Sagan om ringen+illustrerad vetenskap

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem

Sagan om ringen+illustrerad vetenskap

Inlägg av UrsusRex » 8 december 2003, 16:40

Vet inte om jag tabbar mig nu? Kanske har detta redan sagts i forumet?

Men senaste nummret av Illustrerad vetenskap (nr.17) har en specialartikel om "historien bakom Sagan om ringen". Jag har inte tidningen själv men blädrade i kön på ICA. Kanske något för er ringen intresserade? :)

Såg bla att de jämförde kampen mot öster som kampen mot muslimerna under medeltiden, något jag har för mig ni har sågat här på skalman nån gång? Men som sagt jag har inte tidningen så jag vet inte riktigt, läste som snabbast i väntan på att betala mina varor.
Men artikelns innebörd är i vilket fall att Tolkien "skapade en mytologi åt det brittiska folket vilket han tyckte de saknade" ungefär.

(finns också en artikel om den "nya" osynliga ubåtstekniken... ;) )

Mvh
Björn

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem

Re: Sagan om ringen+illustrerad vetenskap

Inlägg av D. Andersson » 8 december 2003, 18:04

UrsusRex skrev:Såg bla att de jämförde kampen mot öster som kampen mot muslimerna under medeltiden, något jag har för mig ni har sågat här på skalman nån gång?
Alla är väl emot att betrakta LOTR som en allegori, men samtidigt är böckerna inspirerade av medeltidens Europa, kanske främst Bysans. Jag spekulerar själv ivrigt kring teorin om att det är kraftigt inspirerat av korstågen och kriget mot diverse österländska stammar.

Eruenion
Medlem

Inlägg av Eruenion » 9 december 2003, 16:45

Visst är det möjligt att tolkien blev inspirerad av det, men i så fall troligen bara på ett undermedvetet plan.

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem

Inlägg av D. Andersson » 9 december 2003, 18:49

Ungefär som med Gandalfs namn? ;)

Det är mycket möjligt att han medvetet lät sig inspireras av det.

Användarvisningsbild
KättarAngus
Medlem

Re: Sagan om ringen+illustrerad vetenskap

Inlägg av KättarAngus » 12 december 2003, 09:50

UrsusRex skrev: Såg bla att de jämförde kampen mot öster som kampen mot muslimerna under medeltiden, något jag har för mig ni har sågat här på skalman nån gång?
Om inte annat så sågade Tolkien själv jämns med marken alla allegoriska tolkningar av hans verk. Av en händelse råkar jag ha ett ex. av singelvolymen på engelsk pocket, tryckt av Unwin, liggandes på skrivbordet. Där står i förordet på sid. 9, efter att beskrivit försöken att dra paralleller till världskrigen:

"Other arrangements could be devised according to the tastes or views of those who like allegory or topical reference. But I cordially dislike allegory in all its manifestations, and always have done so since I grew old and wary enough to detect its prescence. I much prefer history, true or feigned, with its varied applicability to the thought and experience of the readers. I think that many confuse 'applicability' with 'allegory'; but the one resides in the freedom of the reader, and the other in the purposed domination of the author."

/Angus

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem

Inlägg av D. Andersson » 12 december 2003, 10:30

Med tanke på den enorma mängden rippat material är det närmast löjligt att blåneka till att han kunde ha tagit inspiration. Har för mig att det gondorianska adelslivet är inspirerat av Bysans' inre lekar, och att Gondors krona är en kopia av någon egyptisk.

Eruenion
Medlem

Inlägg av Eruenion » 12 december 2003, 12:49

Visst, det är omöjligt att undvika att dra vissa "rip-offs" i ett verk av den här kalibern, men att därifrån ta steget till att hävda att det är en allegori är ganska befängt.

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem

Inlägg av D. Andersson » 12 december 2003, 13:56

Och att neka till stora tydlgiga inspirationer bara för att det inte är en ren allegori är också lite snett. :)

Användarvisningsbild
Katarina
Medlem

Inlägg av Katarina » 12 december 2003, 16:22

Fast inspiration (eller för all del stöld) har ju inget med allegori att göra.

Allegori=inläggande i ngt af en annan, djupare betydelse än den närmast liggande, yttre, sinnliga; andlig tydning; djupare liggande, andlig betydelse i ngn framställning; andlig mening

eller= framställning, som till hela sin mening är bildlig(t) o. skall betyda ngt annat, än orden i o. för sig innebära.

(SAOB)

Eruenion
Medlem

Inlägg av Eruenion » 12 december 2003, 19:29

Tolkien har aldrig nekat till att han använt vissa inspirationskällor från vår värld, men han har heller aldrig bekräftat det.

Det enda han har sagt är att LOTR inte på något sätt är tänkt som en allegori, vilket många (bl.a. vår käre Ohlmarks) hävdade att det var.

Skriv svar