En sak jag funderat på

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Metalxaero
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 23 januari 2004, 15:05
Ort: Sverige - Lappland - Arvidsjaur

En sak jag funderat på

Inlägg av Metalxaero » 21 februari 2004, 16:55

Varför var inget sändebud från Rohan med vid Elronds Råd? Det är ju Gondor och alver och dvärgar.. Men ingen från rohan.. Någon som vet varför eller anledningen till detta?

Användarvisningsbild
Calan
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: 18 december 2003, 18:51
Ort: Sundsvall

Inlägg av Calan » 21 februari 2004, 17:55

Det var egentligen ingen som kallades till rådslaget. Alla kom dit av en slump. Dessutom var det inte så bra tider då i Rohan. Jag tror ingen hade lämnat landet på länge...

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem
Inlägg: 896
Blev medlem: 12 december 2003, 12:18
Ort: Sverige

Inlägg av Usquebaugh » 21 februari 2004, 19:24

Calan skrev:Det var egentligen ingen som kallades till rådslaget. Alla kom dit av en slump. Dessutom var det inte så bra tider då i Rohan. Jag tror ingen hade lämnat landet på länge...
Hur kom Gimli och Gloin dit av en slump?
Hur kom Galdor, som var Cirdans sändebud, dit av en slump?

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem
Inlägg: 827
Blev medlem: 1 oktober 2002, 17:29
Ort: Katrineholm

Inlägg av D. Andersson » 21 februari 2004, 20:04

De sökte väl råd?

Metalxaero
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 23 januari 2004, 15:05
Ort: Sverige - Lappland - Arvidsjaur

Inlägg av Metalxaero » 21 februari 2004, 23:05

Calan: Okej.. Kanske missuppfattade det att dom blev kallade. Har ju läst böckerna men är ju inte så insatt i det ;)

Användarvisningsbild
Jesusmoma
Medlem
Inlägg: 49
Blev medlem: 3 april 2002, 20:36
Ort: Helsingborg, wow, där kommer Bob Hund
Kontakt:

Inlägg av Jesusmoma » 21 februari 2004, 23:59

alla kom dit av en slump, men i peters filmer är dom kallade.
Så där blir det ju lite konstigt. :/

Användarvisningsbild
Calan
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: 18 december 2003, 18:51
Ort: Sundsvall

Inlägg av Calan » 22 februari 2004, 00:53

Det står klart och tydligt i Ringens brödraskap att Elrond inte har kallat någon dit. Alla kom i samma stund och sökte råd...

Användarvisningsbild
jimPeMelin
Medlem
Inlägg: 135
Blev medlem: 4 januari 2004, 21:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: En sak jag funderat på

Inlägg av jimPeMelin » 22 februari 2004, 19:12

Metalxaero skrev:Varför var inget sändebud från Rohan med vid Elronds Råd? Det är ju Gondor och alver och dvärgar.. Men ingen från rohan.. Någon som vet varför eller anledningen till detta?
Theoden var ju inte direkt i tillstånd att leda sitt folk och var väl inte helt ajour med händelseutvecklingen. Jag tvivlar dessutom på att Grima sett det som tillrådligt om kung Theoden tänkt i de banorna och han hade med all säkerhet avstyrt ett sådant handlande.

Jag undrar dock i och med frågan hur insatt Saruman & Grima respektiva kan ha varit på vad som försegick i Vattnadal?

Användarvisningsbild
Calan
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: 18 december 2003, 18:51
Ort: Sundsvall

Inlägg av Calan » 22 februari 2004, 19:22

De borde ha vetat de mesta. De skickade ut en grupp Uruk-Hai för att tillfångata ett par hober. Alltså visste de att brödraskapet var ute "på äventyr". Han visste dessutom att de hade ringen, eller? Han skickade order om att inte plundra hoberna, alltså borde han ha vetat att de hade ringen. Eller iaf något värdefullt till kriget...

