RotK ska censureras?!

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
kalimak
Medlem
Inlägg: 74
Blev medlem: 6 april 2002, 14:51

RotK ska censureras?!

Inlägg av kalimak » 3 november 2003, 00:09

ToRN (theonering.net) skriver:

"Christoffer writes: SF BIO AB, the company that distributes the LOTR films in Sweden, has problems with the censorship board here. ROTK has got an R (15 years old) rating here and SF is furious since this means less money for them. Right now they are working hard to cut ONE scene in the movie in order to give it a lower rating (11 years old). SF BIO has stated that this will probably result in that the tickets release will be post-poned from the 17th of November to the 1th of December."

Ja, vad säger man. Det händer väl så gott som aldrig att filmer klipps av den svenska censuren, men nu var det tydligen dags. Protestlista till SF kanske? De stackarna förstår väl inte vilket jävla liv det kommer bli om de vågar klippa i RotK.

Boromir III
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: 31 augusti 2003, 15:46
Ort: Uppsala

Inlägg av Boromir III » 3 november 2003, 00:17

Läste det och skickade omdelbart ett mail till SF där jag hotade med stämning. Dom *pip* ska sättas åt, om det så är det sista jag gör.

Det är BARA i detta sketna land som detta är möjligt.

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Inlägg: 991
Blev medlem: 23 mars 2002, 21:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 3 november 2003, 00:19

Men å andra sidan är 15 år en absurt hög åldersgräns för den här typen av film. (Vad var gränsen på de första två?) Det är klart att barn från 11 år och uppåt är en viktig målgrupp för filmen, och det är klart att de vill se den! Det hade jag också velat om jag varit i den åldern.

I värsta fall får de väl ha en oklippt vuxenversion och en barnversion...

Boromir III
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: 31 augusti 2003, 15:46
Ort: Uppsala

Inlägg av Boromir III » 3 november 2003, 00:23

Skitsnack. Folk har köat sen två veckor tillbaka(Malmö). Det är så jävla lågt och om man inte bodde i fascist-Sverige så skulle en stämning vara på sin plats.

EE-versionerna är R(motsvarande 15 här) så absurt är det knappast.

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Inlägg: 991
Blev medlem: 23 mars 2002, 21:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 3 november 2003, 00:53

Jag vet inte vad åldersgränsen var på de första två filmerna, men säg att den var 11 år. Tänk dig att du är 13, har sett de första två filmerna hur många gånger som helst och bara gått och väntat och längtat efter tredje filmen. Men när den väl kommer så får du inte se den för att de har höjt åldersgränsen! Inte helt lyckat. Och barn mellan 11 och 14, tillsammans med sina föräldrar, utgör säkert en försvarlig del av alla besökare och därmed av SF:s intäkter. Det är inte alls svårt att förstå varför de inte vill ha en höjd åldersgräns.

Sedan är naturligtvis frågan vad det är i just den här filmen som meriterar en högre åldersgräns än de tidigare, om det nu är så. Finns samma problem internationellt eller har de bedömt den annorlunda där? Om de svenska censurbedömarna har hittat något som de tycker är för hemskt, men som inga motsvarande bedömare i andra länder har reagerat på, då får de väl ändra sin bedömning snarare än att klippa i filmen. Jag har svårt att tro att svenska barn skulle vara känsligare än andra.

kalimak
Medlem
Inlägg: 74
Blev medlem: 6 april 2002, 14:51

Inlägg av kalimak » 3 november 2003, 00:53

Lugn i stormen nu va.. Nog för att det suger, men fascism är det ju knappast. Det bästa man kan göra är väl att skicka ett mail till SF där man håller sig ifrån personangrepp och vansinniga hot. Det där med två versioner är annars en bra idé om de nu nödvändigtvis måste ta till saxen.

Boromir III
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: 31 augusti 2003, 15:46
Ort: Uppsala

Inlägg av Boromir III » 3 november 2003, 01:04

Att klippa i en film, dvs göra så att vi får en annan version än omvärlden är fascism.
Sf's "kontakta oss" har förövrigt varit ur funktion i snart två timmar.

Det där tjafset med 13-åringen är bara trams. Jag kan säga att jag som väntat hela mitt liv på en filmatisering av RotK(vilket är sant) ska få se hela min film, inte en nerklippt version bara för att någon "nyfrälst" 13-åring ska få se filmen.
Jag känner folk som köat i Malmö i snart två veckor. Tänkte själv ge mig ut och köa här i Uppsala snart. Det är så otroligt vidrigt gjort mot dom riktiga fansen.
Det blir väl till att utvandra i värsta fall. *suck* vilket land man bor i.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 3 november 2003, 01:06

Boromir III skrev:Läste det och skickade omdelbart ett mail till SF där jag hotade med stämning. Dom *pip* ska sättas åt, om det så är det sista jag gör.

