Åsikter om sagan om konungens återkomst *spoiler varning*

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Ailios
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: 11 juni 2003, 20:14
Ort: Sweden

Inlägg av Ailios » 7 januari 2004, 00:25

Jag tycker han inte borde ha sjungit versen.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 7 januari 2004, 02:24

mellon skrev:Jag håller med. Bilbo ser konstig ut. Lite dåligt sminkat av de i övrigt skickliga sminköserna. Han ser ju helt "konstgjord" ut, och för övrigt tycker jag det stämmer illa med boken - inte har han blivit SÅ gammal och skröplig på det år ( eller två) som går från det att de förstör ringen till att de slutligen åker från grå hamnarna?
I boken går det ju över 17 år mellan det att Bilbo blir fri från Ringen, och tills Frodo ser honom på nytt. Detta har komprimerats i filmen, men redan i boken kommenteras det att bilbo har åldrats betydligt.
Ayrabeth skrev:Och när de rider till Svarta porten å står där med sina hästar, och sedan när anfallet börjer är hästarna med ens borta och de springer fram.
Det har gjorts ett stort klipp där (scenen med Saurons språkrör), så vänta tills ROTK: EE tills du säger att det är en miss.

Användarvisningsbild
mellon
Medlem
Inlägg: 128
Blev medlem: 27 juli 2003, 17:17
Ort: Sverige

Inlägg av mellon » 7 januari 2004, 03:51

B Hellqvist skrev:
mellon skrev:Jag håller med. Bilbo ser konstig ut. Lite dåligt sminkat av de i övrigt skickliga sminköserna. Han ser ju helt "konstgjord" ut, och för övrigt tycker jag det stämmer illa med boken - inte har han blivit SÅ gammal och skröplig på det år ( eller två) som går från det att de förstör ringen till att de slutligen åker från grå hamnarna?
I boken går det ju över 17 år mellan det att Bilbo blir fri från Ringen, och tills Frodo ser honom på nytt. Detta har komprimerats i filmen, men redan i boken kommenteras det att bilbo har åldrats betydligt.

[.
ja, men bara 2-3 år från det att de träffas i vattnadal vid elronds rådslag, och tills dess de slutgiltigt ger sig av från grå hamnarna. Jag tycker han har åldrats löjligt mycket på så kort tid i filmen!

Användarvisningsbild
L. Josephson
Medlem
Inlägg: 1038
Blev medlem: 23 oktober 2002, 00:06
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av L. Josephson » 7 januari 2004, 06:30

Åldras han inte extremt mycket (snabbare) pga. han inte har ringen kvar som hejdade sin ålder tidigare.

Användarvisningsbild
mellon
Medlem
Inlägg: 128
Blev medlem: 27 juli 2003, 17:17
Ort: Sverige

Inlägg av mellon » 7 januari 2004, 13:27

jo, jag vet - men jag tycker ändå de har överdrivit detta otroligt mycket i filmen. i boken verkar han bara vara lätt senil, och inte ett sådant vrak som han är i filmen.

Och som sagt - sminkningen är dålig, tycker jag!

Användarvisningsbild
jimPeMelin
Medlem
Inlägg: 135
Blev medlem: 4 januari 2004, 21:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av jimPeMelin » 7 januari 2004, 14:00

eöl mörkalven_...
Jag ä ny här och känner inte till alla men jag antar att Eöl du pratar om är nån annan medlem på forumet, för Eöl var väl inte med i filmen? :?

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem
Inlägg: 828
Blev medlem: 8 juni 2002, 22:56
Ort: Stockholm

Inlägg av Eowyn » 7 januari 2004, 19:10

jimPeMelin skrev:
eöl mörkalven_...
Jag ä ny här och känner inte till alla men jag antar att Eöl du pratar om är nån annan medlem på forumet, för Eöl var väl inte med i filmen? :?
japp..det va så det va...men jag årkade inte tänka och då blev det så.. :oops:


jag vet att dom skrev att han var väldig gammal och skröplig men som sagt, hanva inte snyggt sminkad..det såg då fel ut tycker jag!

