Åsikter om sagan om konungens återkomst *spoiler varning*

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 18 december 2003, 16:39

Ygge skrev:Jag tycker att det var alldeles för lite orcher utanför Minas Tirith ....
Du är medveten om att antalet orcher med flera utan för Minas Tirith i filemn är ca 4-5 gånger större än i böckerna? :wink:

Och Nazgulerna slår rätt hårt i böckerna också även om de inte slåss fysiskt men skräcken de sprider lamslår försvarna nästan helt varhelst de dyker ner från himmelen.
/Daniel

Användarvisningsbild
Aeglos
Medlem
Inlägg: 239
Blev medlem: 30 juni 2003, 17:34
Ort: Sundsvall

Inlägg av Aeglos » 18 december 2003, 18:17

Som tur är så är Gandalf där och gjuter mod i de lamställda.

Vilken jä*la respekt han lär ha haft alltså :?

Användarvisningsbild
L. Josephson
Medlem
Inlägg: 1038
Blev medlem: 23 oktober 2002, 00:06
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av L. Josephson » 19 december 2003, 19:48

Lord of the Rings: The Return of the King - imdb

Filmen har hela 9.1 i snitt och är rankad åtta av alla filmer i databasen 8O
sen kollade jag på deras forum och såg möjliga scener i extended.
-Saruman getting killed by Wormtounge in Isengard

This scene was definatly filmed and will definatly be in the Extended Edition

-Merry getting 'knighted' by Theoden

Definatly filmed, as it can be seen in many trailers. Wether or not it is in the EE is unsure, yet Theoden seems to have a good relationship with him in ROTK when he tells him he cannot fight, so I'm quite confident it will be in.

-Aragorn, Gimli, Legolas and the Undead killing all the Corsairs and hijacking the ships

This scene was definatly filmed and PJ has confermed it will be in the EE. He has also claimed that himself (as the Corsair leader) and Aragorn have a two minute fight, and eventually is killed by Legolas. Could be silly, but if not, a scene worth the wait.

-The Witch King confronts Gandalf

Definatly filmed and can be found on many posters. The scene apparently takes place on the walls rather than at the gates. This confronation is highly hinted at, with the Witch King telling an Orc, that "I will break him" (referring to Gandalf). This scene will most likely take place while Gandalf and Pippin are riding up to save Denethor, and the Witch King will fly away to the Rohirrim.

-Eomer finds Eowyn 'dead'

This scene is in the trailer and has been reported to have been seen by press months ago. It also has been said that it is a very powerful scene, and Eomer (Karl Urban) shows excellent acting skills.

-House of Healing

Definatly filmed, PJ has said they had to take it out because of pacing reasons. I completly agree, because semi-nonbook-fans would have found it hard to have those scenes in there. It will be in the EE for us. Also, Pippin tells a very sick Merry that he will look after him, and immeadiatly they are off the the Black Gate and Merry is perfectly fine. I think a good chunk of EE footage will be here.

-Farimir and Eowyn's wedding

I can't quite remember if they acually get married in the book, but I recall a report earier on the year that someone was on set when their wedding was filmed. A scene with them kissing is definatly filmed, whether or not it is in the House of Healing or not is unknown.

-More Sam, Frodo and Mordor scenes

I haven't heard anything about this, yet in the film, it seems hinted at. They suddenly are wearing their old clothes and have gone a great distance into Mordor. Perhaps the scene where they are found by a band of Orcs, who don't notice that they are Hobbits, and the jump off the bridge will be in there. These types of scenes I have no proof on.
Senast redigerad av 1 L. Josephson, redigerad totalt 19 gånger.

Användarvisningsbild
Threviel
Medlem
Inlägg: 78
Blev medlem: 24 maj 2002, 00:24
Ort: Götlaborg

Inlägg av Threviel » 19 december 2003, 19:50

Jag funderade på en sak, var det inte en kulle framför Morannon (Mordors portar om jag minns rätt) som Sam ramlar nerför i De två tornen? Vad hände med den kullen under slaget i RotK?

