Vem/vad är Tom Bombadill??

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Súlimo
Medlem
Inlägg: 51
Blev medlem: 6 april 2002, 19:54
Ort: Norrbotten

Inlägg av Súlimo » 3 september 2002, 11:48

Släktskapsförhållandena mellan Valar verkar ha skapats i Ilúvatars tanke.

Vilket jag tycker bevisas i den här meningen: But Manwë was the brother of Melkor in the mind of Ilúvatar, and he was the chief instrument of the second theme that Ilúvatar had raised up against the discord of Melkor;...

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 3 september 2002, 18:43

Lite komplicerat...

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 4 september 2002, 10:59

Det låter rimligt, Súlimo.

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Inlägg: 991
Blev medlem: 23 mars 2002, 21:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 27 juni 2003, 18:53

Den bästa teori jag har hittat om vem Tom Bombadill egentligen är är den här. Citatet från "The Individuated Hobbit" mitt på sidan är mycket välformulerat, och det vore egentligen onödigt om jag skulle formulera om det här. Men bara för att locka till läsning av länken kan jag ytterst kortfattat sammanfatta det hela med att Bombadill är förkroppsligandet av Iluvatars skapelsesång. Namnet Bombadil i sig själv innehåller svaret, då det är härlett av orden på Middle English för "humming" och "hidden".

En mycket elegant teori, tycker jag!

Användarvisningsbild
birger_kung
Medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: 26 maj 2003, 14:42
Ort: Uppsala

Re: Jävla Tom Bombadill

Inlägg av birger_kung » 28 juni 2003, 17:43

Sen har vi den teorin om att han är en maia dvs en minigud eller ande, som Gandalf och Saruman.Den teorin är mest trolig tycker jag.

jag tror han är en sån där istari eller vad det heter....

Användarvisningsbild
Gorthol
Ny medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: 27 juni 2003, 22:17
Ort: Mindon Eldaliéva

Inlägg av Gorthol » 28 juni 2003, 18:35

Ska göra ett seriöst försök att klura ut Tom's identitet.. Om vi börjar med några citat:
He is, said Goldberry.. He is the Master of wood, water and hill. Then all this strange land belongs to him? No indeed! said Goldberry.. He is as you have seen him. The trees and the grasses and all things growing or living in the land belong each to themselves. Tom Bombadil is the master. He has no fear. Tom Bombadil is master.
Tom "är". Tom är sin egen mästare, men ingen annans. Han är en del av världen men ändå inte..

Lite senare:
Who are you, Master? he asked. Eh, what? said Tom sitting up, and his eyes glinting in the gloom. Don't you know my name yet? That's the only answer. Tell me, who are you, alone, yourself and nameless?
Eä what? Tom är namnlös, han *är*..
Tom was here already, before the seas were bent. He knew the dark under the stars when it was fearless - before the Dark Lord came from Outside.
Tom var "i världen" innan "the Dark Lord came from outside." "The Dark Lord" är onekligen Melkor, Melkor var först ned av alla Valar..

Angående valars inträde i världen:
Now swiftly as they fared, Melko was there before them...
Vid Barrow-downs:
There was a sudden deep silence, in which Frodo could hear his heart beating. After a long slow moment he heard plain, but far away, as if it was coming down through the ground or through thick walls an answering voice singing.
Som om rösten kom upp ur marken, eller genom tjocka väggar..

Senare i Elronds rådslag:
That was not then his name. Iarwain Ben-adar we called him, oldest and fatherless.
Faderlös, alla ainur var Ilúvatars tankes barn, men Tom var faderlös och äldst.
Would he not take the ring and keep it there forever harmless? No, said Gandalf, not willingly. He might do so, if all the free folk of the world begged him, but he would not understand the need.
Han skulle inte förstå behovet för att han är *bara* sin egen mästare, han "är".

Glorfindel:
I think that in the end, if all else is conquered, Bombadil will fall, Last as he was First; and then night will come.
Han faller sist och var här först, han *är* det han är. Vad var först jo *Eä*, Eä är det som *är*. Tom är Eä. Han är "alltet", "det stora hela", "helheten". "Eä" betyder på alviska "Det är". Eller "det som är".

