Kan Boromir ha träffat Eomer?

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem
Inlägg: 896
Blev medlem: 12 december 2003, 12:18
Ort: Sverige

Kan Boromir ha träffat Eomer?

Inlägg av Usquebaugh » 18 maj 2004, 09:00

Hur tror ni egentligen att utbytet av information och vänskaplighet mellan t.ex. Rohan och Gondor var under den sista tiden innan Ringens tid? Kung Theoden var ju född i Gondor, men när reste han därifrån? Kan Boromir och Faramir ha träffat Theodred, Eomer eller Eowyn under denna tid? Kan Theoden och Denethor varit vänner? Vad tror ni?

/A

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 18 maj 2004, 09:28

Jag har fått för mig att Éomer och Boromir träffats. Säger inte Éomer något om Boromir som ger det intrycket?

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem
Inlägg: 896
Blev medlem: 12 december 2003, 12:18
Ort: Sverige

Inlägg av Usquebaugh » 18 maj 2004, 11:14

När då?

/A

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 18 maj 2004, 12:06

Jag minns inte... :D

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem
Inlägg: 896
Blev medlem: 12 december 2003, 12:18
Ort: Sverige

Inlägg av Usquebaugh » 18 maj 2004, 13:28

Ska leta lite i böckerna om detta...

/A

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 19 maj 2004, 22:06

Sagan om De Två Tornen, sid 47

"...Där stupade Boromir i strid med de orcher, som ni här just här tilintetgjort.

- Dina nyheter är ju elände allt, utropade Éomer förfärad. Stor sorg skall detta dödsfall vålla i Minas Tirith och hos oss alla. Han var en stor man, all sjöng hans lov. Han kom sällan till Mark, för han låg alltid i fejder vid östgränsen - men jag har likväl sett honom."

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem
Inlägg: 896
Blev medlem: 12 december 2003, 12:18
Ort: Sverige

Inlägg av Usquebaugh » 19 maj 2004, 22:17

Gothmog skrev:Sagan om De Två Tornen, sid 47

"...Där stupade Boromir i strid med de orcher, som ni här just här tilintetgjort.

- Dina nyheter är ju elände allt, utropade Éomer förfärad. Stor sorg skall detta dödsfall vålla i Minas Tirith och hos oss alla. Han var en stor man, all sjöng hans lov. Han kom sällan till Mark, för han låg alltid i fejder vid östgränsen - men jag har likväl sett honom."
V.S.B. Tack, tack!

/A

Användarvisningsbild
Halifírien
Medlem
Inlägg: 308
Blev medlem: 8 mars 2004, 17:02
Ort: Linköping

Inlägg av Halifírien » 19 maj 2004, 22:30

där ser man, och i tider av fred tror jag man kan förvänta sig att det förekom mycket utbyte mellan de två länderna, kapten Elfhelm nämner också vid ett tillfälla att det var många i Rohans här som varit i Mundborg i fredens dagar.

Under den sista tiden däremot har jag känslan av att Rohan var ganska så isolerat från omvärlden. Eomer säger själv att främlingar inte längre är välkomna i Mark, och samtidigt slås man av hur dåligt informerade alla var av vad som försiggick där, det gick t.o.m. rykten om att de skulle idka handel med Sauron osv. Boromir verkar känna folket där bättre än så, men inte särskilt väl infomrerad är han för det. Dessutom var ju Rohans styre ganska så grinigt och ogästvänligt där mot slutet, rent ohövligt som Gandalf benämner det

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 19 maj 2004, 23:16

Ohövlig SOM Gandalf menar du väl? I första boken tycker jag det ända han gör är snäser och kastar blixtrar från sina buskiga ögonbryn.

Har också fåt intrycket att Gondor och Rohan var ganska nära, fram till innan Ringen o hela faderillan. Finns det någon utförligare info om Rohan i någon av Tolkiens andra böcker?

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem
Inlägg: 896
Blev medlem: 12 december 2003, 12:18
Ort: Sverige

Inlägg av Usquebaugh » 20 maj 2004, 11:51

Tomas Ibsen skrev:Ohövlig SOM Gandalf menar du väl? I första boken tycker jag det ända han gör är snäser och kastar blixtrar från sina buskiga ögonbryn.

Har också fåt intrycket att Gondor och Rohan var ganska nära, fram till innan Ringen o hela faderillan. Finns det någon utförligare info om Rohan i någon av Tolkiens andra böcker?
Slaget om Isenvaden beskrivs i Sagor från Midgård och Rohans kungalinje beskrivs i Ringens värld...

/A

Användarvisningsbild
Calan
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: 18 december 2003, 18:51
Ort: Sundsvall

Inlägg av Calan » 20 maj 2004, 14:51

Jag tror inte den vanliga bondbefolkningen i Rohan har haft så mycket kontakt med Gondor genom tiderna. Enligt Gandalf ska dom ha varit olärda och inte kunnat skriva eller läsa. Jag får för mig att Gondor var lite finare. Men "gräddan" av Rohans befolkning, kungalinjen osv, har nog träffat filket i Gondor en hel del...

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem
Inlägg: 896
Blev medlem: 12 december 2003, 12:18
Ort: Sverige

Inlägg av Usquebaugh » 20 maj 2004, 15:57

Fast man kanske kan undra varför inte Rohans befolkning har utvecklats mer under de ca 500 år som Rohan funnits. Eorls folk blev ju tilldelad landet efter han stött Gondor mot anfall söderifrån var det väl. Har skrivandet och läsandet bland det vanliga folket ökat mycket under dessa år?

/A

Användarvisningsbild
Halifírien
Medlem
Inlägg: 308
Blev medlem: 8 mars 2004, 17:02
Ort: Linköping

Inlägg av Halifírien » 20 maj 2004, 18:17

Som jag begriper det så har inte Rohan något skriftspråk överhuvudtaget. :|

Ygge
Medlem
Inlägg: 94
Blev medlem: 14 september 2003, 11:13
Ort: Tyresö

Inlägg av Ygge » 20 maj 2004, 18:26

Usquebaugh skrev:Fast man kanske kan undra varför inte Rohans befolkning har utvecklats mer under de ca 500 år som Rohan funnits. Eorls folk blev ju tilldelad landet efter han stött Gondor mot anfall söderifrån var det väl. Har skrivandet och läsandet bland det vanliga folket ökat mycket under dessa år?

/A
Är det verkligen så nödvändigt att de skulle utvecklas särskilt mycket. De kanske har utvecklat andra former av kommunikation eftersom de kanske inte hade så mycket användning av skriftspråk. De var ju trots allt ett hästälskande folk och meddelanden kunde de ju sprida muntligt lika gärna som skriftligt.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 20 maj 2004, 20:37

Usquebaugh skrev:
Tomas Ibsen skrev:Ohövlig SOM Gandalf menar du väl? I första boken tycker jag det ända han gör är snäser och kastar blixtrar från sina buskiga ögonbryn.

Har också fåt intrycket att Gondor och Rohan var ganska nära, fram till innan Ringen o hela faderillan. Finns det någon utförligare info om Rohan i någon av Tolkiens andra böcker?
Slaget om Isenvaden beskrivs i Sagor från Midgård och Rohans kungalinje beskrivs i Ringens värld...

/A
Tackar! :)
Ska gå till bibblan vid tillfälle och leta reda på det. :)

Skriv svar