen.
Okej, vilken rekommenderar du då?Martinus skrev:Så du sitter i en liten knipa -- den bok du vill köpa är den jag inte kan rekommendera!![]()
Dessutom saknas Tolkiens egna illustrationer i den tryckningen.
Tolkiens egna illustrationer låter trevligt, men finns de upplagor som har detta endast att få tag på i begagnat skick?
Vid det här laget är tyvärr svaret på den frågan "ja".Nerloth skrev:Okej, vilken rekommenderar du då?Martinus skrev:Så du sitter i en liten knipa -- den bok du vill köpa är den jag inte kan rekommendera!![]()
Dessutom saknas Tolkiens egna illustrationer i den tryckningen.![]()
Tolkiens egna illustrationer låter trevligt, men finns de upplagor som har detta endast att få tag på i begagnat skick?
Jag tror att de flesta "gröna" utgåvor (jag är dock inte säker på om det är alla), med de tre trollen på framsidan, innehåller Tolkiens illustrationer i färg. Jag har en pocketutgåva också där en del av illustrationerna finns med i svartvitt.
Mitt eget ex med illustrationerna i färg är från 1987; jag tror det är inhandlat på någon gammal bokrea. Det är dock en kartonnageutgåva; den seriöse samlaren vill säkert ha en riktigt inbunden utgåva med skyddsomslag.
Annars finns det en dyr utgåva på engelska som heter The Annotated Hobbit, med Tolkiens egna illustrationer och massor av andra illustrationer också (bl. a. flera från Hompen, samt en bild på vykortet som gav inspirationen till Gandalf), samt massor av intressanta kommentarer i marginalen, inkl. kommentarer om textskillnaderna mellan olika tryckningar. Detta är The Hobbits motsvarighet till en Rolls Royce!