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 30 juni 2003, 14:20

Jag har sagt det många gånger när det gäller käre gamle Bombadill, och jag säger det igen: alla dessa teorier är oerhört intressanta och värda att diskutera, men glöm inte att det inte går att ta reda på vem Tom Bombadill "egentligen" är/var, eftersom inte ens Tolkien själv visste det. Han kallande själv honom för en "enigma", och lämnade honom som en sådan.

Användarvisningsbild
Gorthol
Ny medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: 27 juni 2003, 22:17
Ort: Mindon Eldaliéva

Inlägg av Gorthol » 30 juni 2003, 17:24

Självklart! Jag spekulerar bara :) Men ändå så tror jag Tolkien hade en tanke bakom honom.. Han är helt enkelt Arda Unmarred, innan Melkor steg ner och orsakade havoc.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 3 juli 2003, 09:58

Hm, jag tycker om Gortols idéer om att Tom Bombadill är Eä, det passar bra in om man verkligen måste ha en förklaring på denne gulstövlade tjocka sjungande fjolla.

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 3 juli 2003, 11:08

denne gulstövlade tjocka sjungande fjolla.
Det står ingenstans att han är tjock, vad jag kan påminna mig...

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 3 juli 2003, 11:16

Danne skrev:
denne gulstövlade tjocka sjungande fjolla.
Det står ingenstans att han är tjock, vad jag kan påminna mig...
"Hur som helst var han både för hög och för bred för att vara en hob"

", där han kom framklafsande i stora gula stövlar på sina tjocka ben"

Sagan om Ringen, sid. 153

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 3 juli 2003, 15:58

Jag måste ta och läsa noggrannare nästa gång, märker jag... :oops:

Om inte Ohlmarks färgat av sig på översättningen förstås!

Användarvisningsbild
bozi
Medlem
Inlägg: 39
Blev medlem: 10 juli 2003, 07:15
Ort: Skövde. Staden mellan Sjöarna

Inlägg av bozi » 10 juli 2003, 08:01

Jag har en teori..han kan vara den mäktigaste och äldste bland Ainu näst efter Illuvatar nämligen Aluin; Tiden
Står det inte att tiden förlöt annorlunde i Tom Bombadills hem?
Dessutom kan Tom vara Aulë och Hjortrongull kan vara Yavanna den här teorin har jag hört på annat håll kommer inte ihåg varifrån jag fick teorin men det har satt sig fast i huvudet. Ringen kanske inte hade någon kraft över honom därför att Sauron inte kan mäta sig med Aulë då Sauron var han lärling....

Användarvisningsbild
bozi
Medlem
Inlägg: 39
Blev medlem: 10 juli 2003, 07:15
Ort: Skövde. Staden mellan Sjöarna

Inlägg av bozi » 10 juli 2003, 08:11

Tror faktiskt inte att Tom är Eä

Glorfindel sade He was the first and he will be the last
Men om han nu är Eä skulle Melko eller Sauron kunna driva honom från världen?
Dessutom så står det i Silmarillion att Eä lät Valar Arda sköta sig själva han höll endast kontakten med Valar genom Manwe sin älskade son.

Angånde min teori om Aulë och Yavanna så står det i TOlkien A-Ö att Yavanna var klädd i grönt nar hon framträdde som en kvinna..är det inte vad Hjortrongull har på sig?

Användarvisningsbild
Súlimo
Medlem
Inlägg: 51
Blev medlem: 6 april 2002, 19:54
Ort: Norrbotten

Inlägg av Súlimo » 10 juli 2003, 18:28

Tror faktiskt inte att Tom är Eä

Glorfindel sade He was the first and he will be the last
Men om han nu är Eä skulle Melko eller Sauron kunna driva honom från världen?
Dessutom så står det i Silmarillion att Eä lät Valar Arda sköta sig själva han höll endast kontakten med Valar genom Manwe sin älskade son.
Tror att du syftar på Eru (Ilúvatar). Eä (to be) är väl världen (Arda) och himlen (Ilmen) där stjärnorna är.
Angånde min teori om Aulë och Yavanna så står det i TOlkien A-Ö att Yavanna var klädd i grönt nar hon framträdde som en kvinna..är det inte vad Hjortrongull har på sig
Om Hjortrongull (daughter of the River-woman) är Yavanna vem är då "the River-woman".??? :roll:

Skriv svar