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem
Inlägg: 827
Blev medlem: 1 oktober 2002, 17:29
Ort: Katrineholm

Inlägg av D. Andersson » 19 december 2003, 20:16

Threviel skrev:Jag funderade på en sak, var det inte en kulle framför Morannon (Mordors portar om jag minns rätt) som Sam ramlar nerför i De två tornen? Vad hände med den kullen under slaget i RotK?
:lol: :lol: :lol: Tack för den. En berättigad fråga, får jag lov att säga.

Jag störde mig på ett flertal saker. För att lista några:

För det första Aragorns två tal. De saknar innehåll och hans röst är som ett dagisbarns. Jämför med Mel Gibsons tal i Braveheart.

För det andra strålkastarscenerna, t.ex. Gandalfs stav och, värst av allt, Saurons öga.

För det tredje domedagsberget. Inte berget i sig, men scenerna. Frodo håller på att trilla ner men håller sig fast med fingertopparna trots att han inte ens orkade gå eller ha ögonen öppna bara några minuter tidigare, precis som de senaste dagarna. När Gollum sjönk ner var det rena barnprogamsscenen. Samma sak med Ringen. Att Frodo faktiskt ville behålla den och fick fingret avhugget är däremot positivt, jag var orolig för att PJ skulle göra Elijah till en ännu värre hjälte.

För det fjärde dödsarmén. Som någon i ett annat forum sa, orcherna dränktes av diskmedel.

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 19 december 2003, 20:44

Jag tycker att filmen var betydligt bättre än den andra filmen, och dessutom att det var den av filmerna som höll sig närmast boken.

Jag tyckte dessutom att den hade ett flyt, som saknades i de två första filmerna. Mindra hackigt klippt, om ni förstår vad jag menar. Det tycker jag själv är oerhört intressant, eftersom Jackson i intervjuer har sagt att han fick fria tyglar i den tredje filmen, jämfört med de andra två. Han kanske borde har fått det redan tidigare, är min slusats...
För det första Aragorns två tal. De saknar innehåll och hans röst är som ett dagisbarns. Jämför med Mel Gibsons tal i Braveheart.
Jag tycker Mortensen är fantastisk som Vidstige, men mindre bra som Elessar.

Däremot fick jag gåshud och tårar i ögonen av Théodens tal, och den efterföljande ritten.

Boromir III
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: 31 augusti 2003, 15:46
Ort: Uppsala

Inlägg av Boromir III » 20 december 2003, 01:25

Theoden var enligt mitt tycke filmens kung.
Vilken pondus, fantastiskt kraftfullt skådespeleri.

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 20 december 2003, 08:48

Jag måste säga att jag tyckte att skådespeleriet överlag lyft sig ett par snäpp från de tidigare filmerna (där det på intet sätt var dåligt!). De flesta lyckades med fantastiska rollprestationer, men särskilt Billy Boyd och Sean Astin tycker jag lös klarare än de övriga.

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem
Inlägg: 827
Blev medlem: 1 oktober 2002, 17:29
Ort: Katrineholm

Inlägg av D. Andersson » 20 december 2003, 11:43

Som nämnt, Billy Boyd och Dominic Monhagans show när de plundrar Orthancs förråd är ju underbar! Måste säga att jag gillade sången också, den gav ett skönt avbrott utan att vara avbrott, eller vad man ska säga.

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem
Inlägg: 828
Blev medlem: 8 juni 2002, 22:56
Ort: Stockholm

Inlägg av Eowyn » 20 december 2003, 17:56

jag tyckte att när Rohan attackerade och pippin sjöng var en helt unerbar scen...

och när dom tände elden uppe i bergen mellan Gondor och Rohan (vad dom nu kallas) var väldigt härligt...så vackert...

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 20 december 2003, 21:57

Jag måste säga att det var en väldigt bra film, även om den inte stämmer med boken på många ställen. När Theoden talar till Rohirrim och sedan ropar "Death!" så fick jag tår på min kind, precis som när jag läste boken första gången. Det är någontin speciellt med kungar som rider in i övermakten, övertygad om att det är ett sista försök till ära... Och till och med när Aragorn började sjunga så tyckte jag att det var överkomligt, även om jag annars brukar kräkas åt sång i film.

