Riktiga rysarställen i filmen. Vad tycker ni?

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Sauron

Inlägg av Danne » 30 mars 2002, 15:54

Jag är bara nyfiken, men hur hade ni tänkt er Sauron?

Med tanke på att han hade en fysisk skepnad, och att han var "större än en människa, men inte gigantisk" (fritt citerat från Tolkien), hur skulle han egentligen ha sett ut?

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:08
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 30 mars 2002, 17:33

i filmen såg ju Sauron ut ungefär som Kato i Astrid Lindgrens Mio min Mio, de är plåtgubbar båda två...

jag tänkte mej honom mer som Fingolfin sa: "Jag tycker det är bättre att Sauron ständigt är närvarande i bakgrunden som ett stort, mörkt hot som ingjuter fruktan i även de mest härdades hjärtan."

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Sauron

Inlägg av Danne » 1 april 2002, 11:32

Fast Sauron var ju bevisligen med under slaget på Domedagsbergets sluttningar, eftersom Gil-galad och Elendil hade ihäl honom. Och han hade ju bevisligen någon form av "mänsklig" gestalt eftersom Isildur högg av fingret på honom...

Han var ju faktiskt inte bara "ett stort mörkt hot"... Den bilden stämmer inte överens med boken.

Fingolfin
Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:03

Inlägg av Fingolfin » 1 april 2002, 12:18

Jag menade att i trilogin så framställs Sauron som "ett stort mörkt hot i bakgrunden" och eftersom det är den jag har läst flest gånger så har väl den bilden fastnat.

Men jag är medveten om att han ibland varit personligen närvarande i saker som skett.

Användarvisningsbild
Never Spirit
Medlem
Inlägg: 539
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:11
Ort: Lund

Inlägg av Never Spirit » 1 april 2002, 13:26

När han hade fysisk skepnad så föreställde jag mej honom med en svart rustning, men sedan när han hade förlorat sin fysiska skepnad så passar fingolfins beskrivning bra.....

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Skepnad

Inlägg av Danne » 1 april 2002, 16:35

Fast han förlorade egentligen aldrig sin fysiska skepnad, det är et vanligt missförstånd. T.o.m. PJ har sagt att det var så besvärligt att han bara tog formen som ett stort öga under Tredje Åldern, något som han alls inte gjorde.

Han "samtalade" ju med Pippin genom palantíren, och Gollum säger ju att Sauron bara har nio fingrar. Om han har fingrar måste han ju ha en hand, och har han en hand har han ju en kropp...

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:08
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 1 april 2002, 18:21

när han förlorade fingret var han ju i mänsklig skepnad, det får vi ju tex. se i filmen... det betyder ju inte att han är mänsklig hela tiden annars.

men jag vill inte tänka mej honom som en plåtgubbe, utan som ett mörkt hot. ingen vet egentligen hur mäktig han är eller något, det blir liksom läskigare så på något sätt.

Användarvisningsbild
Never Spirit
Medlem
Inlägg: 539
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:11
Ort: Lund

Inlägg av Never Spirit » 1 april 2002, 18:46

Jag föreställer mej honom som Flikkan sa efter att han förlorat sitt finger även om Danne har belägg

Fingolfin
Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:03

Inlägg av Fingolfin » 1 april 2002, 21:08

Kanske behöll han sin ursprungliga form även efter Sista alliansen. Men han behöver ju inte ha haft en fast kropp. Han kan ha varit som ett spöke, eller en skepnad som man kunde se men inte röra.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5935
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Saurons skepnad

Inlägg av Sarvi » 1 april 2002, 21:43

Typ som nazgulerna skulle vara utan sina mantlar och springare? Übernazgulen hade ju ingen synlig kropp när han och Eowyn möttes. Jag måste säga att jag gillar (nåja) tanken på en ondska som inte behöver någon "världslig" eller "köttslig" gestalt, utan utstrålar tillräkligt med skräck för att kunna förlama även den modigaste och mest handlingkraftige. "Hans främsta vapen är skräck."
Men vad beträffar kroppslig gestalt finns ju prejudikat från tidigare i Midgårds historia, se bara på Morgoth och hans slagsmål med Fingolfin, eller när han bär kronan med Silmarillerna.

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 mars 2002, 21:46
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 7 april 2002, 19:11

ja håller med danne att det stället där han visar dem dvärgaklyft är alldeles underbart, klart favoritställe

Användarvisningsbild
*P*
Medlem
Inlägg: 325
Blev medlem: 4 april 2002, 11:57
Ort: Den fagra staden Klädskåp

Inlägg av *P* » 8 april 2002, 11:33

Rysarställen... Det beror på om man menar det som något negativt eller något positivit. Av ditt eget inlägg att dömma antar jaga att det är det senare.

När Gandalf höll upp staven i Moria och lyste upp salen, var det helt fantastiskt. Tyvärr tyckte jag att scenen förstördes lite när de sprang igenom samma scenario efter visiten vid Balins grav. Jag vet inte om det var musiken eller något annat, men flyktscenen påminde mig starkt om någonslags Indiana Jöns-film.

Argonauth-scenen hade också varit riktigt bra, om jag inte retat mig så på statyernas armbyten.

Jag håller med vem det nu var som skrev att "Last-alliance" var bäst, fram till att Sauron dök upp och började kasta omkring alla(personligen anser jag att riddar Kato var mer skrämmande än det). Samtliga scener med Bilbo i är också fantastiska, sir Ian borde ha blivit adlad en gång till med tanke på hans insats.

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 8 april 2002, 12:07

Eftersom jag skrev att det var något positivt jag menade med rysarställen, så menar jag antagligen det...

Användarvisningsbild
*P*
Medlem
Inlägg: 325
Blev medlem: 4 april 2002, 11:57
Ort: Den fagra staden Klädskåp

Inlägg av *P* » 8 april 2002, 12:31

Förlåt att jag missade detta uttalande, det skall aldrig hända igen...

Pylades

:wink:

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 8 april 2002, 15:01

Det var inte meningen att låta förbittrad. Försökte sätta in en smiley i mitt förra inlägg, men den kom inte med av någon anledning

Skriv svar