Folkslag, Raser, osv

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Rally
Medlem
Inlägg: 337
Blev medlem: 9 november 2002, 00:48
Ort: Bajenland

Inlägg av Rally » 15 januari 2005, 00:18

But there were some others that were horrible: manhigh, but with goblin-faces, sallow, leering, squint-eyed. Do you know they reminded me of that Southerner at Bree; only he wasn't so obviously orc-like as most of these were.
(TTT, s 187, pocket)

Här säger Merry eller Pippin (orkar inte se efter vem av dem som återberättar just denna del av deras färd) både att de såg ut som goblins men att de också var lika orker. De berättar också att de var lika långa som män vilket skulle tyda på att de var uruk-hais men sådana har ju Pippin och Merry sett på väldigt nära håll. Jag tyder därför ur detta att dessa var män eller halv-orker osv men såg ut som goblins (så som de såg ut i Moria), och tillhör orksläktet.



Ähh vem fan bryr sig.

Användarvisningsbild
Zagat
Medlem
Inlägg: 282
Blev medlem: 28 april 2004, 20:11
Ort: svealand

Inlägg av Zagat » 15 januari 2005, 02:00

har alldrig sett att uruk-hais skall kallas goblins. Uruk-hai är stora till växten. lika höga som människor och tål ljuset. medan goblins är mindre och står inte ut med ljuset. så jag tror inte uruks kallas goblins

Martinus
Medlem
Inlägg: 231
Blev medlem: 11 november 2003, 19:52
Ort: Göteborg

Inlägg av Martinus » 15 januari 2005, 17:44

Zagat skrev:har alldrig sett att uruk-hais skall kallas goblins. Uruk-hai är stora till växten. lika höga som människor och tål ljuset. medan goblins är mindre och står inte ut med ljuset. så jag tror inte uruks kallas goblins
Jag beklagar, men du har fel.

Läs första kapitlet av The Two Towers. När Aragorn & Co undersöker de döda orkerna.
Tolkien skrev:There were four goblin-soldiers of greater stature, swart, slant-eyed, with thick legs and large hands. They were armed with short broad-bladed swords, not with the curved scimitars usual with Orcs; and they had bows of yew, in length and shape like the bows of Men. Upon their shields they bore a strange device: a small white hand in the centre of a black field; on the front of their iron helms was set an S-rune, wrought of some white metal.
Sarumans uruk-hai, vilket framgår av beskrivningen av dem och deras utrustning i kapitlet "Uruk-hai". Senare, när Aragorn & Co hittar orkerna som rohirrim bränt:
Tolkien skrev:Upon a stake in the middle were set a great goblin head; upon its shattered helm the white badge could still be seen.
Vilka är det som har vita emblem på hjälmen? Sarumans uruk-hai.

Martinus
Medlem
Inlägg: 231
Blev medlem: 11 november 2003, 19:52
Ort: Göteborg

Inlägg av Martinus » 15 januari 2005, 17:47

Rally skrev:
But there were some others that were horrible: manhigh, but with goblin-faces, sallow, leering, squint-eyed. Do you know they reminded me of that Southerner at Bree; only he wasn't so obviously orc-like as most of these were.
(TTT, s 187, pocket)

Här säger Merry eller Pippin (orkar inte se efter vem av dem som återberättar just denna del av deras färd) både att de såg ut som goblins men att de också var lika orker. De berättar också att de var lika långa som män vilket skulle tyda på att de var uruk-hais men sådana har ju Pippin och Merry sett på väldigt nära håll. Jag tyder därför ur detta att dessa var män eller halv-orker osv men såg ut som goblins (så som de såg ut i Moria), och tillhör orksläktet.



Ähh vem fan bryr sig.
Naturligtvis var de inte uruk-hai; dessa var "swart", inte "sallow-faced". Att talaren nämner både "goblin-faces" och "orc-like" bevisar inget.

