Alvernas åldrande (?)

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem
Inlägg: 896
Blev medlem: 12 december 2003, 12:18
Ort: Sverige

Inlägg av Usquebaugh » 5 maj 2004, 09:03

Gothmog skrev:Eftersom jag inte kunde hitta något årtal när alverna vaknade vid den där sjön, så utgår jag ifrån att dom vaknade i början av Years of the Trees...isåfall skulle Círdan vara 17545 år gammal.
Med hänsyn till detta påstående så står det på "Annals of Arda" att Cirdan och några av de andra gamla alverna föddes i Cuivienen år 1050 "Valian Year of the Trees". Det står också att noldor lämnar Valinor 1496 V.Y.t. Innebär detta att trädens år skulle vara däremellan eller? Var har denna information kommit från, har aldrig sett den skriven någonstans tidigare. Nån som vet? Är det en tillförlitlig information?

http://www.annalsofarda.dk/annals-of-ar ... /Elves.htm

/A

Viking`
Ny medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 12 mars 2004, 19:22
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Viking` » 5 maj 2004, 16:15

Gothmog skrev:De sätt jag känner till att alver har dött på är krig, sjukdomar orsakade av fiender och problematisk barnafödandet (Feänors mamma dog så)...det Silmarillion och LOTR säger att de kan även dö av sorg har jag inte stött på eller isåfall missat det.
Jag har tolkat det som om hon inte skadades av barnafödseln, utan "dog" pga att Feanors ande var så pass stark att det krävts så pass mycket av henne att bära honom. Kanske har missuppfattat dig dock :)

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem
Inlägg: 896
Blev medlem: 12 december 2003, 12:18
Ort: Sverige

Inlägg av Usquebaugh » 6 maj 2004, 13:56

Viking` skrev:
Gothmog skrev:De sätt jag känner till att alver har dött på är krig, sjukdomar orsakade av fiender och problematisk barnafödandet (Feänors mamma dog så)...det Silmarillion och LOTR säger att de kan även dö av sorg har jag inte stött på eller isåfall missat det.
Jag har tolkat det som om hon inte skadades av barnafödseln, utan "dog" pga att Feanors ande var så pass stark att det krävts så pass mycket av henne att bära honom. Kanske har missuppfattat dig dock :)
Jo, men det är väl det som Gilithil säger i inlägget efter, eller?

/A

thorin
Medlem
Inlägg: 54
Blev medlem: 8 januari 2004, 22:12
Ort: stockholm

Inlägg av thorin » 9 maj 2004, 23:56

ang cirdans ålder.. ni kan inte räkna trädår som solår.. solåren var mkt kortare..


och.. Enligt förlorade sagornas bok 1 åldras alver, men mycket långsamt. jag pallar inte hitta citat men det står typ bara att alver åldras mycket långsamt (har för mig att rumil berättar detta) och inte förrens efter tiotusen sekler ,dvs en miljon år kuvar åldern deras styrka. (s 99) pocket verisionen av sagorna nr 1.

vad som menas är att alverna åldras men inte dör av ålder.. det står ju iofs i mycket tidiga verisionen i fsb men det finns så vitt jag vet ingenting av tolkien som motsätter sig detta

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem
Inlägg: 896
Blev medlem: 12 december 2003, 12:18
Ort: Sverige

Inlägg av Usquebaugh » 10 maj 2004, 09:01

Jag tror inte Gothmog räknade solår som valiska år, ett valiskt år är ju ungefär 9.5 solår, och det tror jag Gothmog vet. Försökte räkna lite själv på Cirdans ålder med de uppgifter som finns i Annals of Arda och siffrorna stämmer hyfsat överens...

/A

thorin
Medlem
Inlägg: 54
Blev medlem: 8 januari 2004, 22:12
Ort: stockholm

Inlägg av thorin » 11 maj 2004, 11:21

varifrån har ni fått att ett trädår är 9 solår ?? undrar bara..

och äldsta levande alven överhuvudtaget borde väl va ingwe och olwe typ

i midgård är den äldsta som man vet ca födelsetid på galadriel.. hennes farfar var finwe..

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem
Inlägg: 896
Blev medlem: 12 december 2003, 12:18
Ort: Sverige

Inlägg av Usquebaugh » 11 maj 2004, 12:01

thorin skrev:varifrån har ni fått att ett trädår är 9 solår ?? undrar bara..

och äldsta levande alven överhuvudtaget borde väl va ingwe och olwe typ

i midgård är den äldsta som man vet ca födelsetid på galadriel.. hennes farfar var finwe..
"Tolkien provides precisely dated annals for the Years of the Trees, provided in the Annals of Aman (in Morgoth's Ring, volume 10 of The History of Middle-earth). According to this source, the Trees shone for a total of 1,495 'Valian Years'. Valian years are rather longer than solar years - one Valian Year is equivalent to about 9.582 Years of the Sun, so the Years of the Trees lasted in the region of 14,325 years, in our terms. All estimates of duration in this entry are based on figures from the Annals of Aman."

http://www.glyphweb.com/arda/

Ingen vet exakt vilka alver som vaknade vid Cuivienen, men antagligen var Elwë, Olwë, Ingwë, Finwë och Cirdan nägra av dem...