Det är BARA i detta sketna land som detta är möjligt.
Nu får du väl lugna ner dig! Det är ju inte SF Bio som klipper i filmen för att jävlas, utan Statens biografbyrå http://www.statensbiografbyra.se/hemsida.htm som anmodat SF Bio att göra ett klipp för att åldersgränsen ska sänkas. Och på vilka grunder skulle du kunna stämma SF? Ska du klaga så får du maila Statens biografbyrå, men se till att hålla en mer sansad ton.

Angående 11-årsgränsen: jag har inga problem med att barn från 11 och uppåt får se filmerna, men problemet är att reglerna tillåter barn i åldersintervallet närmast under gränsen att få se filmen, om en vuxen följer med. Detta innebär att barn från sju år och uppåt kan se filmerna, vilket jag personligen tycker är helt uppåt väggarna. Med tanke på att RotK kommer att innehålla många stridsscener och andra våldsinslag, kan en 15-årsgräns vara befogad. Om klippet är obetydligt så lär vi andra knappast lida av det.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5935
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 3 november 2003, 07:39

Kanske läge att länka till tråden om Tolkientalibanismen?
Tolkientalibanismen uppmärksammad

Fascism är en politisk rörelse som uppkom i Italien under mellankrigstiden. Kopplingen till Svensk Film och/eller Statens biografbyrå är något luddig, för att uttrycka sig milt.

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem
Inlägg: 828
Blev medlem: 8 juni 2002, 22:56
Ort: Stockholm

Inlägg av Eowyn » 3 november 2003, 09:03

Boromir III skrev:Det där tjafset med 13-åringen är bara trams. Jag kan säga att jag som väntat hela mitt liv på en filmatisering av RotK(vilket är sant) ska få se hela min film, inte en nerklippt version bara för att någon "nyfrälst" 13-åring ska få se filmen.
Jag känner folk som köat i Malmö i snart två veckor. Tänkte själv ge mig ut och köa här i Uppsala snart. Det är så otroligt vidrigt gjort mot dom riktiga fansen.
Det blir väl till att utvandra i värsta fall. *suck* vilket land man bor i.
det behöver inte vara en "nyfrälst". han kan också ha väntat i flera år på att få se filmerna.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 3 november 2003, 10:29

VA!? Nu f¨år dom väl f***n ta och skärpa sig! Klippa ner värdshistoriens bästa film (efter Das Boot)! Det är ju skandal!

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 3 november 2003, 13:36

Korsriddaren skrev:VA!? Nu f¨år dom väl f***n ta och skärpa sig! Klippa ner värdshistoriens bästa film (efter Das Boot)! Det är ju skandal!
Av den inledande posten att döma verkar det ju inte röra sig om något större klipp. Annat var det förr; jag minns hur Rymdimperiet slår tillbaka respektive Robocop massakrerades, eller hur nära det var att Terminator blev totalförbjuden...

Gurthang
Medlem
Inlägg: 215
Blev medlem: 5 april 2002, 17:39
Ort: Växjö

Inlägg av Gurthang » 3 november 2003, 13:36

Jag tycker att denna tråd är väldigt irriterande. Självklart blir alla som gillar filmatiseringen av LotR bevikna när de får reda på att vissa scener ska klippas bort, men måste ni skriva ut det på detta forum? Kan ni inte behandla detta i ert eget huvud.
Problemet med försvinnande scener tror jag inte är något problem. Även om du inte får se dem i bioversionen som kommer de med all säkerhet visas i något annan utgåva. De verkar ju vilja allt som de spelat in.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 3 november 2003, 14:16

MEN spela båda versionerna då för i helvete!

Censurerade versionen för 11+
Ocensurerade versionen för 15+

Och ge oss en adult-version där Arwen och Aragorn gökar ;)

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 3 november 2003, 14:25

Finns det öht något som helst bevis för att en klippning av ROTK skall ske förutom ett löst påstående på ett internet forum? Någon som lungt och sansat kollad upp fakta inannan korkade email började flöda in till SF? :?

Grattis till alla tolkientalibaner ni har återigen lyckats förstöra för oss som har ett seriöst och balanserat intresse för Tolkien/filmerna/fantsty o SF i allmänhet. Har ni inte distans nog till er/vår "hobby"att klara av ett löst rykte utan att gå i taket bör ni nog både se om er liv och fundera på hur ni skal få en normal balanserad mäniskas distans til det hela :x

Skriv svar