Troligen var de något slags halvorker (det är i alla fall så Foster tolkar det), och vilket släkte de i så fall tillhörde är svårt att räkna ut.

Varför är det ingen som tittar i tråden Uruk-hai, där detta redan avklarats?

Användarvisningsbild
Rally
Medlem
Inlägg: 337
Blev medlem: 9 november 2002, 00:48
Ort: Bajenland

Inlägg av Rally » 15 januari 2005, 21:05

Martinus skrev:
Rally skrev:
But there were some others that were horrible: manhigh, but with goblin-faces, sallow, leering, squint-eyed. Do you know they reminded me of that Southerner at Bree; only he wasn't so obviously orc-like as most of these were.
(TTT, s 187, pocket)

Här säger Merry eller Pippin (orkar inte se efter vem av dem som återberättar just denna del av deras färd) både att de såg ut som goblins men att de också var lika orker. De berättar också att de var lika långa som män vilket skulle tyda på att de var uruk-hais men sådana har ju Pippin och Merry sett på väldigt nära håll. Jag tyder därför ur detta att dessa var män eller halv-orker osv men såg ut som goblins (så som de såg ut i Moria), och tillhör orksläktet.



Ähh vem fan bryr sig.
Naturligtvis var de inte uruk-hai; dessa var "swart", inte "sallow-faced". Att talaren nämner både "goblin-faces" och "orc-like" bevisar inget.

Troligen var de något slags halvorker (det är i alla fall så Foster tolkar det), och vilket släkte de i så fall tillhörde är svårt att räkna ut.

Varför är det ingen som tittar i tråden Uruk-hai, där detta redan avklarats?
Därför att det är inte lika kul

Martinus
Medlem
Inlägg: 231
Blev medlem: 11 november 2003, 19:52
Ort: Göteborg

Inlägg av Martinus » 16 januari 2005, 00:58

Rally skrev: Därför att det är inte lika kul
"Därför att det inte är lika kul." How droll.

Radagst
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 29 september 2005, 21:52
Ort: Skåne

Istaris

Inlägg av Radagst » 29 september 2005, 21:59

Jag är väldigt nyfiken på istarin vid namn Radagast (den brune)
Det jag har hört om han är att han är djurrikets herre han kunde tala med fåglar i harmonisk stämmning.
:P Men d enda jag hörde om han i sagan om ringen var att han sa till Gandlaf att de nio hade lämmnat Minas Morgul (Minas Ithil) Finns det mer fakta ??

Användarvisningsbild
Johan Ekstrand
Medlem
Inlägg: 528
Blev medlem: 23 februari 2004, 09:18

Inlägg av Johan Ekstrand » 1 oktober 2005, 20:05

Det är han som bär bud till Gandalf att Saruman vill träffa honom och att det brådskar. Detta sker när Gandalf, några månader innan Bilbo, lämnar Fylke. Radagast känner emellertid inte till Sarumans förräderi. Radgast omnämns även i Bilbo. När Gandalf, hobbiten och alla dvärgarna träffar på Beorn så frågar Gandalf denne om han känner till "min kusin Radagast".

Användarvisningsbild
Monty
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: 28 september 2005, 10:17
Ort: Blekinge

Inlägg av Monty » 24 oktober 2005, 08:44

Jag har alltid undrat vilka alverna kan jämföras med.

Kan de varaänglar som någon i början påstod eller något annat?

myom
Medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 21 januari 2004, 13:03
Ort: Gävle

Inlägg av myom » 24 oktober 2005, 14:08

Monty skrev:Jag har alltid undrat vilka alverna kan jämföras med.

Kan de varaänglar som någon i början påstod eller något annat?
Det enda som är säkert är att alverna inte har en motsvarighet i nutidens värld då de alla tynat bort eller begett sig till Aman enligt de publicerade verken. En mental kvarleva skulle t.ex. kunna vara diverse feer.

