haradim och österlingarna

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Zagat
Medlem

haradim och österlingarna

Inlägg av Zagat » 18 juni 2004, 19:53

jag har fåt ett intrese i Österlingarna och Haradim
och skulle villa ha fakta om deras historia och gärna bilder om det finns några.

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem

Inlägg av Usquebaugh » 18 juni 2004, 19:57

"Encyclopedia of Arda":

Haradrim: The proud and warlike people of the Harad, in the south of Middle-earth. The ancient enemies of Gondor, they allied with Sauron during the War of the Ring.

Österlänningarna: A general name for the races of Men from the unknown East of Middle-earth, who were a constant foe of the Free Peoples, from the treachery of Ulfang in the Nirnaeth Arnoediad of the First Age to their frequent attacks against Gondor in the Third Age.

/A

Användarvisningsbild
Zagat
Medlem

Inlägg av Zagat » 19 juni 2004, 23:58

det var lite små fakta ja men jag vill ha rejäl fakta så jag kan göra ett fakta upgif om dom
där i bilderna.

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 20 juni 2004, 10:34

det var lite små fakta ja men jag vill ha rejäl fakta så jag kan göra ett fakta upgif om dom
där i bilderna.
Jag har svårt att tro att någon här har tid att sammanställa all fakta som finns om haradrim och östringar... :D

All fakta finns ju i Tolkiens böcker; börja där, är mitt tips.

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem

Inlägg av Usquebaugh » 20 juni 2004, 12:19

Användarvisningsbild
jimPeMelin
Medlem
Kontakt:

Re: haradim och österlingarna

Inlägg av jimPeMelin » 23 juni 2004, 16:32

Zagat skrev:jag har fåt ett intrese i Österlingarna och Haradim
och skulle villa ha fakta om deras historia och gärna bilder om det finns några.
Det är du inte ensam om, men sorgligt npg finns det inte mycket information om dem alls. Det mesta får man läsa mellan raderna i alla böckerna. Det mesta om dem står ju i ROTK där de förekommer mest, men särskilt mycket finns inte.

Ganska mycket av det Tolkien hittade på kan mycket väl ha varit väl genomtänk, men inte klart nog att sättas i pränt, för då hade det säkert slunkit in i nåt av HoME seriens 12 band. Så till något vet hur man kan plocka upp John Ronald Reuels gamla huvud och plocka ut idéerna så tror jag inte vi får veta mer.

Ibland är det min stora sorg att man faktiskt kommer till ett ställe i Tolkiens skapelse som bara visar sig vara en kuliss (vad fakta anbelangar) och att ett stort vitt ingenting breder ut sig bakom.
Min stora lycka är dock att han lyckades skapa en känsal av att DÄR FINNS NÅGOT som min egen hjärna fortsätter att fantisera om och försöker åtesrskapa.

Användarvisningsbild
Zagat
Medlem

Inlägg av Zagat » 26 juni 2004, 12:45

Deta måste inte vara san fakta men jag slänger in sidan iallafall :D
http://www.taivaansusi.net/roolipelit/l ... umbar.html
om Umber

http://www.taivaansusi.net/roolipelit/l ... khand.html
om Khand

Skriv svar