Folkslag, Raser, osv

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Användarvisningsbild
fenderbender
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: 11 mars 2004, 20:37
Ort: Karlskoga/Örebro

Folkslag, Raser, osv

Inlägg av fenderbender » 26 mars 2004, 00:04

Det är fler än jag som tänkt på detta antar jag, det finns kanske redan i detta forum eller i annan form, men jag MÅSTE få dela denna....

Hober - Irländare - Leprichaner
Rohan - Ryssar - Kosacker - Mongoler
Alver - Renrasiga - Gudomliga - Ärkeänglar?
Numenors - Nordbor - Vikingar
Gondorianer - Engländare/Fransmän
Dvärgar - Amerikanska guldgrävare - Engelska kolgruvearbetare - Öststatskulstöterskor 8O :D
Sauron - Satan - Hitler - Stalin - Tyrann i allmänhet
Tom Bombadill - Gud
Orcer, uruks osv - Soldater i massor - Röda armén
Det mörka hotet - Fascismen - Kommunismen - Terrorismen

Lajjmen
Medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: 5 januari 2004, 20:15
Ort: Kalmar

Inlägg av Lajjmen » 26 mars 2004, 07:25

Skulle vilja säga
Rohan - nordmän
numenors och gondorianer - romer[/b]

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 26 mars 2004, 09:20

Jag tycker jämförelserna haltar i stort sett rakt igenom... Tolkien gillade ju överlag inte den här typen av paralleller, men here goes...
Hober - Irländare - Leprichaner
Varför? När Tolkien uttryckligen skriver att hobbitarna är engelsmän!
Rohan - Ryssar - Kosacker - Mongoler
Helt befängt... Rohans folk motsvarar snarare något slags anglosaxisk kultur, men till häst.
Numenors - Nordbor - Vikingar
Är det bara båtarna som avses? Númenor beskrivs ju av Tolkien som Atlantis, så det är väl en rimligare tolkning...
Gondorianer - Engländare/Fransmän
Också tämligen befängt. Gondorianerna härstammar ju till stor del från númenoreanerna, och motsvarar snarare civilisationerna kring Medelhavet.
Dvärgar - Amerikanska guldgrävare - Engelska kolgruvearbetare - Öststatskulstöterskor
Låter fullkomligt besynnerligt.
Sauron - Satan - Hitler - Stalin - Tyrann i allmänhet
De politiska parallellerna har behandlats till döds. Och Sauron kan aldrig motsvara Satan/Lucifer (det kan däremot möjligen Melkor/Morgoth).
Tom Bombadill - Gud
Det finns inga belägg för detta, och Tolkien protesterade mot den tolkningen.
numenors och gondorianer - romer
Romer???

Användarvisningsbild
Calan
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: 18 december 2003, 18:51
Ort: Sundsvall

Inlägg av Calan » 26 mars 2004, 11:45

En sådan jämföring är svår att göra. Det enda som jag tycker stämmer hyffsat är Rohanfolket som Vikingar. Blonda högresta män från norr. Precis som vikingarna enligt den myten.

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 26 mars 2004, 12:10

Utan att vara någon Tolkien expert måste jag bara fråga om inte hela resonemanget faller på sig självt.
Tolkien ville skapa en mytologi för att skänka det brittiska folket vilka han tyckte saknade en egen mytologi som jag uppfattat det. Sedan tog han lite här och lite där..men uppsåtet måste ju ha varit att alla varelser ska ha varit brittiska? ;)

Mvh
Björn

Användarvisningsbild
Joohn
Medlem
Inlägg: 123
Blev medlem: 2 augusti 2003, 12:47
Ort: Hallstahammar

Inlägg av Joohn » 26 mars 2004, 13:05

http://tolkien.cro.net/else/bbeier.html

en teori om vad Tom Bombadill är.

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 26 mars 2004, 13:55

En sådan jämföring är svår att göra. Det enda som jag tycker stämmer hyffsat är Rohanfolket som Vikingar. Blonda högresta män från norr. Precis som vikingarna enligt den myten.
De är inte vikingar, utan, som jag påpekade, snarare anglosaxer... De kulturerna är visserligen närbesläktade, men dock.
Utan att vara någon Tolkien expert måste jag bara fråga om inte hela resonemanget faller på sig självt.
Tolkien ville skapa en mytologi för att skänka det brittiska folket vilka han tyckte saknade en egen mytologi som jag uppfattat det. Sedan tog han lite här och lite där..men uppsåtet måste ju ha varit att alla varelser ska ha varit brittiska?
Njaej, tanken att skapa en myologi för England fanns det från början (observera: icke för britterna, Tolkien avskydde det ordet), få Aelfwine från England skulle åka till Tol Eressea och få höra alla dessa spännande sägner berättas.

Tolkien slopade dock ganska snart den ramberättelsen.

