Jämföringar första - andra - tredje åldern!

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
Calan
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: 18 december 2003, 18:51
Ort: Sundsvall

Jämföringar första - andra - tredje åldern!

Inlägg av Calan » 8 april 2004, 13:55

Det här är en sak jag ofta undrar. Var alverna och deras fästen mycket starkare i första åldern än i tredje? Vilket stad är störst/bäst/vackrast av Gondolin och Osgiliath (när den var på sin höjdpunkt) Sista Alliansen härar, var de större och grymmare än tex dom vid Maedhros förbund? När man läser Silmarillion får man alltid bilden av att allt var mycket bättre i först åldern, var de verkligen så? Skriv vad ni tror...

Användarvisningsbild
Joohn
Medlem
Inlägg: 123
Blev medlem: 2 augusti 2003, 12:47
Ort: Hallstahammar

Inlägg av Joohn » 8 april 2004, 14:09

mot slutet av första åldern så var alverna unga, många och deras skills när det kommer till att smida vapen och dylikt var på sin topp(det kanske var i andra?)..förbannelsen låg iofs tungt på dom men jag skulle gissa att "dom goda" var som starkast då.
iofs så var hären under sista alliansen den största och starkaste men fick ändå inte jobbet gjort.

Användarvisningsbild
Endor
Medlem
Inlägg: 161
Blev medlem: 8 juni 2003, 16:00
Ort: Vattendalen

Inlägg av Endor » 8 april 2004, 23:49

Jag tror inte sista alliansen härarna kan mäta sej med noldors och edins härar under Förstaåldern.

I otaliga tåras slag var inte alla alver samlade både Nargothrond och Doriath härar var bort räknade och Nargothrond sägs varit det största av noldor riken så det borde haft en tämligen stor här, Och i Doriath levde ju dom flesta sindar så dom hade nog med stora styrkor att mönstra.

Från Gondolin kunde det komma åtminstånde hälften så mycket som i från Hithlum förmodligen.

(Det är en sak som jag funderat på, om Gondolin hela här hade kommit plus att Doriath och Nargothrond alla härar hade kommit tror ni Otaliga tåras slag hade kunnat sluta på annat sett)

Användarvisningsbild
Aeglos
Medlem
Inlägg: 239
Blev medlem: 30 juni 2003, 17:34
Ort: Sundsvall

Inlägg av Aeglos » 9 april 2004, 11:59

Nej, faktiskt inte..

Deras misstag att storma var alltför stort.

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem
Inlägg: 896
Blev medlem: 12 december 2003, 12:18
Ort: Sverige

Inlägg av Usquebaugh » 10 april 2004, 22:57

Rätta mig om jag har fel, men står det inte beskrivet i Silmarillion att alverna och edain fortfarande kunde ha vunnit om inte Ulfvang, eller vad han hette, förått alliansens styrkor, så om Doriath och Nargothrond haft hela sina härar där kunde de antagligen ha stoppat förräderiet.

/A

Användarvisningsbild
Halbarad
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: 23 februari 2004, 14:41
Ort: Uppsala

Inlägg av Halbarad » 11 april 2004, 21:04

har inte kommit så lång i silmarillion.... :D

Användarvisningsbild
Halifírien
Medlem
Inlägg: 308
Blev medlem: 8 mars 2004, 17:02
Ort: Linköping

Inlägg av Halifírien » 11 april 2004, 23:26

Det står att vore det inte för människornas förräderi så skulle inte Morgoths alla drakar, balroger och orcher tillsammans kunna stoppa alverna. Frågan är om en seger här skulle resultera i något bestående, Angband skulle alverna aldrig kunna ta med storm, och Morgoth hade tidigare visat prov på enastående återhämtningsförmåga. Fingon o C.o. skulle nog tyvärr bara vunnit sig lite tid att se om försvaret inför ett andra Dagor Bragollach...

Vad gäller styrkeförhållandena: om det stämmer att Hithlum bidrog med det dubbla av Goldolins antal, så skulle den enbart den västra och svagare halvan av armén uppgå minst 30 000 noldorkrigare plus x antal människor, hela Maedhros alliansens styrkor bör ha uppnått 70-80 tusen, kanske fler. jag vet inte om någon senare god armé uppnått detta senare, även om jag alltid tänkt mig Ar Pharazons mäktiga flotta vid Valinor som något alldeles extra. synd bara att den slösades bort så lättvindigt. :D

Användarvisningsbild
Endor
Medlem
Inlägg: 161
Blev medlem: 8 juni 2003, 16:00
Ort: Vattendalen

Inlägg av Endor » 12 april 2004, 00:24

Vi får inte glömma att Falas alver var med i OTS. Dom borde väl haft en hel del att sända till till Noldos hjälp efter som dom räddade Fingon och Hithlum några år efter Dagor Bragollach.

