Mycket jobbig bok.. ?

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
Mirthil
Medlem
Inlägg: 74
Blev medlem: 19 juni 2002, 11:52
Ort: Morgoths östra sida...

2 e tråkig

Inlägg av Mirthil » 25 september 2002, 08:23

jo men visst 2 an tråkig titta bara på dom delar mad sam och frodo

halva boken går åt på dom och inget spänande händer heller..

Dom förstör stora delar av den boken, nu för tiden så blädrar jag bara för bi dom delarna

(utan att skryta så kan jag säga att jag har läst triologin runt100gr tilsammans)

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 25 september 2002, 13:11

Jag tycker precis tvärtom! Delarna om Sam och Frodo är de klart bästa i bok nr 2, det är resten som är lite småtrist... Bara för att det inte "händer" något, behöver det inte vara tråkigt. *Suck*, dagens actionorienterade värld....

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:08
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 25 september 2002, 13:25

Jag tycker att Sam-Frodo kapitlena lyser upp tvåan, även om det andra också är bra. Dessutom är väl Honmonstret rätt så spännande.

Användarvisningsbild
*P*
Medlem
Inlägg: 325
Blev medlem: 4 april 2002, 11:57
Ort: Den fagra staden Klädskåp

Inlägg av *P* » 25 september 2002, 13:27

"Dagens actionorienterade värld"... Kunde inte ha sagt det bättre själv. Anledningen till att jag tycker om Tolkien är han inte bara skriver en massa mojsa-peta-kötta(alternativt sadist) historier som många av hans efterföljare(om man nu ska kalla dem det). Jag har blivit så trött på dem att jag på sistone har börjat läsa science-fiction igen istället. Den enda riktigt orginelle fantasyförfattaren som jag stött på under senare tid är nog Philip Pullman.

Ärligt talat har jag börjat undra om inte fantasylitteraturens utveckling begränsar sig till "barn"-fantasyn just nu. Vuxen- och ungdoms-författarna skriver ju nästan alla likadant medan de som rubiceras som barn-författare ofta vågar vara annorlunda.

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem
Inlägg: 828
Blev medlem: 8 juni 2002, 22:56
Ort: Stockholm

Inlägg av Eowyn » 25 september 2002, 14:31

jag måste säja att jag håller med mithril...jag tycker klart att Sam/Frodo kapitlena är tråkigast!!! hoppar oxkså alltid över dom när jag läser trilogin...

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:08
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 25 september 2002, 14:34

Varför är de så tråkiga?

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem
Inlägg: 828
Blev medlem: 8 juni 2002, 22:56
Ort: Stockholm

Inlägg av Eowyn » 25 september 2002, 15:14

tja...dom är så långtråkiga...händer inte speciellt mycket...men alla kapitlena har ju sin charm om man säjer såå..

Trippad kick
Medlem
Inlägg: 373
Blev medlem: 27 juli 2002, 18:43
Ort: fattar inte?!

Inlägg av Trippad kick » 25 september 2002, 17:29

Sam och Froddan(goll) kapitlerna är ju jättehärliga, även om det som andra säger kanske inte händer så mycket så är det magin i allt i hopa som gör det, vänskapen mellan Sam och Frodd blev jag väldigt rörd av. Annars tycker jag väldigt mycket om det mesta i ringen, om jag tex läser ett kapitel och är jättetrött kan jag tycka mindre om det den gången och när jag läser det igen nån annan gång ser jag på allt i ett helt annat perspektiv, ett kapitel som jag alltid brukar längta till är när Faramir upptäcker Frodd och Sam, vet ej riktigt varför...*flum bulle*

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 25 september 2002, 17:33

Jag ogillar Frodo & Sam delarna....Frodo blir så fånig och Sam ska vara så överdrivet lydsam och paranoid

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:08
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 25 september 2002, 17:37

Må hända att Frodo är lite tjatig och tråkig, men Sam skulle typ vara den bästa vän man kan ha :roll:

Trippad kick
Medlem
Inlägg: 373
Blev medlem: 27 juli 2002, 18:43
Ort: fattar inte?!

Inlägg av Trippad kick » 25 september 2002, 17:57

*mumsa vit toblerone*Meningen var ju inte att Sam skulle kännas löjlig och det tycker jag inte att han är heller. Tolkien tyckte ju om att se de svagare utvecklas till starka, det är ju därför som boken lite senare utvecklas så att det blir Sam som är i täten, körde på den fula ankungen versen hmm gillar Sam tungt mycke, han är då inte för lydsam för min smak....

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:08
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 25 september 2002, 18:07

Sam är min favorit av alla i Trilogin, och vem skulle inte vilja ha en så lojal vän? För något annat kan man inte säga att han är!

Trippad kick
Medlem
Inlägg: 373
Blev medlem: 27 juli 2002, 18:43
Ort: fattar inte?!

Inlägg av Trippad kick » 25 september 2002, 18:23

jag tyckte faktiskt inte om Sam första gången jag läsa sagan, då tyckte jag han var för pryd, snäll och tråkig. Nu tycker jag väldigt mycket om Sam, fast han är kanske inte min absoluta favorit av dem alla men en god kandidat till det. huga

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem
Inlägg: 828
Blev medlem: 8 juni 2002, 22:56
Ort: Stockholm

Inlägg av Eowyn » 25 september 2002, 19:16

jag måste säga att när Faramir hittar Frodo&Sam är den enda del av Frodo/sam kapitlena som jag gillar...

Sam har alltid varit en av mina favoriter i böckerna fast man kan ju alltid gissa vem som är den absoluta favoriten... :roll:

Trippad kick
Medlem
Inlägg: 373
Blev medlem: 27 juli 2002, 18:43
Ort: fattar inte?!

Inlägg av Trippad kick » 25 september 2002, 19:34

Éowyn kanske?? själv tycker man att Gollum är ganska tung

Skriv svar