Galadriel är född i Valinor under Trädens år, det finns säkerligen alver som inte följde med till Valinor under den stora vandringen som fortfarande bor kvar i Midgård under tredje åldern, däremot finns det nog ingen som man säkerligen vet åldern på som är äldre än Galadriel i Midgård under tredje åldern.

/A

Användarvisningsbild
Calan
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: 18 december 2003, 18:51
Ort: Sundsvall

Inlägg av Calan » 11 maj 2004, 18:06

Med tanke på att Cirdan nämns så pass tidigt i Silmarillion så borde han vara född i Cuivienen! Han är till och med "ledare" för en ganska stor grupp alver riktigt tidigt i alvernas historia. Jag tror inte någon som inte vaknade vid Cuivienen skulle bli det! Ingen vet att han gjorde det men allt talar för det!

Jag har tänkt på att det kan finnas många alver (teleri) som blev kvar bland de sista i Midgård. Sådana som aldrig gick över Dimmiga Bergen ens... Många noldor kan även ha funnits vid Hamnarna, Vattnadal eller i Lorien på Frodos tid...

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem
Inlägg: 896
Blev medlem: 12 december 2003, 12:18
Ort: Sverige

Inlägg av Usquebaugh » 11 maj 2004, 20:56

Visst, bara för att inga namn nämns betyder ju inte att det inte fanns många väldigt gamla alver kvar i Midgård.

En svår fråga, vilken uppfattning har ni om hur många alver som vaknade vid Cuivienen?

/A

Användarvisningsbild
Calan
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: 18 december 2003, 18:51
Ort: Sundsvall

Inlägg av Calan » 11 maj 2004, 21:16

Det har jag funderat en del över, inga antal nämns väl överhuvudtaget i Silmarillion angående alverna väl? En gissning blir väl kanske lite dum, jag tror det kommer komma många olika antal om vi skulle gissa...

Teleris skaror var störst, Vanyars skaror var tillräckligt många att (med valars hjälp) störta Angband på sin höjdpunkt, jag tror noldor skaror var minst hmmmm...

Kanske 20000 teleri, 15000 vanyar, 10000 noldor? Det blir ca 45000 alver! Nej, det känns inte rimligt, kanske kring 10000...

Användarvisningsbild
Calan
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: 18 december 2003, 18:51
Ort: Sundsvall

Inlägg av Calan » 11 maj 2004, 21:16

...

Viking`
Ny medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 12 mars 2004, 19:22
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Viking` » 12 maj 2004, 07:47

Usquebaugh skrev:Visst, bara för att inga namn nämns betyder ju inte att det inte fanns många väldigt gamla alver kvar i Midgård.

En svår fråga, vilken uppfattning har ni om hur många alver som vaknade vid Cuivienen?

/A
Var det inte 144 stycken? Vet inte om det är riktigt rimligt eller ens sant, men det är någonting som jag har fått för mig :)

Användarvisningsbild
Calan
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: 18 december 2003, 18:51
Ort: Sundsvall

Inlägg av Calan » 12 maj 2004, 11:43

144? Isf så förökade alverna sig med en j-vla fart!

Användarvisningsbild
Joohn
Medlem
Inlägg: 123
Blev medlem: 2 augusti 2003, 12:47
Ort: Hallstahammar

Inlägg av Joohn » 12 maj 2004, 13:07

Gothmog skrev:Círdan är inte den äldsta varelsen i Midgård, troligen bara äldsta levande alven...Tom eller Fangorn är troligen äldst....
Sauron borde väl vara äldre än dom båda?
Gandalf också kanske.

Användarvisningsbild
Calan
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: 18 december 2003, 18:51
Ort: Sundsvall

Inlägg av Calan » 12 maj 2004, 13:15

Den diskussion om vem som är äldst är onödig att dra igång med tanke på att det inte finns något svar. Cirdan är i varje fall inte äldst men han är äldst av alla "vanliga" varelser såsom alver, männskor och dvärgar...

Någon skrev att Galadriel var den ända som man säkert visste åldern på och att hon därför bör räknas som äldst i Midgård, fel! Som jag tidigare skrev nämns Cirdan som en alvledare en bra bit innan Galadriel föddes, faktiskt innan Galdriels far Finarfin föddes också...

Skriv svar