En sak jag funderat på

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
jimPeMelin
Medlem
Inlägg: 135
Blev medlem: 4 januari 2004, 21:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av jimPeMelin » 25 februari 2004, 17:23

Aldarion skrev:Dom som infann sig hos Elrond ville ju söka råd, därför blev dom skickade dit, sen att dom infann sig samtidigt kan ju bero på slump, eller att västerns makter ville så. Folket i Rohan var ganska så "insnöade", det kan vara så att dom inte visste var Vattnadal låg, ellers ens visste om existensen av det vita rådet.
Deras konung var ju under Ormtungas/Sarumans inflytande, så det finns ju uppenbara skäl till varför de inte sökte sig dit på egen hand.

Användarvisningsbild
Aldarion
Medlem
Inlägg: 316
Blev medlem: 22 februari 2003, 14:24
Ort: Svealand

Inlägg av Aldarion » 26 februari 2004, 14:37

Jo, han Ormstunga kan nog ha spelat stor roll också.

Användarvisningsbild
Ogre
Medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: 24 september 2004, 09:50
Ort: Sverige

Inlägg av Ogre » 25 september 2004, 00:54

Rohan var väl ett område som Gondor upplät och Gondor accepterade dessa "vilda och ociviliserade" roherim för att de utgjorde så goda allierade mot Mordor. Skulle tro att Rohan-folket var för långt ifrån noblessen bland alver och Gondor-bor.
Som jag tolkar Rohan så är det lite att liknas vid Vikingar och Gondor mer som Rommare eller Greker. De var bra på att slåss och rida men till ett riktigt viktigt råd var de inte skapta...

Boromir blev kallad till rådet genom upprepade drömmar. Vem som skickat på honom dessa drömmar tror jag inte framgår men det borde vara en smal sak för både Gandalf och Elrond.

Har för mig att det förekommer kommunikation genom drömmar på andra ställen i Tolkiens verk. Någon som vet??

Användarvisningsbild
*P*
Medlem
Inlägg: 325
Blev medlem: 4 april 2002, 11:57
Ort: Den fagra staden Klädskåp

Inlägg av *P* » 25 september 2004, 12:39

Faramir såg väl i en Dröm att Boromir hade dött?

Angående de närvarande vid rådslaget förresten - kan inte Eru och valar haft något med uppslutningen att göra? Tolkien antyder ju i Letters att Gollums död kan ha skett genom deras "manipulering"(vet att det är ett dåligt ordval) och det ligger ju åtminstone nära till hands att det var de som gjorde att Boromir (och Faramir?) drömde som de gjorde.

Användarvisningsbild
Ogre
Medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: 24 september 2004, 09:50
Ort: Sverige

Inlägg av Ogre » 28 september 2004, 10:30

Jag tycker nog mer det lutar mot att Gandalf var "sammankallande" till rådet. Hobbitarna blev ju definitivt ditskickade av G.

Valar tror jag inte skulle blanda sig i detaljerna eller bry sig om att skicka någon dröm till Boromir. Valar hade ju skickat Trollkarlarna för att fixa detta.

Gandalf var ju den som ständigt rände runt och byggde allianser och såg till att ligga bra till i alla läger och hos alla raser (givetvis med undantag av mörkrets makter och raser). Det skulle nog vara omöjligt att få ihop dvärgar, alver och människor om det inte var någon utomstående (med mycket vishet och magi) som kallade dem samman.

Kan vara så att Gandalf kände på sig att Boromir inte skulle komma på en öppen inbjudan eller en direkt uppmaning. Då var det bättre att "plantera" inbjudan i hans drömmar?

Martinus
Medlem
Inlägg: 231
Blev medlem: 11 november 2003, 19:52
Ort: Göteborg

Inlägg av Martinus » 28 september 2004, 11:45

Ogre skrev:Jag tycker nog mer det lutar mot att Gandalf var "sammankallande" till rådet. Hobbitarna blev ju definitivt ditskickade av G.

Valar tror jag inte skulle blanda sig i detaljerna eller bry sig om att skicka någon dröm till Boromir. Valar hade ju skickat Trollkarlarna för att fixa detta.

Gandalf var ju den som ständigt rände runt och byggde allianser och såg till att ligga bra till i alla läger och hos alla raser (givetvis med undantag av mörkrets makter och raser). Det skulle nog vara omöjligt att få ihop dvärgar, alver och människor om det inte var någon utomstående (med mycket vishet och magi) som kallade dem samman.

Kan vara så att Gandalf kände på sig att Boromir inte skulle komma på en öppen inbjudan eller en direkt uppmaning. Då var det bättre att "plantera" inbjudan i hans drömmar?
Finns inget stöd i texten för den teorin. Däremot finns det en allerstädes närvarande försyn -- se bara på hur ringen blir förstörd genom Gollums klumpighet -- så det måste vara Eru som ligger bakom alla dessa profetiska drömmar.

Fili
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 4 november 2004, 15:21
Ort: Uppsala

Inlägg av Fili » 4 november 2004, 15:34

Ytterligare en fundering.
Varför går de (=brödraskapet)? Det skulle väl gå mycket snabbare om de red?

När Pippin tittat i Palantiren tar ju Gandalf och rider med honom på Skuggfaxe och kommer till Minas Tirith.

Användarvisningsbild
Johan Ekstrand
Medlem
Inlägg: 528
Blev medlem: 23 februari 2004, 09:18

Inlägg av Johan Ekstrand » 4 november 2004, 16:36

De hästar som hober använder, skulle knappast Aragorn, Gandalf eller Boromir kunna använda. Eftersom dessa mindre hästar skulle sinka de större fann man det väl onödigt att taga med sådana. Dessutom skulle de ju inte kunna ta med dem över Caradhras, utan bli tvingade att lämna dem i ödemarken.

Fili
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 4 november 2004, 15:21
Ort: Uppsala

Inlägg av Fili » 4 november 2004, 22:34

Alverna hade ju hästar som var jättefina. Kunde de inte låna ut hästar + guide att ta med sig hästarna tillbaka på ett så viktigt uppdrag.

Användarvisningsbild
Ogre
Medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: 24 september 2004, 09:50
Ort: Sverige

Inlägg av Ogre » 5 november 2004, 09:11

En anledning kanske var att det är svårt att gömma 5-6 stora hästar för olika spioner. Hobbitarnas lilla pony gick väl kanske bra att få med sig av vägen.

Sen är det svårt att dölja spåren från 5-6 stora hästar jämfört med att gå.

Dvärgar bruker inte vara ås sugna på att rida... Kanske ville man undvika en tidig konflikt och gå i stället.

Vilda spekulationer :wink:

Martinus
Medlem
Inlägg: 231
Blev medlem: 11 november 2003, 19:52
Ort: Göteborg

Inlägg av Martinus » 5 november 2004, 10:08

Usch, nu kommer jag att tänka på det där hemska filmmanuset som Forrest ackerman m. fl. snickrade ihop åt Tolkien, där det var meningen att brödraskapet skulle rida på jätteörnar hela vägen till Mordor...

Skriv svar