Användarvisningsbild
jimPeMelin
Medlem
Inlägg: 135
Blev medlem: 4 januari 2004, 21:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av jimPeMelin » 22 februari 2004, 19:39

Calan skrev:De borde ha vetat de mesta. De skickade ut en grupp Uruk-Hai för att tillfångata ett par hober. Alltså visste de att brödraskapet var ute "på äventyr". Han visste dessutom att de hade ringen, eller? Han skickade order om att inte plundra hoberna, alltså borde han ha vetat att de hade ringen. Eller iaf något värdefullt till kriget...
Gandalf hade ju slängt ur sig så pass mycket när han skulle rådfräga Saruman före Elronds rådslag. Sedan flydde ju G till Edoras med Gwaihir (var det rätt örn nu? jag blandar ihop dem i bland). Theoden skulle alltså kunna ha varit underrättad. Grima skulle också kanske kunna sluta sig till vad Gandalf skulle ta sig till härnäst. Däremot får väl inte Saruman några nya underrättelser om G förrän Caradhras, sedan de lämnat Vattnadal. Han borde dock så pass kunna skicka sina Uruker åt rätt håll (upp längs Anduin) så de skulle möta dem vid Rauros.

Sauron å andra sidan borde ha känt till ringbärarens och kanske Gandalfs ankomst till Vattnadal. Däremot agerar ryttarna som om de inte vissta vart ringbäraren ämnade sig och de borde ju varit underrättade om Sauron haft den kunskapen.

Nä, jag tror ingen annan än Gandalf kan ha anat i förhand att en så stor sammanslutning skulle sammanstråla i Vattnadal, möjligen också Elrond.

Användarvisningsbild
Calan
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: 18 december 2003, 18:51
Ort: Sundsvall

Inlägg av Calan » 22 februari 2004, 21:35

Sauron visste ända sedan han torterade Gollum var ringen befann sig och vart den gick. Jag tror att han visste att den var i Vattnadal, men efter Vattnadal visste han inte mer. Han trodde att den togs till Minas Tirith för att användas i kriget mot honom. Anledningen till att Nazgülerna inte fortsatta jaga ringbäraren är väl att dom byggna upp hären i Minas Morgul?

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Re: En sak jag funderat på

Inlägg av Gothmog » 24 februari 2004, 19:22

Metalxaero skrev:Varför var inget sändebud från Rohan med vid Elronds Råd? Det är ju Gondor och alver och dvärgar.. Men ingen från rohan.. Någon som vet varför eller anledningen till detta?
Saruman lär ha anat att ringen hittats (även om vart den befann kvarstod att besvaras). Jag tror att han genom Gríma sett till att Theoden inte skickade iväg några ryttare.

Användarvisningsbild
Calan
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: 18 december 2003, 18:51
Ort: Sundsvall

Inlägg av Calan » 24 februari 2004, 23:03

Men som sagt, ingen vart kallad till mötet. Alla kom dit av en ren slump. Kanske så kom det ingen ryttare från Rohan bara av slumpen?

Användarvisningsbild
Aldarion
Medlem
Inlägg: 316
Blev medlem: 22 februari 2003, 14:24
Ort: Svealand

Inlägg av Aldarion » 25 februari 2004, 10:39

Dom som infann sig hos Elrond ville ju söka råd, därför blev dom skickade dit, sen att dom infann sig samtidigt kan ju bero på slump, eller att västerns makter ville så. Folket i Rohan var ganska så "insnöade", det kan vara så att dom inte visste var Vattnadal låg, ellers ens visste om existensen av det vita rådet.

Användarvisningsbild
Halbarad
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: 23 februari 2004, 14:41
Ort: Uppsala

Inlägg av Halbarad » 25 februari 2004, 15:45

alla kom väl inte samtidigt? var det inte så att t.ex boromir hade kommit precis timmen innan rådslaget.frodo der ju att han hade ridstövlar på sig och dammig tröja..gimli o gloin hade väl varit där några dagar? så hlet samtidigt kom de inte

Skriv svar