Om Numenor hade varit med i leke i första ålder när dom stod högst i sin makt skulle nog Morgoth haft svårt att slå dom tillsammans med Noldor Sindar,Edins och Dvärgar.

Användarvisningsbild
Halbarad
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: 23 februari 2004, 14:41
Ort: Uppsala

Inlägg av Halbarad » 12 april 2004, 13:32

ja de kan nog va sant...men en liten fråga kommer....

gimli säger att dvärgar förökat sig sakta för att det finns få dvärg kvinnor....

så hur starka var dvärgarna vid den här tiden som vi pratar om nu...?

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem
Inlägg: 896
Blev medlem: 12 december 2003, 12:18
Ort: Sverige

Inlägg av Usquebaugh » 12 april 2004, 14:33

Halifírien skrev:Det står att vore det inte för människornas förräderi så skulle inte Morgoths alla drakar, balroger och orcher tillsammans kunna stoppa alverna. Frågan är om en seger här skulle resultera i något bestående, Angband skulle alverna aldrig kunna ta med storm, och Morgoth hade tidigare visat prov på enastående återhämtningsförmåga. Fingon o C.o. skulle nog tyvärr bara vunnit sig lite tid att se om försvaret inför ett andra Dagor Bragollach...

Vad gäller styrkeförhållandena: om det stämmer att Hithlum bidrog med det dubbla av Goldolins antal, så skulle den enbart den västra och svagare halvan av armén uppgå minst 30 000 noldorkrigare plus x antal människor, hela Maedhros alliansens styrkor bör ha uppnått 70-80 tusen, kanske fler. jag vet inte om någon senare god armé uppnått detta senare, även om jag alltid tänkt mig Ar Pharazons mäktiga flotta vid Valinor som något alldeles extra. synd bara att den slösades bort så lättvindigt. :D
Alliansens styrkor skulle ju ha kunnat belägra Angband och eventuellt tvinga ut Morgoth men det kanske inte hade gett så mycket då Morgoth bara hade fortsatt bygga upp sin styrka för att storma alverna som i Dagor Bragollach en gång till.

/A

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem
Inlägg: 896
Blev medlem: 12 december 2003, 12:18
Ort: Sverige

Inlägg av Usquebaugh » 12 april 2004, 14:38

Halbarad skrev:ja de kan nog va sant...men en liten fråga kommer....

gimli säger att dvärgar förökat sig sakta för att det finns få dvärg kvinnor....

så hur starka var dvärgarna vid den här tiden som vi pratar om nu...?
Dvärgarna var kanske inte så många men otroligt starka och stryktåliga då de längst av alla kunde stå emot drakarnas eld eftersom de var så vana vid eld och värme.

/A

Användarvisningsbild
Calan
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: 18 december 2003, 18:51
Ort: Sundsvall

Inlägg av Calan » 12 april 2004, 19:04

Jag får inte den känslan att Sista Alliansens styrkor var större än OTSs styrkor. Jag tror det står något om saken i Silmarillions sista kapitel om andra och tredje åldern.

Dvärgarna använde väl även stålmasker i strid och därför kunde dom stå emot drakarna längre?

Användarvisningsbild
Halifírien
Medlem
Inlägg: 308
Blev medlem: 8 mars 2004, 17:02
Ort: Linköping

Inlägg av Halifírien » 12 april 2004, 19:13

Endor skrev:Vi får inte glömma att Falas alver var med i OTS. Dom borde väl haft en hel del att sända till till Noldos hjälp efter som dom räddade Fingon och Hithlum några år efter Dagor Bragollach.
Det gjorde dom också tror jag :)
Om jag inte minns fel så sände Círdan faktiskt en stark kontingent krigare som ställdes under Fingons ledning, inga överlevande...
Nästa år så kom orcherna å plundrade hela falas och brände ner städerna. Endast några få räddade sig undan på sina skepp och bosatte sig på ön Balar. En av dem var unge Gil-Galad, Fingons son. lite kuriosa bara.

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem
Inlägg: 896
Blev medlem: 12 december 2003, 12:18
Ort: Sverige

Inlägg av Usquebaugh » 13 april 2004, 13:47

Calan skrev:Jag får inte den känslan att Sista Alliansens styrkor var större än OTSs styrkor. Jag tror det står något om saken i Silmarillions sista kapitel om andra och tredje åldern.

Dvärgarna använde väl även stålmasker i strid och därför kunde dom stå emot drakarna längre?
Det står att sista alliansens här var skönare och mer vapenstark än någon som senare skådats i Midgård och att ingen starkare här samlats sedan valars skaror ryckte fram mot Thangorodrim.

/A

Användarvisningsbild
Endor
Medlem
Inlägg: 161
Blev medlem: 8 juni 2003, 16:00
Ort: Vattendalen

Inlägg av Endor » 13 april 2004, 20:40

Med det tror jag dom menar dom härar som fanns mellan Vredens krig och sista alliansen. Inte dom förre Vredens krig.

Skriv svar