Användarvisningsbild
L. Josephson
Medlem
Inlägg: 1038
Blev medlem: 23 oktober 2002, 00:06
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av L. Josephson » 8 januari 2004, 10:40

Aeglos skrev:
L. Josephson skrev:En sak till jag blev lite fundersam över, varför är inte Sauron's "diplomat" med? Jag trodde att han skulle vara, till och med sett bilder på det från filmen?
Han är med i Extended Version.
Han spelas av samme man som är tunnelbane-vakten i Matrix Revolutions.
Han som slår in Neo i väggen.
Är det Bruce Spence du menar?

Användarvisningsbild
Ayrabeth
Medlem
Inlägg: 109
Blev medlem: 25 maj 2003, 20:01
Ort: sthlm

Inlägg av Ayrabeth » 8 januari 2004, 17:43

Ayrabeth skrev:Och när de rider till Svarta porten å står där med sina hästar, och sedan när anfallet börjer är hästarna med ens borta och de springer fram.
B Hellqvist skrev:Det har gjorts ett stort klipp där (scenen med Saurons språkrör), så vänta tills ROTK: EE tills du säger att det är en miss.
Jag hoppades på det, men då klippet är med i själv bio-versionen är det jue en sorts miss..inte miss på så sätt att de inte varit medvetna om det, utan snarare att de just gjort ett klipp som säkert förvillar en del bland pubilken.

Användarvisningsbild
CJBackfire
Medlem
Inlägg: 995
Blev medlem: 2 oktober 2002, 13:40
Ort: sverige

Inlägg av CJBackfire » 8 januari 2004, 22:17

filmen äger..
1000 gånger bättre än boken...*Take Cover*
nä allvarligt tycker böckerna var riktigt sega..

Användarvisningsbild
Endor
Medlem
Inlägg: 161
Blev medlem: 8 juni 2003, 16:00
Ort: Vattendalen

Inlägg av Endor » 8 januari 2004, 22:42

Dom kanske var sega men dom är rätt mycket bättere än filmen :x

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 9 januari 2004, 00:18

Kapten_Gars skrev:Vad gäller Sauron och hans ev gestaltning så är det ett exempel på hur filmskaparna är "damned if you do, damned if you don't" eftersom fansen had klaagt på dem om de gett Sauron en fysisk gestalt i filmen, något som är mycket omtvistat om han har eller inte bland de Tolkien-lärde.
Just därför borde de väl ha gjort det enda raka, nämligen att inte visa hans gestalt så övertydligt på duken, utan lämna detta mer till tittarnas egen fantasi. Jag har i och för sig inte heller någon klar bild av hur han borde ha sett ut (vilket aldrig har stört mig), men en sak kan jag säga: åtmintone inte så som han gör i filmen ...

Jag tror att det hade varit betydligt mer både suggestivt och övertygande att inte ställa honom mitt framför kameran, utan låta honom agera mest med rösten och den omgivande miljön.

Men detta med övertydligheten är i och för sig ett genomgående tema i filmerna. Ack, hur mycket mer övertygande hade t ex inte de svarta ryttarna varit om de blott skymtat i fjärran (som i boken) i stället för att närbildas redan i början av första filmen!

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem
Inlägg: 848
Blev medlem: 5 november 2002, 12:51

Inlägg av Gatzu » 9 januari 2004, 01:42

CJBackfire skrev:filmen äger..
1000 gånger bättre än boken...*Take Cover*
nä allvarligt tycker böckerna var riktigt sega..
Kan inget annat än att hålla med.

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 9 januari 2004, 20:56

Kan inget annat än att hålla med.
Kan det vara för att de fokuserar mer på miljöbeskrivningar, lågmälda scener, trovärdiga personer och handlanden, samt filosofiska spörsmål? :D

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem
Inlägg: 848
Blev medlem: 5 november 2002, 12:51

Inlägg av Gatzu » 10 januari 2004, 01:09

Danne skrev:
Kan inget annat än att hålla med.
Kan det vara för att de fokuserar mer på miljöbeskrivningar, lågmälda scener, trovärdiga personer och handlanden, samt filosofiska spörsmål? :D
Ungefär (utom det där med filosofiska spörsmål ;) )

Skriv svar