Nåt som störde mig var att Aragorn kommer med en miljon spöken till Minas Tirith, medan det hade varit maffigare att ha det som i boken - att söderns trupper samlas kring hans fana (Dol Amroth's riddare tillexempel). Det var för mycket Ajax som sagt, de svepte bort allting i sin väg och förtog prestationen i segern.

Att Denethor kastar sig från klippan var helt omotiverat. Dessutom verkar hans galenskap helt omotiverad utan scener som förklarar den.

Sauron som ett öga - What is that about? Dessutom funkar det som ett sökljus, inbyggd spotlight - vad praktiskt! Jag kan förstå behovet av att illustrera vart Sauron riktar blicken (mot Frodo!), men det problemet hade undvikits om man hållit sig till boken och Sauron väl snarare använde sig av Palantiren, och så kunde man visat hur han i humanoid skepnad riktar denna mot olika ting.

Annars en riktigt bra fantasyfilm!

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 20 december 2003, 23:32

Dûrion,
Håller med dig vad gäller De Dödas Arme, själv visste jag om att de skulle ersätta trupperna från södra Gondor men utförandet av scenen funkar inte för mig. En av filmens svagaste delar tillsammans med Denethor. Problemet är att det i filmen hade tagit tid att etablera att det fanns trupper i södra Gondor och på något sätt förklara att Aragotn fick befälet över dem. Vi som har läst böckerna tycker det är enkelt men filmmakarna måste se till alla besökare. Sedan så är det nog garanterat för mycket begärt att Peter Jackson skall låta bli att använda en monster/skräckfilms effekt maximalt, en av hans "dåliga" sidor som man får köpa för att få med hans bra sidor.
(Fast skall man vara petig så är Dol Amroths ridderskap ju redan inne Minas Tirith i böckerna :wink: .)

Vad gäller Sauron och hans ev gestaltning så är det ett exempel på hur filmskaparna är "damned if you do, damned if you don't" eftersom fansen had klaagt på dem om de gett Sauron en fysisk gestalt i filmen, något som är mycket omtvistat om han har eller inte bland de Tolkien-lärde.
En Palantir scen hade inte varit en lika "enkel" och "effektiv" lösning som spotlight ögat. Är inte jätte förtjust i effekten men förstår varför den användes.

Fast jämfört med den styggelse (bort med 2 hober, krigar-Arwen mm) som Miramax ville ha iform av 2 och sedan 1!! film så är de här versionerna ett under av renlärighet. Särskilt med tanke på att bakom det hela står ett företag med halvdan ekonomi och enorma vinst krav på sin 5 miljarders produkt (New Line vill ha en vinst på 20 miljarder på filmerna.... 8O ).
/Daniel

Användarvisningsbild
L. Josephson
Medlem
Inlägg: 1038
Blev medlem: 23 oktober 2002, 00:06
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av L. Josephson » 21 december 2003, 00:04

De har redan klarat gränsen? de både första filmerna har spelat in tre miljader dollar

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 21 december 2003, 08:44

L. Josephson skrev:De har redan klarat gränsen? de både första filmerna har spelat in tre miljader dollar
Nja, 3 miljarder dollar är knappt 22 miljarder kronor och vinst= pengarna man har över när man betalat alla kostnader och skulder. Så New Line måste tjäna 5 miljarder (filmkostnaderna)+20 miljarder (sin önskade vinst)+ ??? miljarder (vinst % som andra bolag skall ha). Miramax och de andra som har del av rättigheterna skall ju ha en viss % av vinsten. Så man är nära att klara sitt mål men klassisk girighet gör nog att man vill ha in så mycket $$ som möjligt. Särkilt när New Lines andra filmer inte gått särskilt bra.
/Daniel

Användarvisningsbild
L. Josephson
Medlem
Inlägg: 1038
Blev medlem: 23 oktober 2002, 00:06
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av L. Josephson » 21 december 2003, 11:48

Ja men det lär de klara pga. rotk, den lär ju slå alla kassarekord...
Senast redigerad av 1 L. Josephson, redigerad totalt 21 gånger.

Skriv svar