Men kom ihåg att Tolkien skapade alverna efter diverse redan existerande myter, främst från irisk mytologi, t.ex. Tuatha de Danann, folket som drog sig bort från världen, till underjorden och blev diverse älvor och feer. Ganska likt hur Thranduils alver levde i The Hobbit.

Kolla in http://www.irishclans.com/articles/tuathadedannan.html - där och i länkarna redovisas idéen om att legenden om dem verkar ha en grund i verkligheten. Folket alltså, inte att de blev till älvor. : )

Arwen96
Ny medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 4 december 2005, 22:17
Ort: Arwen96

Inlägg av Arwen96 » 4 december 2005, 22:52

Du saroman då :)

Lordbaldur
Medlem
Inlägg: 39
Blev medlem: 3 maj 2006, 19:06
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Folkslag, Raser, osv

Inlägg av Lordbaldur » 4 maj 2006, 13:14

fenderbender skrev:Det är fler än jag som tänkt på detta antar jag, det finns kanske redan i detta forum eller i annan form, men jag MÅSTE få dela denna....

Hober - Irländare - Leprichaner
Rohan - Ryssar - Kosacker - Mongoler
Alver - Renrasiga - Gudomliga - Ärkeänglar?
Numenors - Nordbor - Vikingar
Gondorianer - Engländare/Fransmän
Dvärgar - Amerikanska guldgrävare - Engelska kolgruvearbetare - Öststatskulstöterskor 8O :D
Sauron - Satan - Hitler - Stalin - Tyrann i allmänhet
Tom Bombadill - Gud
Orcer, uruks osv - Soldater i massor - Röda armén
Det mörka hotet - Fascismen - Kommunismen - Terrorismen
Jag skulle vilja säga:

hober: Ett folk som njuter av det goda i livet, mest lika Engelsmän.
Rohan: Normander
Alver: Halv gudar, ett överfolk. Ungefär som Hitler ville ha den Ariska rasen (jag säger inte att Tolkien var rasist).
Gondorianer: Imperialister. Ett mäktigt folk. För två tusen år sedan hade det vara Romare, nu för tiden antagligen USA.
Dvärgar: Skottar/engelsmän/irländare.
Sauron: En ondskans kännare, en symbol för allt ont.
Tom Bombadill: Också han en symbol. För att det finns något gott, glatt, positivt i världen.
Orcher: Förstörda, korrumperade, hjärntvättade människor.
Det mörka hotet: Motståndar sidan. Han skrev Singmarillion (stavning?) under första världskriget, så det skulle kunna vara Tyskland.

Men jag tror inte att Tolkien tänkte så när han skrev böckerna. Det är en kamp mellan det goda och onda, helt enkelt.

Hwergelmer
Medlem
Inlägg: 85
Blev medlem: 23 februari 2006, 18:10
Ort: Stockholm

Inlägg av Hwergelmer » 4 maj 2006, 14:59

Jag har fått för mig att Rohirim är nordbor/tyskar. Vet inte var jag fått det ifrån men det är mitt intryck iaf.

Lordbaldur
Medlem
Inlägg: 39
Blev medlem: 3 maj 2006, 19:06
Ort: Sandared
Kontakt:

Inlägg av Lordbaldur » 4 maj 2006, 16:49

Hwergelmer skrev:Jag har fått för mig att Rohirim är nordbor/tyskar. Vet inte var jag fått det ifrån men det är mitt intryck iaf.
Jag tror inte man kan sätta något speciellt folkslag på de, eftersom Tolkien inte gjorde det. Så det finns egentligen inget rätt eller fel.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 11 maj 2006, 13:27

Lordbaldur skrev:
Hwergelmer skrev:Jag har fått för mig att Rohirim är nordbor/tyskar. Vet inte var jag fått det ifrån men det är mitt intryck iaf.
Jag tror inte man kan sätta något speciellt folkslag på de, eftersom Tolkien inte gjorde det. Så det finns egentligen inget rätt eller fel.
Jag skulle dock tro att de främst liknar angelsaxare att döma av namnen de har.

Skriv svar