Åsikter om sagan om konungens återkomst *spoiler varning*

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 4 januari 2004, 23:29

Något jag irriterade mig på i motsats till dig Sarvi, var att Smeagol så fort börjar babbla om precious, vilket är en alltför drastisk förändring på för kort tid tycker jag. Från boken fick jag inte intrycket att det gick så fort, inte heller att de började bråka om ringen på en gång... Men jag kan minnas fel. Jag gillade det inte i alla fall. :)

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 5 januari 2004, 15:42

Theodred var ju helt klart bäst måste jag erkänna. HAN är en riktig kung. Och en jäkel påatt hålla inspirerande tal för den delen också, fick en riktig adrenalinkick när jag hörde det, bägge gångerna jag såg på filmen. *Ryser av vällust* :D

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 5 januari 2004, 15:50

En sak som slog mig var underhåll.

Hur försörjer sig städerna, eftersom de verkar sakna åkrar runtomkring, stora boskapshjordar? de kan inte importera/handla eftersom städerna saknar vägar eller hamnar, eller är det bara en film miss.

Sedan hur försörjer sig 100 000 orker i Mordor, landet verkar inte särskilt fruktbart. Själv saknade jag de 2-4 mil långa karavanen med underhåll när orkerna marcherade ut. Framförallt hur underhåller man en olifant med tanke på hur stora de är och de verkar inte finnas mycket gräs ute på slätten.

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 5 januari 2004, 16:57

Sedan hur försörjer sig 100 000 orker i Mordor, landet verkar inte särskilt fruktbart. Själv saknade jag de 2-4 mil långa karavanen med underhåll när orkerna marcherade ut. Framförallt hur underhåller man en olifant med tanke på hur stora de är och de verkar inte finnas mycket gräs ute på slätten.
Jag har för mig att jag har läst någonstans att Mordor hade en hel del lantbruk för sig i den östra delen, kring sjön Núrnen, där marken troligen var mer fruktbar.

Flavius Aëtius
Tidigare medlem
Inlägg: 162
Blev medlem: 27 juli 2002, 22:11
Ort: Rom

Inlägg av Flavius Aëtius » 5 januari 2004, 23:13

Äcklig bra tycker den va bättre än 1an och 2an men gillar inte när legolas hoppar upp på olifanten men gimlis kommentar var dessto bättre :lol:
Nack delen var att alla i hela j***a bio salongen satt å käkade massa med godis speciellt dom runt mej lite irreterande när man försöker titta på filmen grrrr....

Användarvisningsbild
gjabben
Medlem
Inlägg: 369
Blev medlem: 24 juni 2003, 11:12
Ort: lomma

Inlägg av gjabben » 5 januari 2004, 23:22

Håller verkligen med om att Legolas anfall mot Oliphanten var överdriven. Tycker för övrigt Gimli var bra i den här.. Han höll humöret uppe precis som Gollum.. Tyckte det var bra när Frodo puttade ner Gollum knuffade ner Gollum för klippan så att de flesta trodde han dog.. Men jag hade förväntat mig för mycket av filmen.. Mouth of Sauron kom till exempel aldrig med.. inte heller Gandalfs möte med häxmästarkungen i Minas Tirith.. Tyckte Pelennors slätt var bra.. Men senare blev det bara trögare.. De var mäktigt när Sam bärde Frodo upp för Domedagsberget i slutet.. När Gollum trillade ner i lavan blev inte riktigt som jag tänkt mig men var nöjd med det.. Örnarna var bra gjorda men musiken var jag missnöjd med i Trean.. har varit mycket bättre musik i ettan å tvåan.. Det bästa i hela filmen var lätt när Bilbo frågade i slutet efter ringen :D

mina synpunkter på trean.. tror jag fick med allt jag ville ha sagt..

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem
Inlägg: 828
Blev medlem: 8 juni 2002, 22:56
Ort: Stockholm

Inlägg av Eowyn » 6 januari 2004, 12:06

jag tycker att Bilbo såg HELT FEL ut när han kom i slutet av filmen, där när han frågade efter ringen...helt FEEEL!!!

Användarvisningsbild
L. Josephson
Medlem
Inlägg: 1038
Blev medlem: 23 oktober 2002, 00:06
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av L. Josephson » 6 januari 2004, 12:38

Eowyn skrev:jag tycker att Bilbo såg HELT FEL ut när han kom i slutet av filmen, där när han frågade efter ringen...helt FEEEL!!!
Varför tycker du det?

Användarvisningsbild
Eöl mörkalven_
Medlem
Inlägg: 171
Blev medlem: 13 april 2002, 17:50
Ort: Stockholm, Värmdö
Kontakt:

Inlägg av Eöl mörkalven_ » 6 januari 2004, 15:13

Eowyn skrev:jag tycker att Bilbo såg HELT FEL ut när han kom i slutet av filmen, där när han frågade efter ringen...helt FEEEL!!!
Står ju visserligen i boken 8)

Användarvisningsbild
mellon
Medlem
Inlägg: 128
Blev medlem: 27 juli 2003, 17:17
Ort: Sverige

Inlägg av mellon » 6 januari 2004, 15:27

Jag håller med. Bilbo ser konstig ut. Lite dåligt sminkat av de i övrigt skickliga sminköserna. Han ser ju helt "konstgjord" ut, och för övrigt tycker jag det stämmer illa med boken - inte har han blivit SÅ gammal och skröplig på det år ( eller två) som går från det att de förstör ringen till att de slutligen åker från grå hamnarna?

Användarvisningsbild
azagul
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 1 januari 2004, 01:50
Ort: stockholm
Kontakt:

Inlägg av azagul » 6 januari 2004, 16:07

Det ABSOLUT största misstaget i filmen var när de goda samlades framför mördörs svarta port och ställde sig i en stor ring. Det är ju två ringar i boken! :x

Användarvisningsbild
Ayrabeth
Medlem
Inlägg: 109
Blev medlem: 25 maj 2003, 20:01
Ort: sthlm

Inlägg av Ayrabeth » 6 januari 2004, 19:33

Och när de rider till Svarta porten å står där med sina hästar, och sedan när anfallet börjer är hästarna med ens borta och de springer fram.

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem
Inlägg: 828
Blev medlem: 8 juni 2002, 22:56
Ort: Stockholm

Inlägg av Eowyn » 6 januari 2004, 21:20

Ayrabeth skrev:Och när de rider till Svarta porten å står där med sina hästar, och sedan när anfallet börjer är hästarna med ens borta och de springer fram.
ja! jag la märke till det när jag såg filmen andra gången.


eöl mörkalven_... jag vet att han ser jäättegammal ut men han va så HILMA FEEEEL!!!! han såg helt enkelt inte ut som jag tänkte mig honom. och ag tycker då inte att dom jhar förbättrat honom det minsta. bara gjort drastiska fel hela vägen ed den Bilbo...

Användarvisningsbild
Endor
Medlem
Inlägg: 161
Blev medlem: 8 juni 2003, 16:00
Ort: Vattendalen

Inlägg av Endor » 6 januari 2004, 23:29

En sak jag har funderat över är den sång som Aragon/Elessar sjöng är det den vers som är med i trilogin som löd :
...Från havets viddtill Midgård jag kommer:på denna ort vill jag leva och efter mej mina arvingars rad intill världens ände och fall!...
Kan det varit den?

Användarvisningsbild
mellon
Medlem
Inlägg: 128
Blev medlem: 27 juli 2003, 17:17
Ort: Sverige

Inlägg av mellon » 7 januari 2004, 00:20

ja

Skriv svar