Tolkieninspirerad musik

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Inlägg: 991
Blev medlem: 23 mars 2002, 21:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 22 oktober 2003, 18:05

På tal om tolkieninspirerad musik: Släng dig i väggen, Peter Jackson - nu kommer musikalversionen! :D

(Men även om Bollywood-kopplingen framkallar ganska komiska associationer så får jag medge att namnet Värttinä för med sig viss respekt. Kan kanske bli bra ändå, det här...)

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 22 oktober 2003, 21:03

Ack, du är sent ute, bäste herr Kamel! Läste om det där i Metro för ett halvår sen, eller något sådant. Men ändå...

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Inlägg: 991
Blev medlem: 23 mars 2002, 21:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 23 oktober 2003, 04:46

Du menar att du suttit och tjuvhållit på denna godbit i ett halvår och inte sagt ett knyst? Skäms, Danne! :P

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 23 oktober 2003, 16:40

Den stegrande kamelen skrev:Du menar att du suttit och tjuvhållit på denna godbit i ett halvår och inte sagt ett knyst? Skäms, Danne! :P
Alltså visste han inte det och ville bara verka märkvärdig :wink:

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 23 oktober 2003, 22:06

Jag trodde faktiskt att alla kände till det... Det stod som sagt i Metro, och i en del andra dagstidningar, och en hel del info cirkulerade på nätet.

Däremot kände jag inte till vilka kompositörer som var inblandade (det var antagligen inte fastställt då).

Användarvisningsbild
Mustardseed
Medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: 25 maj 2003, 03:25
Ort: Göteborg

Inlägg av Mustardseed » 27 oktober 2003, 15:33

*sjunger* "where there's a whip, there's a way..." :lol:
Battlelore, finns ju, men det jag har hört är inte såååå imponerande - däremot är jag mycket förtjust i den danska gruppen The Tolkien Ensemble...

Saffran
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 13 november 2003, 23:30
Ort: Skåne

Inlägg av Saffran » 13 november 2003, 23:41

Hej! Ny på forumet...

Gillar Bo Hanssons skiva, fast den är väldigt typisk för sin tid. "De svarta ryttarna och flykten till vadstället" är bäst!
Hansson&Karlsson spelade för övrigt förband till Jimi Hendrix på AF i Lund.

Led Zeppelin har ett par Tolkienrelaterade låtar -- "Misty Mountain Hop", t ex, fast texten inte har så mycket med Midgård att göra. Det finns de som hävdar att "Stairway to Heaven" skulle ha Midgårda koppling, pga raderna i texten: "There's a feeling I get/ When I look to the west/ and my spirit is aching for leaving..."

Annars är jag inte särskilt förtjust i Howard Shores filmmusik. Tycker att Loreena McKennitt skulle ha fått göra filmmusiken istället...

Engan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 10 oktober 2003, 12:22

Inlägg av Engan » 14 november 2003, 12:43

Loreena kunde gärna fått göra ett par låtar till varje film, men all filmmusiken? Har aldrig hört henne göra någon instrumental stämningsmusik (hon kan ju inte sjunga hela filmerna igenom?) och tror inte riktigt det är hennes gebit.. Har för övrigt nästan alla hennes skivor. Tänk om PJ kunde tagit in henne i stället för *rys* Annie Lennox nu till sista filmen?

Användarvisningsbild
gjabben
Medlem
Inlägg: 369
Blev medlem: 24 juni 2003, 11:12
Ort: lomma

Inlägg av gjabben » 14 november 2003, 20:32

Tycker musiken till LOTR är **** bra!!!!! Ingen annan skulle gjort de bättre. Perfekt musik till en fantasy berättelse som Lotr.

Användarvisningsbild
Juten
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: 1 juni 2004, 18:45
Ort: Roskilde

Inlägg av Juten » 25 maj 2005, 10:01

Engan skrev:Loreena kunde gärna fått göra ett par låtar till varje film, men all filmmusiken? Har aldrig hört henne göra någon instrumental stämningsmusik (hon kan ju inte sjunga hela filmerna igenom?)
Enya... dér er der stemning...hun sang jo også "may it be"?!

emil.s
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: 16 augusti 2004, 15:40
Ort: norrland

Inlägg av emil.s » 29 juni 2005, 19:23

visst har nightwish några/någon tolkien inspererad låt?

Skriv svar