Eärendils öde

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem

Eärendils öde

Inlägg av Usquebaugh » 20 maj 2004, 21:59

Tänkte ta upp fallet med Eärendil...Han tilläts inte av Valar att återvända till Midgård där han föddes utan blev dömd(?) till att segla över den oändliga himlen, visserligen tillsammans med Elwing, men ändå. Var detta tacken för att han riskerat livet för både människor och alver genom att segla över havet till Valinor. Visserligen kanske Valar såg detta som en hedersuppgift (eftersom han medbar Silmarillen) men det kan tyckas vara tämligen långtråkigt i längden :( . Alver lever läääänge vet ni ju. Hade inte Eärendil makt nog att kunna hjälpa Midgårds barn med Sauron, som han gjort mot Morgoth under Vredens krig, eller skulle han enbart fungera som ett hopp i Midgårds mörker? Några tankar?

/A

Användarvisningsbild
Endor
Medlem

Inlägg av Endor » 20 maj 2004, 22:05

Jag tror att han "bara" gav hopp till midgårds invånare som Usquebaughsa sa i slutet på sitt inlägg. Han behövde nog ingen annan makt.

Användarvisningsbild
Calan
Medlem

Inlägg av Calan » 20 maj 2004, 22:30

Fast man får inte glömma hans insats i Vredens krig när han brottades med Ancalagon (?) uppe i luften! Det var en stor del till segern i kriget...

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem

Inlägg av Usquebaugh » 20 maj 2004, 23:53

Calan skrev:Fast man får inte glömma hans insats i Vredens krig när han brottades med Ancalagon (?) uppe i luften! Det var en stor del till segern i kriget...
Absolut, jag har inte glömt hans insats. Men min undran var egentligen om han inte någonsin får lämna denna himlafärd? Inte ens om han och Elwing vill återvända till Valinor för att återträffa de sina? :)

/A

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem

Inlägg av Usquebaugh » 20 maj 2004, 23:56

Jag undrar egentligen hur Eärendil lyckades besegra Ancalagon den svarte i en luftstrid. Eärendil borde ju befunnit sig på sitt skepp Vingilot och det borde vara ganska svårt att besegra en drake i luften. Använde han Stinger-missiler från Valinor, eller? :D

/A

Användarvisningsbild
Calan
Medlem

Inlägg av Calan » 21 maj 2004, 12:58

Han hade säkert fått stor kraft från silmarillen! Men det hade hänt förr att folk som borde vara underlägsna fysiskt har gjort stordåd, Etchelion, Glorfindel, Fingolfin, Gandalf, Bard osv...

thorin
Medlem

Inlägg av thorin » 22 maj 2004, 17:40

öhm dömdes ?
När Elwing hade valt att de skulle bli alver valde Eärendil att segla runt på himlen.. När han kom hem väntade Elwing i sitt vita torn.. var nämns det något tvång ? De bodde i Valinor då Eärendil var hemma... den uppfattningen får man iaf ifrån silmarillion.. Kanske e det annorlunda i fsb jag minns inte.. ?

För övrigt.. Eärendil-historien är en av de äldsta ifrån Tolkiens värld, och han tänkte sig Eärendil som en sorts kristusgestalt.. inte så starkt kopplat till kristendomen , det finns i många religioner personer som offrar sig för sitt släkte..

Det här med att han seglar runt på himlen och representerar en stjärna härstammar från den tidiga mytologin då Tolkien fortfarande var mest intresserad av att skapa en mytologi för engelsmännen av mer, vad ska man säga primitiv, natur...
Tanken var att naturfenomen etc skulle beskrivas med sådana här historier på samma sätt som tex i asatron där blixtar uppstår när Tor kör runt på sin vagn bland molnen..

Användarvisningsbild
Calan
Medlem

Inlägg av Calan » 22 maj 2004, 17:54

Jag hade inte heller för mig att han vart "tvingad" att segla runt på himlen. Dessutom kunde väl Elwing förvandlas till en mås och segla runt med honom i luften?

thorin
Medlem

Inlägg av thorin » 23 maj 2004, 00:29

nja elwing blev en mås eller iaf en sjöfågel då hon lyftes ur havet, men det var ulmo som förvandlade henne till detta. Det nämns ingenstans att hon någonsin blev en fågel igen efter det. Hon ville inte följa med på Eärendils resor eftersom hon inte stod ut med kylan och tomrummet.

Användarvisningsbild
Calan
Medlem

Inlägg av Calan » 23 maj 2004, 01:02

Det är jag säker på att hon kunde! Dags för ett citat:

"...och de lärde henne flygandets konst och hennes vingar var vita och silvergrå. Och ibland, när Eärendil vid sin återkomst närmade sig Arda flög hon upp och mötte honom, så som hon flugit den gången för längesedandå hon räddades ur havet. Då kunde de skarpsyntaste bland de alver som levde på ensliga ön se henne som en vit fågel..."

Bevis nog eller?

Martinus
Medlem

Inlägg av Martinus » 23 maj 2004, 14:15

Calan skrev:Det är jag säker på att hon kunde! Dags för ett citat:

"...och de lärde henne flygandets konst och hennes vingar var vita och silvergrå. Och ibland, när Eärendil vid sin återkomst närmade sig Arda flög hon upp och mötte honom, så som hon flugit den gången för längesedandå hon räddades ur havet. Då kunde de skarpsyntaste bland de alver som levde på ensliga ön se henne som en vit fågel..."

Bevis nog eller?
Det är bevis bara om man anger källan... :)

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem

Inlägg av Usquebaugh » 23 maj 2004, 14:53

thorin skrev:öhm dömdes ?
När Elwing hade valt att de skulle bli alver valde Eärendil att segla runt på himlen..
Enligt Ringens värld sattes Eärendil av Valar att segla över himlen med silmarillen och vara ett hoppets ledstjärna. Låter som han blev mer eller mindre tvingad...

/A

Användarvisningsbild
Calan
Medlem

Inlägg av Calan » 23 maj 2004, 17:22

Glömde visst källan :oops:

Det är taget från Silmarillion, kapitlet "Verdens krig"...

thorin
Medlem

Inlägg av thorin » 24 maj 2004, 23:46

japp ok calan det hade jag glömt.. fast det skulle ju också kunna vara så att Elwing iförde sig en dräkt att flyga i typ alla Luthiens fladdermusdräkt =)

Angående tvånget.. I Silmarillion står det iallafall på två ställen att Eärendil återvänder till Valinor mellan sina resor.. s 273 (när han återvände till valinor från sina resor) s 274 (för att hälsa Vingilot välkommen till hamnen) om man läser kapitlet får man ingen känsla av att det skulle vara nån dom att han seglar runt, däremot är han dömd att aldrig återvända till midgård.. men det gör han ju i vredens krig, fast han nuddar kanske aldrig marken då =)

I alla fall om han skulle ha varit dömd att resa rumt på sin båt borde det sagts i samma dom som där det sägs "men de (Elwing och Eärendil) skall aldrig mera vistas bland alver eller människor i de yttre landen"

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem

Inlägg av Usquebaugh » 25 maj 2004, 14:29

Du har helt rätt att han återvänder till Valinor thorin, jag kollade för dåligt i Silmarillion. Däremot tycker jag "dömd" är ett väl hårt ord, men att kanske han skulle få ett "litet" uppdrag eftersom han och Elwing kommit till Valinor utan lov och därmed blev satt att flyga över himlen i evinnerliga tider.

/A

Skriv svar