Tolkieninspirerad musik

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:08
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 5 april 2002, 19:14

hm, vad ska man säga.

klassiskt-soundtrack-vackert-och-sånt-där...hehe
svårt att förklara, ladda hem bara :P

hmm.. inte vilket skit som helst..*hehe* jag laddar hem allt ja ser..*hummhumm* närå, int allt. nu har pappa sagt stopp, den jäveln, fast ja bara har 871 låtar. *sucka* jävla..hummhumm..

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 6 april 2002, 01:17

Måste bara tillägga att (eftersom jag typ var först i Sverige med soundtracken till LoTR) ni ska ladda ner "The ring goes south" samt "Amon Hen"

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:08
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 6 april 2002, 09:57

ja, Amon Hen är jättevacker! Men The Ring Goes South låter dock lite för lik vilken det nu var, kan ha vart The Treason Of Isengard...

Användarvisningsbild
Lord Alzamoth
Ny medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 9 april 2002, 19:57
Kontakt:

Inlägg av Lord Alzamoth » 9 april 2002, 20:18

Blind Guardian och Summoning är de bästa Tolkien musikerna... och vad-han-nu-heter.
"His blood on the rocks of Shayol Ghul, washing away the Shadow, sacrifice for man's salvation"

Användarvisningsbild
*P*
Medlem
Inlägg: 325
Blev medlem: 4 april 2002, 11:57
Ort: Den fagra staden Klädskåp

Inlägg av *P* » 10 april 2002, 14:28

Howard Shores musik är väl rätt ok, Enyas däremot är enbart tråkig även om den har en viss stämning. Själv föredrar jag Bo Hanssons version. Hans tonsättning av de svarta ryttarna är helt fantastisk.

Musiken till Bakshis tecknade ringen-film är förresten också bra, jag tror kompositören hette Leonard Rosenman.

kalimak
Medlem
Inlägg: 74
Blev medlem: 6 april 2002, 14:51

Inlägg av kalimak » 10 april 2002, 14:40

Du kan väl inte vara allvarlig när du säger att musiken till bakshis version är bra? Den, tillsammans med Sam, är ju spiken i kistan för hela eländet.

Användarvisningsbild
*P*
Medlem
Inlägg: 325
Blev medlem: 4 april 2002, 11:57
Ort: Den fagra staden Klädskåp

Inlägg av *P* » 10 april 2002, 15:02

Nja, bitvis tycker jag faktiskt att Rosenmans tonsättning är helt ok, och vad än Bakshis film råkar vara så har den faktiskt en viss stämning som jag inte är helt säker på att PJ:s version lyckats uppnå.

Jag vet att Bakshis film råkar ha vissa "defekter"(milt uttryckt). T.ex. är Sam, Sarumans blixtar, Sarumans många färger etc. ( En personlig favorit är Gandalfs piruett när han läser upp ring-versen) rent patetiska, men det behöver väl inte innebära att filmen är genuint dålig? Musikalist sett är filmen faktiskt inte så dålig, och vad gäller Gollums's röst(vilket egentligen inte har med Rosenman att göra) så är den genialisk.

Användarvisningsbild
Never Spirit
Medlem
Inlägg: 539
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:11
Ort: Lund

Inlägg av Never Spirit » 10 april 2002, 15:55

Musiken och senen där Gandfalf kommer till Frodo och har han hoppar omkring, ropar Gandalf samt sliter i sitt hår och musiken är det enda bra med filmen, musiken som orcherna från Isengård sjunger är faktiskt ganska mäktig, men musiken som dom använder lite här och var i filmen bla när Gandalf och Eomer anländer med fler ryttare :monkee:

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 mars 2002, 21:46
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 10 april 2002, 20:16

diggar den här personen (som i sin tur citerade nån annan)
'bo hanssons musik är flummig'
det innebär absolut inte dåligt (flummigt är nog det ord de flesta beskriver mej med... även om den oförtjänta beskrivningen 'bög' också förföljer mig...hm.) men jag gillar ändå inte hans musik, ger ingen sagostämning riktigt...

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 11 april 2002, 11:30

Elairairah.

(Fast jag har nog stavat åt skogen fel)

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 11 april 2002, 15:22

Japp. Skivan som bygger på Adams "Den långa flykten" (som är en superbok!).

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Inlägg: 991
Blev medlem: 23 mars 2002, 21:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 7 oktober 2003, 19:22

Är det någon som har hört albumet Bilbo av Pär Lindh och Björn Johansson? Är det bra?

Bild

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 7 oktober 2003, 19:35

Är det någon som har hört albumet Bilbo av Pär Lindh och Björn Johansson? Är det bra?
Jag äger skivan, fast det var år sedan jag lyssnade på den. Helt OK, och låter precis som man kunde vänta sig... Herrarna själva spelar ju (nästan) alla instrument, och delar av framförande och inspelning känns en gnutta hemmastudio.

Användarvisningsbild
Aeglos
Medlem
Inlägg: 239
Blev medlem: 30 juni 2003, 17:34
Ort: Sundsvall

Inlägg av Aeglos » 7 oktober 2003, 21:15

Blind Guardian är väldigt bra...
Speciellt låtarna "Lord of the rings" och "bard's song"

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 8 oktober 2003, 11:58

Måste bara tillägga att jag lyssnade igenom Bilbo igår, bara för att se vad jag tyckte nuförtiden, och den är helt ok. En del taffliga instrumentalinsatser (framför allt vad gäller trumspelandet), lite sura fagotter/oboer, och lite halvamatörmässiga sånginsatser. Musikaliskt låter den som en mix av symfonisk 70-talsrock, Mike Oldfield och Janne Schaffer.

Men Bo Hanssons Sagan om Ringen i samma genre är tusen gånger bättre och mer "äkta vara" (eftersom den skrevs och spelades in på 70-talet).

Skriv svar