Men även om grundtanken som du säger var att skapa en engelsk mytologi innebär ju inte det att alla varelser i detta mytos skulle vara engelsmän! Hela det geografiska område som är Midgård kan ju knappast motsvaras av den lilla pluttön England.

Däremot skrev ju Tolkien själv att hobbitarna är "förkrympta" engelsmän, och då mer specifikt West Midlanders...

Användarvisningsbild
Halifírien
Medlem
Inlägg: 308
Blev medlem: 8 mars 2004, 17:02
Ort: Linköping

Inlägg av Halifírien » 26 mars 2004, 15:46

Tänk på att det utspelar sig för flera kulturepoker sedan.
Även om det egentligen är poänglöst att sitta och försöka belägga att Tolkien menade det ena eller det andra så har jag alltid tyckt att...

Hober - föreställer engelsk landsbygdsbefolkning, ingen tvekan här.

Gondor - medelhavskultur, typ södra Romarriket fast av mer "ädelt" blod.
Arnor - samma folk, fast i de nordligare kolonierna, exempelvis som romarna i Britannia.

Rohan - ursprungligen halvbarbariskt nomadfolk från norr. Hunner, Vandaler, etc.

alver och dvärgar - borttynande "urfolk", förfäder till dagens skygga skogstomtar och älvor.

Rhún och Kand - östliga imperier, som perserriket, jag tänker på vagnryttarna och så.

Harad - Nordafrika

Vad gäller Sauron så tror jag man är ute och cyklar om man försöker hitta politiska liknelser, snarare i så fall en slags "fallen ängel", fastän satans roll är nog upptagen av Melkor.

Användarvisningsbild
Joohn
Medlem
Inlägg: 123
Blev medlem: 2 augusti 2003, 12:47
Ort: Hallstahammar

Inlägg av Joohn » 26 mars 2004, 19:44

hursomhelst så är Dvärgarna hiphopare :D

Användarvisningsbild
Halbarad
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: 23 februari 2004, 14:41
Ort: Uppsala

Inlägg av Halbarad » 27 mars 2004, 11:00

det Halfirien skrev om att harad var nordafrika kan ju stämma riktigt bra om afrikanerna använda afrikanska elefanter i strid..tycker att det ser bra ut det Halifirien skrev..


Joohn vad menas med dvärgar som hiphoppare? de är väl det folk som i Arda sämst kan röra på sig? eller?

Användarvisningsbild
Joohn
Medlem
Inlägg: 123
Blev medlem: 2 augusti 2003, 12:47
Ort: Hallstahammar

Inlägg av Joohn » 27 mars 2004, 12:52

Halbarad skrev:det Halfirien skrev om att harad var nordafrika kan ju stämma riktigt bra om afrikanerna använda afrikanska elefanter i strid..tycker att det ser bra ut det Halifirien skrev..


Joohn vad menas med dvärgar som hiphoppare? de är väl det folk som i Arda sämst kan röra på sig? eller?
1: Dom är packade hela tiden.
2: Dom gillar stora guldsmycken(se 50 cent :wink: )
3: Dom skiter fullständigt i alla andra (Genrer)

bara lite grann så där :D

Användarvisningsbild
Calan
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: 18 december 2003, 18:51
Ort: Sundsvall

Inlägg av Calan » 27 mars 2004, 15:23

Harads befolkning får mig att tänka på väst och sydafrika mer än nordafrika. Alltså mer blånegrer än araber! Svart skinn, stora guldringar i öronen och vilda. Det får iaf mig att tänka på gamlatiders väst/sydafrikaner.

Seriösa inlägg Joohn, jätteroliga verkligen. Brukar dvärgar vara packade?

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem
Inlägg: 896
Blev medlem: 12 december 2003, 12:18
Ort: Sverige

Inlägg av Usquebaugh » 28 mars 2004, 12:49

Jag kan verkligen se mig dvärgarna som festprissar med storslagna fester. Det känns rätt på något sätt.

/A

Användarvisningsbild
Joohn
Medlem
Inlägg: 123
Blev medlem: 2 augusti 2003, 12:47
Ort: Hallstahammar

Inlägg av Joohn » 28 mars 2004, 13:33

Calan skrev:Harads befolkning får mig att tänka på väst och sydafrika mer än nordafrika. Alltså mer blånegrer än araber! Svart skinn, stora guldringar i öronen och vilda. Det får iaf mig att tänka på gamlatiders väst/sydafrikaner.

Seriösa inlägg Joohn, jätteroliga verkligen. Brukar dvärgar vara packade?
förbjudet att försöka skoja lite?

Användarvisningsbild
Calan
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: 18 december 2003, 18:51
Ort: Sundsvall

Inlägg av Calan » 28 mars 2004, 17:23

Nej absolut inte! Jag bara menade att dina inlägg inte var så seriösa, ok?

Skriv svar